Vem är ansvarig??

AnnaJL

Trådstartare
Jag bor med min familj i ett tvåfamiljshus med mina morföräldrar i lägenheten bredvid, vi har gemensam trädgård. Mina morföräldrar har en drevertik som just nu löper och problemet är att en familj ca 200 m från oss, som just flyttat in, har en labradorhane som har smitit en antal gånger till oss denna vecka pga att tiken löper. Och detta är ganska obehagligt eftersom vi har våran goldenhane ute lös ibland och tiken sitter ute i band då och då. Vi vet inte om denna labbe är aggressiv men våran golden gillar inte andra hanhundar, speciellt inte på hans revir. Så om våran golden och labben skulle ryka ihop på våran gård,och om labben skulle skadas då, vem ska stå för vet. kostnaden? Eftersom labben har varit okopplad och smitit till oss borde det inte vara de som har ansvaret då??

Mvh Anna

Sv: Vem är ansvarig??

Som hundägare har man strikt ägaransvar oavsett om er hund är på er gård och det kommer in en annan hund, som er hund skadar, så är det Ni som är ersättningsskyldiga för veterinärvården och vice versa.

Jag ska gå och prata med de som äger den där labben, han var här igen idag:mad: .....man kan tycka att de borde märka att en tik löper och att han rymmer därför...men vissa folk....

:confused: Hur ska de kunna veta att det finns en löptik hos er?
Dock, så kan du ju på ett trevligt sätt upplysa om att din hane Inte gillar andra hanar samt att tiken just nu löper.

Man märker ju rätt snart när en tik löper om man har en hane! Rymmer hunden ständigt till samma hus så måste man väl fundera? Jag har min hund kopplad tills tikarna har slutat löpa för jag vill inte att min hund ska springa på byn. Ska tillägga att vi bor i ett väldigt litet samhälle och man känner precis alla hundar här....

Jag bor också i ett litet samhälle och vet vilka hundar som finns här, men inte håller jag reda på när tikarna löper för det inte..Och har de nyss flyttat in som du skrev, så kan de ju omöjligt veta när tikarna i byn löper..

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 835
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 368
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 510
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama