Vem äger hästen?

Sv: Vem äger hästen?

Ja, du är i god tro om du köper från KF. Men det spelar ingen roll då det rör sig om stöldgods. Det fodervärden gör är ett olovligt förfogande men det är inte stöld i lagens mening.

För att göra ett godtrosförvärv så behöver två krav vara uppfyllda*. Du måste vara i god tro 2 § lösöreslagen. Sedan är det ett krav på att besittningsövergången mellan rätta ägaren och fodervärden inte får har skett på vissa sätt 3 § lösöreslagen. Detta är alltså ett negativt ställt krav och är det som ställer till bekymmer.

Rätta ägare -> FV -> köpare

Det första kravet om god tro handlar alltså om vad som skett vid besittningsövergången mellan FV och köparen 2 §. Det andra kravet handlar om vad som skett vid besittningsövergången mellan rätta ägaren och FV.

3 §
Om besittningsövergången från den rätta ägaren skett genom ett tillgreppsbrott (8 kap BrB) så som stöld eller rån spelar köparens goda tro ingen roll. Det är detta som sker i fallet med KF då det rör sig om stöldgods.

Men lämnade den rätta ägaren frivilligt ifrån sig hästen så är inte denna paragraf tillämplig. Vilket skett i TS fall. Detta även om fodervärden redan vid besittningsövergången tänkte sälja hästen vidare. Alltså trotts att det rör sig om förskingring eller bedrägeri. Det är här man får börja se om köparen var i god tro.

* Ska man vara petig så finns det även flera mindre krav så som att det skall röra sig om lösöre. Men eftersom de är ointressanta för diskussionen så lämnar jag dem utanför.

Säljer man en annans häst så är det stöld i min värld.
Precis som svartfot skriver så är det ju inte stöld eftersom ingenting är stulet.

Hästen fanns hos fodervärden för att ägaren ville det. Däremot sålde fodervärden hästen olovligen, varpå det handlar om någon typ av förskingring eller så. Det beror ju helt på vad fodervärden har haft för uppsåt när denne sålde hästen.

Men någon stöld är det inte tala om, då hästen inte är stulen.

Vad som händer beror på ifall köparen var i ond eller god tro. Är det så att köparen inte hade någon aning så kan det bli så att denne får behålla hästen, och att ägaren till hästen får kräva ersättning från fodervärden.

Är köparen dock i ond tro går köpet helt sonika tillbaka, ägaren får sin häst och fodervärden måste betala tillbaka pengarna till köparen.

Detta var svaret jag fick av polisen när fodervärden sålde min häst. Jag kunde alltså inte bara hämta min häst, sålt är sålt och jag kunde egentligen bara åka dit och be att få köpa ut "min" häst.

I mitt fall gjorde jag inte det eftersom jag inte hade råd att köpa henne igen. Efter ett år fick jag frågan om jag ville ha henne, gratis men det passade inte i mitt liv då. Efter ytterligare ett år fick jag frågan igen och sa ja. Så fodervärden ska betala mig köpesumman hon fick samt ränta på det, enligt tingsrätten som det var uppe i. Och hästen är min nu! Igen! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
531
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka