Det är väll inte nödvändigtvis så att de är de grupper som är mest privilligerade som är utan försäkring? Om vi tittar på ursprungsfrågan dvs de som befinner sig i Israel och Palestina just nu så är de knappast en majoritet av "de mest priviligerade i samhället" som sitter fast där.Alternativet? Ja att folk blir bättre på att skaffa försäkring. Jag tror de flesta struntar i försäkring för det är tråkigt och jobbigt att kolla upp. Det är roligare att googla på vad det finns för utflykter och boende. Samt att folk tycker det är en tråkig kostnad. Sen finns det säkert ett litet antal som missar eller inte förstår.
Är det är rimligt att samhället ska lägga typ 150 miljoner per år för att få hem människor som tillhör de mest priviligierade grupperna i samhället? Samt 150 miljoner till om vi också ska ta hem dödsfall. Jag ser hellre att man lägger de 300 miljonerna på folk som lever på existensminimum.
Om det är något som jag tycker man ska förändra är det snarare att se om man kan göra något för att informera de som inte vet eller förstår. Som några påpekat i tråden finns det unga som inte har föräldrar som kunnat berätta vikten av försäkring. Hur når man de personerna för att undvika att de hamnar i den situationen.
Min poäng är annars att försäkring är ju en slags kollektiv precis som den skatt vi betalar in är en sorts kollektiv, om vi i stället för att ha en massa försäkringar betalar in de pengarna till skattekollektivet vore väll det mycket bättre än att tredje hand ska tjäna en massa pengar på oss. Det är dessutom mycket säkrare än att man ska orientera sig i den djungel som försäkringar är. Det är ju så otroligt mycket lur inom den branschen.