Allt är relativt, det är ju oerhört mycket tryggare att köpa en SKK-reggad hund än större delen av alternativen. Eftersom du själv verkar tänka att du ska utgå från en SKK-reggad hund så verkar du ju själv tycka det också. Hade exempelvis "poo" aveln varit bättre så hade du väl köpt din hund därifrån.
Hur ska de som ska köpa hund av dig veta att det är äkta papper och inte förfalskade som ligger på din hemsida. Kan du vara öppen med vilka hanarna är? Kommer du förklara för ägarna till dessa hanar att de efter parning inte kan vara med i någon SKK eller SBK-ansluten klubb. Om hanhundsägarna nu vill tjäna pengar, kommer de vara ärliga med hanens svagheter och brister?
Hur ska du få alla syskonen till den hane och tik du vill använda röntgade och patellaundersökta? (Man avlar inte på individer man avlar på gener, för att ha ett hum om vad generna innehåller måste hela kullen utvärderas). För mig är det inte seriöst när en uppfödare endast utvärderar de tilltänkta avelsdjuren även om det är ok enligt SKK:s regler.
Hur ska du veta om de utvärderade resultaten är bra eller mindre bra? vad ska du jämföra med?
Hur ska du få dina valpköpare att göra hälsotester för flera tusen kronor? Det är inte något som de flesta som köper en blandras tänker att de behöver göra.
Hur ska du visa vilken mentalitet hundarna får? Hur ska du utvärdera mentaliteten?
Hur ska du får en seriös kennel med god hälsoutvärdering och mental utvärdering att sälja en valp till dig? Kön lär vara lång och någon som uttalat ska ha den till blandrasavel (för man är väl ärlig) lär inte stå högt i kurs. Om du ska starta en ny ras måste du ha flera tikar, hur ska du hitta så många tillräckligt bra tikar i dessa raser som enligt dig är så dåliga?
För en hållbar population i längden behöver du ha absolut minst 50 obesläktade hundar i avel men över 100 är att rekommendera och helst över 500. Det krävs ytterst begränsad kunskap i populationgenetik för att inse hur extremt svårt det är att starta en ny ras. Det är absolut inget som en person kan göra. Det krävs ett stort nätverk. Har man inte det kan man inte avla långsiktigt. Då kommer man alltid falla tillbaka på behöver av hundar från andra (SKK-anslutna?) uppfödare. För mig är seriös avel långsiktig, effekten flera generationer fram ska övervägas i varje kombination utöver att få fram en mentalt bra och frisk hund såklart.
Svarat på det mesta
För de flesta hundar hittar du inte detta för SKK hundar, jag försöker hitta linjer för flera raser för alla
Boka bph som rolig grej och valpträff
Efter behov ta in de uppgifter som behövs och bekosta själv undersökningar. Många inom SKK har dock samma problem
Nätverk tycker jag om, gärna internationellt. Föreningar är inte lika kul.