Jag blir så förvirrad!
Har du valt hane så är de väl inte alltid medvetna om varför du valt just deras? Det är väl bara att säga: ”Jag har valt din hane för jag tycker den passar min tik”. Visst kan de tacka nej om de anser att tiken är fel för deras hane, vilket givetvis är lika åt båda håll.
1. De vet ju inte vilka hälsoaspekter du har utöver de som ställs som krav i rasen. Dina specifika krav kan du ju hitta på själv och välja utefter dem. Kanske får du betala för dem men det är du ju redan beredd att göra enligt egen utsago.
2. Det är väl bara att välja en sådan. Tänker du att det är lättare utanför SKK? Det borde också vara tämligen lättare med en renrasig (SKK-reggad) då den har förtur före icke-registrerade hundar på t.ex SBK-tävlingar.
3. En rasstandard är till för att följas (max- och minimihöjder) men man kan ju alltid hålla sig i underkant.
4. 1 som i utställning? Känns ju som just det är något du inte behöver bry dig om, varken ettan eller mer än ettan eftersom utställning inte är något du är intresserad av. En sund exteriör kan du ju fråga en veterinär om istället. Du kan ju inte få något omdöme som sägs vara bättre än en etta eftersom en veterinär inte går efter samma bedömning.
Däremot har jag större problem att se att det hela skulle vara lättare med färre individer, utanför SKK till exempel.
Utvalet är ju då betydligt sämre i antal.