Vem äger hunden??

A

Anonymidag

Väljer att vara anonym i detta, med respekt för de inblandade.

En nära vän till mig har/hade ett muntligt avtal med en "kompis" om ett hundköp. Hon skulle köpa en hund av honom, som de kom överens om inte skulle säljas/lämnas vidare. Hunden skulle betalas genom att min vän gjorde ett arbete till kompisen.

Av olika, personliga skäl, kunde inte min vän ha kvar hunden och lämnade/gav den till en annan person. När kompisen fick veta, började han hota min vän. Han kontaktade också min väns vänner och uttalade hot, tex. "en olycka händer så lätt", "det kan hända hennes hundar något" osv osv. Min vän har mest känt sig ledsen, hon har försökt be om ursäkt och förklarat varför hon gjorde som hon gjorde med hunden, men kompisen vill inte lyssna. Han kräver att hunden ska lämnas tillbaka. Personen som har hunden nu vägrar lämna den.

Uppfödaren/kompisen har ägarpapper/reg bevis och inga papper/avtal är skrivna mellan någon av de tre. Det arbete min vän skulle gjort som betalning har inte kommit igång. Min vän har erbjudit sig att betala hunden kontant, vilket kompisen inte vill gå med på. Han vill den ska tillbaka till varje pris. Till saken hör att hunden har det mycket bra där den är nu, den är älskad och sköts om på ett bra sätt.

Som jag ser det har inget brott begåtts. Man kan säga vad man vill om det muntliga avtalet/överenskommelsen och att den inte hölls, men brottsligt är det väl knappast? Frågan är vem som äger hunden....?? Vet inte hur jag ska kunna hjälpa till, om jag kan. Jag har bett min vän polisanmäla om det kommer fler hot, men hon mår mycket dåligt just nu och vill försöka lösa situationen själv. Kompisen/uppfödaren hotar ständigt (och har gjort under längre tid) att polisanmäla både min vän och personen som har hunden, men har inte gjort det än. :confused:

Sv: Vem äger hunden??

Eftersom ingen ersättning erlagts så tillhör hunden den ursprungliga ägaren och den som gett bort hunden utan att äga den har gjort fel.

Det är väl ganska självklart att man inte kan ge bort något som man inte äger kan jag tycka..

Visst.. Ruttet av ägaren att hota folk, men han äger som sagt hunden eftersom "köparen" inte erlagt ersättning för den.

Ok. Ja fel är det ju, det håller jag med dig om.Men då borde kompisen/uppfödaren verkligen ha ringt till polisen och anmält det hela, som jag ser det. För att få hjälp att ta tillbaka hunden. Hur ska han annars få tillbaka hunden. Min vän kan uppenbarligen inte tvinga den person som nu har hunden att lämna tillbaka den. Eller ska min vän ringa polisen för att få tillbaka hunden? Å andra sidan är ju inte hon ägaren då... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Fast det som försvårar det lite är väl att ägaren muntligen har gått med på att överlåta hunden på det sätt som har skett?

Den som gett bort hunden kan mycket väl bli anmäld av ägaren och hon i sin tur får i så fall anmäla den hon gett hunden till om de inte frivilligt lämnar tillbaka den.

Hon får helt enkelt prata med de som har hunden nu och förklara läget och att hon inte har någon rätt att ge bort den och att de alla riskerar anmälan.

Ursäkta att jag kanske låter hård, men hur fasiken tänkte hon när hon gav bort en hund hon inte äger??

Fast polisen ringer man inte. Hunden är inte stulen. Däremot är frågan om ett avtalsbrott har begåtts. Det är en civilrättslig fråga och sådana saker hanterar inte polisen.

Nej, inte alls. Köparen har ju inte erlagt överenskommen betalning och har iom det brutit den överenskommelse de hade och att dessutom sedan ge bort hunden på eget bevåg är bara korkat.

Varför kollade hon inte med uppfödaren först om hon inte kunde behålla hunden? Hon har inte uppfyllt sin del av avtalet på något vis, varken utfört det utlovade arbetet eller behållit hunden i sin ägo och sen tillråga på allt lämnar bort den till en tredje part utan att i första hand kontakta uppfödaren och ge denne en chans att ta tillbaka hunden. Usch, dålig still även om det inte ursäktar uppfödarens agerande. :mad:

Jo, det kan ju verka så. Aningen naivt minst sagt. Men det muntliga avtalet var att hon var ägare till hunden när den överlämnades till henne. Och vid detta tillfälle var min vän och uppfödaren goda vänner.

Jag har försökt få min vän att ringa polisen för att få hjälp att reda i detta. Blir helt galet när vuxna människor börjar hota varandra, och när även deras familjer blir inblandade.

Polisen lär inte kunna hjälpa till öht, men uppfödaren kan på ett normalt och trevligt sätt kontakta de som har hunden nu och förklara för dem att den som gett dem hunden inte hade rätt till det eftersom hon inte ägde hunden och att hon vill ha hunden tillbaka.

Dessutom bör uppfödaren anmäla den som gett bort hunden till skk:s disciplinnämnd för att få det prövat där och sen gå vidare från där.

Fast det har ju inte skett - arbetet är ju inte utfört

Fast jag uppfattade det inte som att "köparen" hade låtit bli att utföra arbetet, utan att betalningen innebar ett löfte om att ett arbete skulle utföras. Ett arbete som ännu inte har kommit igång.

Nej, inte alls. Köparen har ju inte erlagt överenskommen betalning och har iom det brutit den överenskommelse de hade och att dessutom sedan ge bort hunden på eget bevåg är bara korkat.

Jag håller helt och hållet med dig om det senare. Men vad som inte framgår är om köparen har haft möjlighet att erlägga överenskommen betalning (eftersom arbetet ännu inte har kommit igång). Är arbetet t.ex. planerat till december 2011 så kan ju inte överenskommelsen om betalning anses bruten.

Fast polisen ringer man inte. Hunden är inte stulen. Däremot är frågan om ett avtalsbrott har begåtts. Det är en civilrättslig fråga och sådana saker hanterar inte polisen.

Men om man tar hotet i sig, det borde man ju kunna polisanmäla. Väl?

I övrigt så slutar jag aldrig förvånas över hur folk kan röra till det för sig.

Jo, det är dålig stil det håller jag med dig om, men där finns mycket mer till denna historien än vad jag skrivit om här. Min vän försökte få uppfödaren att ta tillbaka hunden, men han ville inte. Han ville min vän skulle ha hunden, ingen annan, för det var så det var sagt. Hon var för snäll/dum för att kräva att uppfödaren tog tillbaka hunden, eller att inse att köpet faktiskt inte var fullbordat. Hon "trodde" hunden var hennes, och därmed hennes ansvar.

Vad gäller jobbet som skulle utföras, var det uppfödaren som förhalade det. Som sagt, min vän, erbjöd sig att betala hunden kontant istället.

Utan att säga för mycket kan jag säga att uppfödaren/kompisen är en känd person här i trakten, för sina hot, skitsnack, oseriösa affärer. Det tar ju inte bort min väns ansvar, men för att få en mer nyanserad bild av det som hänt... Med facit i hand skulle aldrig min vän beblandat sig med denne person. Hon blev varnad, men hade andra känslor och ville inte se...

Uppfödaren har kontaktat den som idag har hunden, men inte på ett tevligt sätt, utan även där genom hot. Han tar heller inga råd om hur han ska gå till väga utan är mer den typ som försöker få det han vill genom hot.

Men frågan är, vad kan nu min vän göra i allt detta, för att försöka göra rätt för sig? Var kan hon vända sig om nu inte polisen är rätt instans?? Hunden kommer inte tillbaka så som det ser ut just nu, och jag är heller inte säker på att uppfödaren verkligen vill ha den tillbaka hem till sig...

Vad jag förstår skulle arbetet utföras ungefär senast nu, men eftersom det blivit som det blivit och konflikten pågått några veckor, har min vän erbjudit sig att istället betala hunden kontant. Min vän hade gärna gjort arbetet om hon fått möjlighet. Men detta är inte främst en ekonomisk fråga för någon part.

Men om uppfödaren har kvar papprena på hunden, så borde h*n då få tillbaks hunden? Man kan ju ínge göra med hunden iaf om man inte har alla papper på den Och är inte arbetet gjort så är det ju fortfarande h*ns hund. Men klart ska man inte ge bort en annans hund. Men man ska ju inte heller hota den som har hunden Och får h*n betalt så borde h*n vara nöjd över att hunden fått ett bra hem.
Jag har själv fått en hund av en kompis(men hon ägde hunden och hade alla papper på henne) som om hon inte kunde ha hunden längre, skulle lämna tillbaks hunden till uppfödaren. Men uppfödaren var ingen höjdare och hon gav mig hunden istället. Visst det är inte rätt, men hunden har det bättre med mig än med uppfödare.
Men som sagt h*n får ju sina pengar isåfall och hunden får ett bra hem, vad är problemet ???

Jadu.. Det hon borde göra är ju att återlämna hunden, men det verkar ju inte gå så hon måste på något vis komma överens med uppfödaren.

Ja, man tror knappt det är sant att sånt här förekommer. Värre än värsta såpan :crazy:

Jo, hoten kan självklart polisanmälas, men jag trodde också att det skulle kunna anmälas som någon typ av stöld. Vem som har stulit vad vet jag inte, men det är ju det uppfödaren hotat med. Att anmäla min vän för stöld, men också att anmäla den som har hunden nu. Trots att han då till flera personer uttryckt att min vän "köpt" hunden av honom och sen lämnat den vidare.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 473
Senast: Ragdoll
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 439
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 335
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt

Hund, Katt, Andra Djur