Vem ansvarar om hingst kommer lös?

Sv: Vem ansvarar om hingst kommer lös?

Hej!
Jag förstår om du är rädd om dina ston. Jag har en hingst som jag är rädd om, därför har jag ordentliga staket och de går inte i anslutning direkt till stona, men står väl i samma stall. Vad jag har erfarenhet av så är det brunstiga ston som försöker ta sig in till hingstarna i större utsträckning än tvärtom, men det spelar ju iofs ingen roll skador kan det ju bli ändå med ivriga hingstar och brunstiga ston som ofta sparkar.
Bästa receptet är nog väluppfostrade hingstar med respekt för ordentliga elstaket!
MVH/Gismo

Jag skulle känna mig tryggare med riktiga trästaket och el eller de vita plaststaketen,men det förstår jag blir för dyrt!
Menar inte att alla hingstar är monster.Det jag tänker på är olycksrisken!

i somras bröt sig en hingst ur sin hage (gick med kompisar) och till vår sto hage. Icke brunstiga ston detta tillfälle! stona försökte sparka bort hingsten som försökte betäcka flera ggr.
mkt otrevlig händelse! (ej min hingst)

jag köpte själv hingst strax därefter, men såg till att han gick i ordentligt stängslad hage! han bröt sig inte ut till stona fastän dom brunstade.

har kastrerat nu, då det känns bäst så.
hingstägare ska ha mkt ansvar för sina hingstar!

Jo jag förstår att du tänker på olycksrisken, jag tycker att hingstägaren borde visa mer ansvar och stängsla bättre, det kanske går lite pengar och arbete på det men om hästarna kommer in till varann så kan det ju bli ännu dyrare..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 818
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 701
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 521
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar