Vem betalar passet?

Minnie

Trådstartare
Jag är i hästköpartagen för första gången på många år. Det här med att hästar ska ha pass förekom inte sist jag köpte en häst.

Nu ska jag iväg o titta på en ponny imorgon. Enligt ägaren så har hon skickat in papprena för passet. Vad jag har förstått kan det ta ett tag att få passet.

Nu till min fråga. Vem blir skyldig att betala passet? Jag som köper hästen eller säljaren?

Sv: Vem betalar passet?

Säljaren eftersom en häst inte får säljas utan pass. Varför skulle du som köpare bekosta detta ? Hästpass har ju funnits i flera år, så märkligt att det fortfarande finns eftersläntrare än ??

Håller med tidigare talare och tycker att du ska kolla upp så verkligen pass är på väg och alla papper inskickade, skriv även in det i kontraktet.

När jag har sålt häst som inte hunnit få pass har jag kontaktat avelsföreningen och frågat vilket registreringsnummer hästen fått. Det har jag skrivit in i kontraktet ihop med chipnumret för att göra vad jag kan som säljare för att visa hästens identitet och att pass är på väg.

Självklart är det jag som säljare som betalar för passet.

Är det en fölunge du ska köpa? Om inte så borde den ha sitt pass.
Men om den nu av någon anledning inte har det så är det säljarens ansvar att ordna. Betalningen kan man avtala om men det är säljaren/ägarens ansvar och det vanligaste är att säljaren betalar det (det vanligaste är ju att det redan är ordnat).

Be att få se kopia på ID koll och passansökan, och avvakta med köpet tills passet kommit eller om du kan ringa den förening som utfärdar passet och kolla så att det är "på g".

Jag får väl erkänna att jag blivit lite blåst.... När jag pratade med ägaren innan jag var o tittade på hästen så sa hon att papprena var inskickade. Idag när vi skulle skriva kontrakt sa hon att det inte var gjort. På henne lät det som att hon tyckte det där med pass var rena larvet. Iaf på en så liten ponny som denna. Hästen har varit i Sverige i knappt två månader.
Hon skulle iaf ta ut en id-kontrollant (heter det så..?) innan vi skulle hämta hästen o sen fick jag göra vad jag ville med papprena....

Hur mycket kostar det att få sett pass för en korsningponny med okänd härstamning som är importerad?

Får väl trösta mig med att jag fick ponnyn väldigt billigt.

Den hästen hade jag backat från att köpa.Man får INTE föra en häst över landsgränser utan pass i EU.Så antingen är den olagligt införd eller så hade den ett pass man sen kastat tex pga ålder på hästen eller annat fusk.
Det är också olagligt att sälja häst utan pass + att kommer jordbruksverket på besök ska man kunna uppvisa pass innom 3 timmar eller att pass är på G.(gäller föl tex)

Ponnyn åkte med på ett bananskal när ägaren skulle hämta hem ett gäng hästar från Tyskland. Hennes dotter fick hästen av någon dom samarbetar med i Tyskland för att sälja o få lite egna pengar.

Hur vet ni att den inte är stulen i Tyskland ?
Hur 17 kom den in över gränsen ?
Varför säljer dom den billigt när det var meningen att dom skulle tjäna pengar ?
Låter skumt !

Hej från Hambo

Senast ändrad:

skulle inte ha kopt den ponnyn, som andra sager vem sager den inte var stulen i tyskland... och igen, DU skall inte betala passet, det skall agaren/saljaren gora da det ar olagligt att salja hast utan pass/pa gang. skulle lamna tillbaka och bara saga till henne att nar hasten har papper i ordning kommer du tillbaka..
visst blir det en merkostnad men tank om det ar sa att hasten ar stulen, vilka problem far du inte da?? men det ar din affar...

Ponnyn åkte med på ett bananskal när ägaren skulle hämta hem ett gäng hästar från Tyskland. Hennes dotter fick hästen av någon dom samarbetar med i Tyskland för att sälja o få lite egna pengar.

Dom här människorna skulle jag INTE köpa hästa av ...

Dom är hästhandlare och vet vikten av ett Pass och vilka skyldigheter dom har och ändå har man dom inte själva ordnat ett Pass till ponnyn ,och det låter väldigt skumt .

Nej backa ut affären för billligt låter dyrt och problem .

Mia

Ja det är såklart hon vet. Hon handlar egentligen bara med dressyr o hopphästar i sexsiffriga belopp. Denna lilla rackare fick jag för 4500:- så jag känner mig inte speciellt lurad förutom att hon sa att hon skickat in papprena till passet. Men som sagt 900:- kan jag ta. Tycker jag har gjort världens fynd iaf.

Detta handelsstall ligger ca 13 mil ifrån där jag bor så jag har ingen aning om vem denna människav var. På vägen dit stannade vi till i en hästaffär för att titta o berättade då att vi var på väg till detta ställe för att titta på häst o fick bara höra gott om h*n. O detta trots, vad jag förstod att h*n var ganska ny i bygden.

4500:- för en shettis utan stam, papper (?) och pass tycker jag inte personligen är ett fynd. Men det viktigaste är ju att du blir nöjd, och att det inte finns något ledset barn utomlands någonstans som blivit bestulen på sin ponny.....
Hur som helst måste den ju vara insmugglad och har således inte heller gått igenom någon hälsobesiktning antar jag?

Lycka till med ponnyn.

Hej!
Hur vet man ens att det kommer från utlandet? Kan lika gärna vara stulen i sverige. Trodde kontrollen var hårda när man förde in hästar från utlandet, men det kan väl oxå vara så att han hade pass men det fick en annan häst för att den skulle verkar finare o kunna säljas för en dyrare slant? Är mycket fula saker hästfolk sysslar med i bland tråkigt nog.:mad:

Hennes dotter fick hästen av någon dom samarbetar med i Tyskland för att sälja o få lite egna pengar.

Här hade jag dragit öronen åt mig lite, om nu ponnyn skulle mot förmodan vara lagligt importerad känns det som 4500 inte är så mycket i vinst och vem 17 ger bort en ponny till någon annan att tjäna pengar på när man själv är hästhandlare.
Låter mycket skumt i mina öron.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
958
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 054
Senast: morgaine
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka