Vem betalar resorna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

smirk

Trådstartare
Så här ser det ut: Mamma med ett barn boende hos sig flyttar från kommunen. (långt bort, 65 mil)
Pappa med ett barn boende hos sig bor kvar i "ursprungs"kommunen.
Barnen är varannan helg hos respektive förälder, men bor alltså inte på samma plats till vardags.
När nu mamman flyttar kommer det att bli långa och dyra resor för barnen, vem är det som ska betala dessa resor? (stackars barn...:( )
Som läget är nu betalar ingen av föräldrarna underhåll för något av barnen o barnbidraget går till adressen där respektive barn är skrivet.

De här båda föräldrarna samarbetar inte kring något annat som rör barnen så det blir knappast fråga om en överenskommelse dem emellan:mad: . Min logik säger mig att den som flyttar borde vara den som får stå för kostnaderna, men finns det några regler för det här?
Tacksam för svar eller tips om var man kan få hjälp med sådana här frågor!
Ciao // smirk
 
Sv: Vem betalar resorna?

Det finns rekommendationer att den som flyttar från den tidigare gemensamma bostadsorten ska stå för kostnaden för umgängesresor och att man ska betala en väg var.
På jobbet har jag tillgång till en rättsdatabas där jag kan hitta prejudicerande domar, men jag har semester nu och kan inte kolla i den. Har för mig att jag läst domar åt båda hållen, men jag vet inte vilken som kom senast.

Man kan få hjälp via familjerätten i den kommun där barnet det gäller är folkbokfört. Det låter som att föräldrarna du beskriver borde ha ett samarbetssamtal på familjerätten om reskostnader.
 
Sv: Vem betalar resorna?

Hur kommer man i kontakt med familjerätten?
Är det genom socialkontoret?

Mamman har genom åren på olika sätt försvårat umgänget för pappan med sonen som bor hos henne och för några månader sedan anmält pappan till sociala pga att han hade dålig kontakt med just denne son, som hon nu ska flytta med. Hur den kontakten ska förbättras genom att hon flyttar ska bli intressant att se!???

Att den äldre sonen ville bo hos sin pappa var hans egen önskan, o han fick samtala med skolkurator och socialtjänsten, som gjorde bedömningen att han mycket väl var mogen att avgöra detta själv. Trots socialas uttalanden vägrade hon skriva under pappren om den äldre sonens flyttning till pappan och vägrade lämna i från sig barnbidraget, det fick lösas myndighetsvägen...

Mamman har avsevärt bättre ekonomi, men det syns inte "på pappren". Hon verkar själv helt övertygad om att när det gäller resekostnaderna så är regeln att dessa skall delas på.
Känns ju rätt knepigt att den som bor kvar ska "drabbas" av dessa kostnader, det är ju inte precis småpengar det handlar om när man flyttar 65 mil. (Sen vet jag inte om det är tillrådligt att skicka en 11-åring ensam på tåget mellan Skåne o Västmanland, det blir ytterligare en fråga i saken.)
Ska bli intressant att höra vad familjerätten har att säga.

Görel, om du orkar o vill, när du börjar jobba igen, skulle det vara spännande att få veta lite mer om hur andra likande "fall" har lösts!

Ciao // smirk
 
Sv: Vem betalar resorna?

Stämmer, familjerätten är en underavdelning till socialkontoret!

Ska se vad jag kan hitta bland domarna när jag är tillbaka på jobbet.

Skulle föräldrarna inte komma överens om reskostnaderna kan de stämma varandra i rätten och på så sätt få en dom, men det är förstås en jobbig och kostsam process.
 
Sv: Vem betalar resorna?

*kl*
Är de inte kloka??? :confused:
För min del är det resor om ca 45 mil en väg som gäller, och då sa soc här att barnen får resa max 8 ggr/år. Vill andra föräldern träffa dem oftare får han komma hit. :cool:
Låter som om de vill göra det väldigt besvärligt för sig och barnen, tycker jag. :confused:
Tillägg: Vi kör halva vägen var och var och en betalar sina resekostnader.
 
Sv: Vem betalar resorna?

Jag flyttade 60 mil för studier och sonen var då så gammal att han fick flyga utan målsman, men med flygbolagets assistans.

Vi har löst det så att sonen fick flyga till sin pappa på loven och vi betalar en resan var.
 
Sv: Vem betalar resorna?

Tycker oxå att det verkar alldeles för drygt om barnen ska åka så långt varannan helg, skulle knappast tro att det kommer att bli så.

Mamman är stenhård på att den yngste sonen bara får vara hos sin pappa på "hans" helger, förutom vid ett par tillfällen när hon har jobbat natt, då har han fått vara hos pappan...
Hon kommer förmodligen inte att släppa till några skollov eller så, men hon tycker att det är självklart att den andre sonen ska komma när hon hojtar, vilket pappan aldrig försökt hindra, heder åt honom. Det skulle inte förvåna mig om mamman skickar en räkning på kost och logi för de gånger den äldre sonen är hos henne utöver varannan helg, sån är hon.
Jag hade ingen aning om att folk kunde vara så här knepiga!
ciao // smirk
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 815
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Jag har en person i min närhet som, vad det verkar, är på väg in i någon typ av tvist med dennes medförälder. Föräldrarna är...
Svar
4
· Visningar
1 855
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 730
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp