vem bestämmer över vallen?

Ronna2005

Trådstartare
För ett tag sen fick jag en rejäl utskällning av markägaren för att jag red i vallen. Nästa gång blir jsg anmäld. Problemet är att min svärfar arrenderar marken och jag får rida där För honom. Vem bestämmer över marken? Arrendatorn som har grödan eller markägaren?

För ett tag sen fick jag en rejäl utskällning av markägaren för att jag red i vallen. Nästa gång blir jsg anmäld. Problemet är att min svärfar arrenderar marken och jag får rida där För honom. Vem bestämmer över marken? Arrendatorn som har grödan eller markägaren?

Avtalet mellan arrendator och markägare... Dvs jordbruksarrendeavtalet.

Normalt upplåts marken för att brukas av arrendatorn, och något annat ingår inte. Att rida på marken är ju något annat, så utan att veta mer kan markägaren absolut ha synpunkter på ridning.

Personligen anser jag att oavsett vem som har juridiskt rätt är det väldigt onödigt att reta upp markägaren. Så kan inte svärfar prata med markägaren om att det är
Okej för honom att du rider där. Då kanske markägaren blir lugn. Motsätter sig ändå markägaren ridning - rid någon annanstans.

Han har aldrig sagt nåt innan. Brukar inte rida så ofta då jag måste ha barnvakt. Vi ska köra upp vallen och så nytt för det är så djupa spår efter traktorer och hackar. Då trodde jag att det inte gjorde nåt. En harv river upp mer än en häst.

Vi arrenderar vissa av våra vallar och för mig är det självklart att vi brukar dem medan vi arrenderar? D.v.s. de betas, slås hö, jag rider/ kör på dem, vi plöjer upp och sår om när det behövs. Lyfter EU-stöd från dem. Men det är klart, de är arrenderade på lång tid, 5-10 år. Arrenderar man bara 1 år i taget och markägaren ska ha den igen följande år är ju läget ett annat.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
851
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Senast: Roheryn
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar