Ja, jag tänker att om det är något tillfälle när man verkligen har nytta av tex en enklare modell av iPhone så är det om man har en skakig livssituation i övrigt?
När jag var student utan fast bostad hade det varit guld värt, för att ha åtminstone någon tillgång till internet och möjlighet att göra vissa ärenden utan att behöva ha en egen dator och abonnemang på internet att betala för (och ofta en skyhög avgift när man behöver flytta). Jag hade universitet med datorsalar att låna, men det var ju minst en halvtimme dit om något behövde göras. För den som måste låna tex på biblioteket kan det vara ännu mer krångel (och kostsamma bussresor).
På den tiden sköttes den mesta myndighetskommunikationen via post, vilket både tog tid, kostade pengar och var frustrerande när man blev tvungen att flytta med kort varsel och viktiga brev hamnade fel. Nu går det på minuter via inlogg, BankID och kivra. En timme efter att jag pratat med min handläggare på FK kan jag ha beslutet i min inbox.
Jag kan nog faktiskt dra det så långt som att tycka att allt som sparar i handläggaränden till och med borde vara prioriterat att förse folk med om de inte kan lösa det själva? Alla skattepengar som används på mest effektiva sätt är en bonus, även om det skulle sticka i ögonen på någon att en hjälpsökande "får" en basic smartphone för att det sparar tid och pengar för alla.