Vem äger hunden??

Sv: Vem äger hunden??

Har du läst mitt inlägg lite ovanför? Juridiskt tror jag inte att säljaren har något att komma med, så det är nog inte där lösningen ligger. Din vän ägde hunden och har gett bort den. Den nya ägaren kan knappast ha någon skyldighet att lämna tillbaka hunden, om man inte har avtalat om det. Din vän äger inte längre hunden, så hon kan inget göra i det här läget.

Det enda hon kan göra är det hon har gjort, nämligen att erbjuda sig att betala för hunden (vilket väl är rimligt). Sedan kanske det är bra att förklara det juridiska läget för säljaren, men han verkar inte riktigt vara en som är mottaglig för förnuftsargument.

Vill tacka alla för inlägg och tips!

Fick just veta att uppfödaren inte är registrerad i SKK. Jag har själv ingen direkt erfarenhet så jag vet inte riktigt vad det innebär, men visst måste väl uppfödaren omfattas av någon typ av regler och bestämmelser ändå, vad gäller sina hundar??

Vill tacka alla för inlägg och tips!

Fick just veta att uppfödaren inte är registrerad i SKK. Jag har själv ingen direkt erfarenhet så jag vet inte riktigt vad det innebär, men visst måste väl uppfödaren omfattas av någon typ av regler och bestämmelser ändå, vad gäller sina hundar??

Han omfattas inte av SKK:s regler, men alla andra lagar gäller såklart ändå. Det jag beskrev ovanför har inget med SKK att göra, utan är allmänna lagregler om vad som gäller vid köp m.m. Så det bör inte spela någon roll alls i den här frågan.

Den som har hunden nu och uppfödaren verkar inte ha något intresse av att lösa situation. Uppfödaren har som sagt ringt, men mest utdelat hot om att polisanmäla. Uppfödaren är inte en person som gärna resonerar och kommer överens... :crazy:

Då hade jag som "nya ägare" till hunden tagit mig dit och försökt diskutera saker och ting ändå!!
För tillslut måste den ena eller andra ge sig med eller utan polis inblandelse.
Stackars hund säger jag bara :(:cry:

Tack Hellas, jag har läst alla dina inlägg och visade länken för min vän samt tipsade att hon kan ringa jurist i SKK (hon är medlem). Jag förstår på det du skriver att du känner till juridiken :)

Har inte hört något sen, men ska bli intressant att höra vad juristen säger.

Min vän är nöjd med att den nya ägaren har hunden, och vill såklart inte ha den tillbaka. Hon anser den vara en gåva, även om hon och ägaren idag inte är så goda vänner.

Ja, nu vet nog inte hunden vad som händer runt i kring. Den har varit hos nya ägaren i större delen av sitt liv och vet inget annat. Det är möjligt att den nya ägaren nu har vilja att tala med uppfödaren, men det är inget jag känner till i såfall. Tidigare har det inte verkat så. Och uppfödaren vill ha tillbaka hunden, vilket nuvarande ägaren inte vill, så där är ju någon typ av dödläge minst sagt...

Hoppas det löser sig! Jag är visserligen jurist med ett antal års erfarenhet av praktiskt arbete men just det här är inte precis mitt område, så ta inte mina ord som någon absolut sanning. Men jag är säker på att ni kan få bra svar från SKK:s jurister. De har nog stött på det mesta skulle jag tro.

Det kan man inte alls göra. Det är att betrakta som ett oskäligt avtal.

Det är inte vad som sagts i otaliga trådar på buke där någon skrivit om just den situationen "Jag har en häst som jag köpt och lovat att ta hand om resten av dess liv men nu kan jag inte ha den kvar, jag vill inte lämna tillbaka den till förra ägaren som avtalet säger, måste jag det!?"
Svaret på dessa frågor (här på buke) är just att så länge inte något vite är inskrivet i kontraktet så kan det inte heller hända något i just det specifika fallet.
Finns det ett vite ska man tänka sig för både en och två gånger.

Hellas svarar nog bäst på denna fråga. :)

Det är möjligt att det kan vara som du säger om man som näringsidkare säljer till annan näringsidkare. Det vågar jag inte svara på. Men mellan näringsidkare och konsument tillämpas konsumentköplagen och i sådana avtal anses det oskäligt att lägga in villkor i köpet oavsett om det finns ett hot om vite eller inte.

Det är fullt möjligt, jag utgår ifrån mellan två privatpersoner.

Nej det är inte möjligt när det gäller hundar.

Foderavtal som du skrev om förut är inte samma för hundar o hästar, en uppfödare sätter ut en hund på foder, hungägaren får en gratis hund, men uppfödaren har rätt att ta två kullar på en tik, o flera parningar för en hanhund.

När tiken fått sina kullar, eller när den blir 5 år övergår den i fodervärdens ägo, för hanhundar brukar åldern vara 7 år.

Hellas svarar nog bäst på denna fråga. :)

Det är möjligt att det kan vara som du säger om man som näringsidkare säljer till annan näringsidkare. Det vågar jag inte svara på. Men mellan näringsidkare och konsument tillämpas konsumentköplagen och i sådana avtal anses det oskäligt att lägga in villkor i köpet oavsett om det finns ett hot om vite eller inte.

Jag vet inte mer om dessa avtalsvillkor än det som står på SKK:s hemsida (länken jag postade) och där står det att de kan anses oskäliga vilket jag förmodar bygger på praxis. Men oavsett hur det förhåller sig med olika typer av återköpsklausuler och liknande kan det väl inte vara skäligt att TS ska behöva behålla hunden i tid och evighet fastän säljaren vägrar ta den tillbaka.

Fast det kan ju omöjligt vara lagen som säger att det ska vara så utan det måste ju vara ett standardkontrakt från kennelklubben (heter det väll? jag har inte hund själv så har lite dålig koll) och kan ju knappast vara ett krav som foderavtal?

TS kompis verkar inte ha ngt avtal med säljaren mer än muntligt och alltså inte ha något sådant avtal som reglerar hur många kullar man får ta på hunden.

Och vill en privatperson ge bort sin hund till en annan privatperson och skriva i kontraktet att hunden ej får ges bort igen och lägga till ett vite om så sker, så måste de får göra det enligt lagen. Sen kanske det i slutändan inte är värt att dra upp det hela eftersom det krävs ganska så mkt för att driva in ett sådant vite kan jag gissa.

Nej det är inte möjligt när det gäller hundar.

Foderavtal som du skrev om förut är inte samma för hundar o hästar, en uppfödare sätter ut en hund på foder, hungägaren får en gratis hund, men uppfödaren har rätt att ta två kullar på en tik, o flera parningar för en hanhund.

När tiken fått sina kullar, eller när den blir 5 år övergår den i fodervärdens ägo, för hanhundar brukar åldern vara 7 år.

Ja, nu vet nog inte hunden vad som händer runt i kring. Den har varit hos nya ägaren i större delen av sitt liv och vet inget annat. Det är möjligt att den nya ägaren nu har vilja att tala med uppfödaren, men det är inget jag känner till i såfall. Tidigare har det inte verkat så. Och uppfödaren vill ha tillbaka hunden, vilket nuvarande ägaren inte vill, så där är ju någon typ av dödläge minst sagt...

Ok, men hoppas det löser sig i alla fall(på ett bra sätt):)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 439
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 335
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ägare av hund offentligt?
  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31