Vem bestämmer barnets kläder?

Jag tänker att han får börja påverka själv den dagen han har en åsikt. Så länge det är lämpligt (dvs efter väder och kan tänka mig att det blir mer styrning till vissa finare tillställningar). Sen ökas det väl på med mognad (typ ta ansvar för att vara klädd efter väder själv men det är ju ett antal år kvar).

Sonen är 20 mån och jag (eller pappan) väljer alla kläder. Han bryr sig inte om mer än att skorna ska vara på när man går ut.

Märks ganska tydligt att barn har olika regler gällande klädval. Hur gör ni? Bestämmer barnet själv, hjälps ni åt eller bestämmer du vilka kläder som ska användas vid olika tillfällen. Skriv gärna barnets ålder och om de är olika vid olika tillfällen typ skola, fritid, kalas.

Jag eller barnets pappa bestämmer, barnet är 2,5 år. Han har aldrig brytt sig utan sätter snällt på sig våra kreationer. Jag tycker inte nödvändigtvis att det är bra att barnet ska få bestämma själv när det är så här litet.

6-åringen får välja själv när han vill (så länge det är rent och passar någorlunda till vädret). Han brukar ta jeans, t-shirt och sweatshirt, så det kan liksom inte bli så fel en vanliga skoldag. Men han är inte så petig, så om jag förslår något brukar han ta det, eller byter ut tröjan mot en annan bara.

4-åringen väljer gärna själv och brukar få göra det. Om det finns risk att omgivningen svimmar av optisk chock brukar jag försöka styra upp lite. Men vi har fått kommentaren: "Fru C, det är så fint att T får välja kläder själv, det är inte alla föräldrar som klarar att tillåta det!" på förskolan. Det syns liksom ibland att det inte är vuxna som har valt kombinationerna... :D Hennes standardklädsel är leggings och klänning, ibland i märklig matchning.

3-åringen bryr sig sällan, om vi tar fram något tar han på sig det för det mesta.

Till bröllop, begravning och andra speciella tillfällen bestämmer vi föräldrar mer. Ett vanligt födelsedagskalas är dock inte så noga.

När jag var liten hade vi regeln att om det var minusgrader var det byxor, plusgrader fick jag ha klänning. Hade jag svårt att välja kunde jag ta på tre stycken klänningar samtidigt :D
Och aldrig att mamma skulle få bestämma!

Sonen fyller 3 i dec och väljer (inom vissa gränser = det måste vara rent) kalsonger och strumpor. Han kan även få välja mellan 2 olika tröjor ibland.
Han är dock aldrig med och köper kläder så redan där görs det en del val av mig. Eller vi köpte nya skor förra helgen och då plockade jag ut 3 par som uppfyllde kraven och som han fick välja mellan. Han valde mina favoriter :up::D

Dottern är snart 5mån och väljer såklart inte. :p

Mannen får inte heller välja då han är färgblind. :rofl:

Mina barn väljer fritt vilka kläder de vill ha, inom ramen för vädret såklart.

Treåringen kom idag med blå byxor och en tshirt med varg. Igår vad det en tshirt med Rapunzel.

Femåringen hade igår klänning med gråa mjukisbyxor, idag var klänningen bytt mot en tshirt med Mulle på.

Eller iofs. Jag försöker faktiskt styra lite så att de använder kläder otypiska för könen. Uppmuntrar treåringen att ha klänning på sig, och femåringen att inte ha klänning varje dag...
Det är dessutom väldigt opraktiskt att ha klänning och tajts på sig när man leker vilda lekar, de går ju sönder för ingenting!
eller att använda vintertid och ska trycka ner kjolen i vinteroverallen, blir ju hur klumpigt som helst.

Snart fyraåringen började bry sig om kläder strax efter tre års ålder tror jag. Det var iaf då hon började få väldigt bestämda åsikter. Sedan någon vecka tar hon oftast fram kläder kvällen innan och lägger i sitt ombytningshörn: strumpor, underbyxor, byxor osv. Hon ska nästan alltid ha klänning eller kjol, ibland kombinerat med både shorts och byxor. Gällande skor har hon helst sina foppatofflor oavsett väderlek, så där måste vi styra lite.

I övrigt försöker jag styra så lite som möjligt även om jag försöker uppmuntra till inte så könsstereotypa kläder. När hon var yngre hade hon nästan alltid skjortor, t-shirts och jeans eller mjukisbyxor. Sen slog det om helt.

V är för liten för att välja än så länge men kommer att få välja så fort han har en åsikt. Går han ut på vintern utan ytterkläder (och vi ska iväg) packar jag bara med kläderna, han lär ju ångra sig :angel:

V är för liten för att välja än så länge men kommer att få välja så fort han har en åsikt. Går han ut på vintern utan ytterkläder (och vi ska iväg) packar jag bara med kläderna, han lär ju ångra sig :angel:
Precis. A gick till dagis i pyjamas en gång. Aldrig mer sen :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar