Vem bestämmer barnets kläder?

Charlotte1975

Trådstartare
Märks ganska tydligt att barn har olika regler gällande klädval. Hur gör ni? Bestämmer barnet själv, hjälps ni åt eller bestämmer du vilka kläder som ska användas vid olika tillfällen. Skriv gärna barnets ålder och om de är olika vid olika tillfällen typ skola, fritid, kalas.

L är 2,5 år. Hon får oftast välja själv, men när jag känner att vi har lite bråttom brukar jag ta fram t.ex. två tröjor och fråga vilken av dem hon vill ha, vilket av två par skor hon vill ha osv. Det brukar hon nöja sig med. Ibland är hon dock fast bestämd i vad hon ska ha, som igår när fick jag fiska upp den rätta tröjan ur tvättkorgen (tack och lov gick den att göra anständig med några punktinsatser).

Vi gör ingen direkt skillnad på förskola, fritid och kalas, utan allt används till allt. Det enda jag försöker styra lite är funktionen på kläderna, men jag bråkar inte särskilt mycket om det. Så länge hon har nå sorts kläder på sig är jag nöjd. :p

Pojk, 6 år väljer kläder själv.
Ska vi iväg på lite snyggare tillställning brukar han fixa att klä sig snyggt själv annars får man fixa till det :D

Pojk, ofödd (ännu) väljer inte kläder själv. Tills man är så stor att man kan ha en åsikt om kläder väljer någon annan :devil: Men sen får man välja själv.

Bryr mig ytterst lite om det så innebär att ungen går till skolan i kalasbyxor och skjorta i nån inte snygg färgkombination. Tycker han att han är fin så är det utmärkt :up: Ska vi på finare evenemang så finns det riktlinjer för vad som är lämpligt:D

Märks ganska tydligt att barn har olika regler gällande klädval. Hur gör ni? Bestämmer barnet själv, hjälps ni åt eller bestämmer du vilka kläder som ska användas vid olika tillfällen. Skriv gärna barnets ålder och om de är olika vid olika tillfällen typ skola, fritid, kalas.

Jag bestämmer oftast, men barnet har veto. Vill han bestämma själv så är han mer än välkomnen. Just nu väljer han inte särskilda plagg, utan mer "vill ha byxor med fickor". Han är dock noga med vilken keps/mössa och vilka skor han ska ha.

Vill han bestämma så får han jättegärna göra det.

(Barnet är 2,5 år)

Jag bestämmer oftast. Men om han har en åsikt tar jag den i beaktande och kan diskutera saken ;)

7 år.

Senast ändrad:
Senast i går var jag på coop och handlade, hamnade bakom en pappa och hans dotter som hade lusselinne, sminkad med massa svart runt ögonen och blod i hela ansiktet och en enorm tiara med massa fejkjuveler på. Kan ha varit kanske 5-6 år.
En tant böjde sig ner och sa "oh vilken fin halloweendräkt" varpå flickan stirrade på henne och sa "halloween är inte än, jag vill se ut såhär!" :mad:

Jag bara log och relaterade, pappan log han med och tyckte inte alls det var konstigt. :D

A 2.5 vill helst inte ha några kläder alls, alt. Bara kalsonger. Det brukar gå lättare att få på honom kläder om han får välja mellan två olika tröjor tex. Får han välja mellan alla blir det oftast nej till allt, om det skulle gå så bryr jag mig inte det minsta om han matchar kläder snyggt, det gör inte hans pappa heller :p.

Ännu är det inte så svårt att klä honom och oftast behåller han kläderna på, men skulle det bli värre än det är nu så kan han få gå i kallingar till fsk. Han lär väl märka att det blir lite kallt :angel: (vi har 50m gångväg dit)

Ska vi på kalas har vi vuxna hittills bestämt eller gett två alternativ.

Min son började välja kläder själv i 4-5-årsåldern för att han ville ha vissa färgmatchningar och klä sig själv :angel: och han har gjort det sedan dess. Vi har väl resonerat om vissa behov ibland eftersom det där med att kolla väder t.ex inte riktigt fungerat ;) Det kan vi behöva påminna om ibland fortfarande vid 11-års ålder ;)
Han får även välja när det gäller vilken "typ" av kläder han vill ha, t.ex så får inte byxor sitta åt eller vara stela (läs jeans). Jag tycker att det är jättebra att han har en egen åsikt i frågan och skulle aldrig tvinga han att bära kläder "för min skull". Samma sak med färger på kläder, det väljer han själv.

Dottern är två år och får vara med och bestämma ganska mycket. Det är helt enkelt lättast att få på henne några kläder alls på det sättet. Vi brukar försöka låta henne välja mellan två plagg men ibland vill hon välja fritt ur garderoben och det är oftast OK.
Däremot försöker vi styra så att hon har praktiska kläder på sig, tex att hon har gummistövlar och jacka när det regnar ... Det här har blivit lite körigt nu när det börjar bli höst för hon är inte så förtjust i att ha ytterkläder men om hon får välja ytterkläder själv brukar det funka.

Vår dotter fyller 3 den här veckan. Jag (eller annan vuxen) brukar oftast välja kläder åt henne men ibland säger jag åt henne att gå och hämta kläder hon vill ha och ibland håller jag upp två plagg och låter henne välja. Ibland vill hon inte ha det jag väljer och då får hon ta (oftast) något annat. Men det är oftast bara ytterkläder (jacka, skor, mössa) hon har åsikt om och jag brukar se till att det finns valmöjligheter.

Båda barnen, 4,5 respektive 7,5, bestämmer kläder själva - ibland med undantag för ytterkläder (om det egna valet är alltför icke-funktionellt - gäller främst den yngsta). Minns jag rätt så har båda börjat välja själva någonstans runt 3+, då klär de på sig själva och hämtar det de vill ha ur sin låda.

Vi har en rätt begränsad uppsättning kläder per barn och det går inte att göra så märkliga kombinationer av det. Båda gillar i regel att klä upp sig, även om vi sällan går på tillställningar där det är påbjudet. Det händer också att de bestämmer sig för att syskonmatcha, vilket jag inte skulle göra :D. När vi köper nya kläder är de i regel med och väljer, men den yngre ärver mycket av den äldre (ibland till sin stora lycka, ibland inte ;)).

Dottern är 2.5 år och är vissa dagar väldigt bestämd med vad hon ska ha på sej, andra dagar så tar hon på sej det jag tagit fram och ibland får hon alternativ. Jag är hemma på heltid så vi är antingen hemma på dagen eller på play group/date. Hon har mest hemsyddakläder så hon får vara med att välja tyg, och ibland om det ska vara byxa, tröja eller klänning.

Sonen är 2,5 år. Vi (jag och hans pappa) bestämmer vad han ska ha på sig av den enkla anledningen att sonen inte alls bryr sig. Däremot är rätt skor viktigt. Oftast ska det vara gummistövlar :p

Vi väljer. Sonen 2,5 år bryr sej föga och tar snällt på sej vad som. Både vanliga kläder och ytterkläder.
Just nu är byxor och strumpor (vilka som helst) viktigast i världen.
Går gärna runt i stövlar eller foppatofflor oavsett väderlek :D

Kan hämta en tröja om han fryser och då får han såklart på sej den.

Men vi är inte så brydda och matchar o så, men stilar upp oss till kalas kanske :p

Jag bestämmer de mesta till 2-åriga sonen än så länge. Han tar på allt man sätter fram. Med skor och accessoarer har han dock bestämda åsikter. Åker vi och handlar ska väskan med. En rosa handväska med mimmi pigg som han ärvt av sin kusin:p Försöker styra sko valet i rätt riktning, annars väljer han gummistövlar (helst de med fårdynga under) till alla outfits. Eller i somras foppatofflorna med cars motiv:D

8 åringen väljer själv, jag brukar bara ge henne tips om hur vädret ska bli och vilken typ av kläder som är lämpligt.

Snart 7 åringen tar det som ligger överst, hon bryr sig inte alls vad som passa ihop pch vad hon vill ha. Vi brukar ta fram tillsammas.

Vi lägger fram kläder på kvällen och dom tar på sig själva.

3,5 åringen går helst naken och är helt ointresserad så jag/pappan tar fram kläder.
Ibland klär hon på sig sjäöv och iband gör hon det själv, det beror på hennrs humör.

6åringen bestämmer helt själv. Han är med och köper sina kläder själv också.

4åringen har åsikter som tas i beaktande, men där bestämmer jag. Fick han välja skulle han helst gå i shorts och vinterkängor året runt.

Sexåringen väljer oftast själv, även om det är jag som får ta fram plagg efter plagg tills hon är nöjd ibland. Och ja, morgonen är tillräckligt jobbig så just det får hon hållas med. Jag lägger in veto typ om klänning vid ösregn eftersom jag vet att hon avskyr när det blir knöligt under ytterkläderna. Men ungen är banne mig mer noga med stil och matchning än vad jag är ibland :rofl:

Jag eller sambon bestämmer än så länge till båda barnen, 3 år resp 8 månader. Treåringen älskar glitter och klänningar så när vi ska på tillställningar eller annat speciellt (som inte kräver speciella kläder) får hon välja fritt. Det blir alltid en grön paljettklänning... :D

Snart 2 åringen tar det jag bestämmer, så länge prinsesskjolen får vara med.

Vid rums- och garderobsbyte inom kort kommer hon att få vara mer delaktig. Idag brukar hon få välja mellan tex två tröjor.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar