Sv: Vem betalar vad?
Fast här har du endast säljarens utfästelse om hästens skick och status, du har då inte som köpare undersökt varan vilket kan ge en del problem vid en eventuell reklamation.
Det stämmer, men jag hade och har inga planer på att reklamera häst.
Dessutom handlade det om en tvååring som förstås inte var arbetad.
Jag är så dum att jag anser att en häst jag köpt, blir mitt ansvar. Jag är så dum att jag anser mig köpa en risk för problem när jag köper en levande varelse.
Och jag köper i stort sett bara oridna hästar i lite olika ålder, där jag oftast är medveten om vilka risker jag tar.
Jag har som regel struntat i vet.besiktning i samb m hästköp, väl medveten om de juridiska konsekvenserna, även vid köp av begagnad travare (fyraårig nordis som vägrade springa fort, har visat sig vara en jättetalang som ridhäst och var knappast sönderkörd eftersom han vägrade att springa fort).
Å andra sidan har jag aldrig köpt häst för ett syfte mer ambitiöst än att rida och träna hästen och se var vi landar.
Och jag är ju medveten om risken för skador när det är begagnad häst jag köper.
Min invändning handlade om att det inte alltid är köparen som betalar besiktningen. Det är ju en viss skillnad mellan att stå som beställare av undersökningen jämfört med att punga ut pengarna.
Till Tretjak: jo, priset var förstås höjt med ett par tusen för att inkludera besiktningen, men var fortfarande snällt för rasen. Antar att det beror på att häst är mindre i storlek än rasstandard.