Vem äger fölet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agrimonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 435
A

Agrimonia

Vet ej om denna tråd kommer rätt nu?
Jag köpte ett halvbloddsto från Polen i somras och nu har det visat sig att hon är dräktig. Jag har kontaktat den person som förmedlade henne ifrån Polen och hon skulle i sin tur ta kontakt med stuteriet där hon stod för att försöka reda ut om det var en planerad betäckning eller en "tjuvning". Och även se vem som kunde tänkas vara fadern... Nu går jag här hemma och väntar spänt på att få svar. Men jag har pratat med en del folk som varit i liknande situationer och en del påstår att stuteriet i Polen kan kräva tillbaka fölet!? Hur kan de göra det? Om jag köper en häst och man inte skriver in något speciellt i avtalet så är väl hela hästen min? Och även det som hon har i magen? Jag skulle gärna höra om någon haft någon liknande erfarenhet eller om någon vet om de har juridisk rätt att göra så?

Sv: Vem äger fölet?

När du registrerar fölet här i sverige är det alltid den som står som ägare på stoet som blir ägare på fölet om inte annat skrivits.
Så "polen" kan inte kräva fölet.

Det är därför det är så viktigt att man har allt på papper om man lånar ett sto som man betäcker, för annars hamnar stoets ägare som ägare på fölet och det kanske inte är så kul utan har man lånat (bara lånar/har på foder/leasar) så vill man ju själv stå som uppfödare resp ägare.

Jag har inte den juridiska kunskapen, men jag har svårt att se att någon ska kunna hävda att fölet är annat än ditt, när du har köpt hästen. Just efterso inget har skrivits om dräktigheten då du köpte hästen.

Hm hur blir det egentligen?Har för mej att man alltid följer köplagen i det land där varan sålts?Men minnet är kanske inte vad det borde vara....

Det är det första problemet, när man handlar något utanför Sverige. Därför skall man alltid se till att det i köpeavtal/kontekt klart framgår vilket lands lagstiftning som ska gälla.
Så i det här fallet kan det vara risk att det första problemet blir att lösa den frågan om nu polsk och svensk lagstifning är olika.

Men eftersom inte jag och förhoppningsvis inte säljaren heller visste att hon var dräktig vid köpet så skrevs inget in i kontraktet, Och har de vetat det men inte sagt något så får de skylla sig själva.. Men det verkar som om de har betäckt henne men trott att hon var tom och sålt henne för att hon inte "ville vara avelssto"...

Verkar som om ni har skrivit ett kontrakt. Har ni skrivit in vilket lands lagar som gäller vid affären?
Har ni gjort det så är det ganska enkelt att titta efter vad som gäller. Om det skulle vara svenska lagar så är det ditt föl, med ev möjlighet till skadestånd för att stoet är dräktigt och får ökade kostnader. Beror på vad som står i avtalet. Men jag har ingen aning om hur de polska lagarna är och vad som skulle bli följden om det är dessa som ska gälla. Har ni inte skrivit något så kan det ta flera år att utreda vad som gäller om det skulle bli bråk. Behöver ju inte bara röra fölet utan något annat som kanske händer.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 012
Senast: mamman
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 642
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 408
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 963
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka