Veka kotor & hållbarhet

C

cerrox

Nu vill jag veta ni med hästar som har veka kotor hur det är med hållbarheten?!.......nu tänker jag på dom hästarna där man ser tydligt att dom har veka kotor & att det på något sätt har påverkat dom. Ni får gärna lägga in bilder som visar hur just eras hästars veka kotor ser ut. Det jag undrar är hur dom veka kotorna har påverkat hästen? På vilket sätt? Fungerar dom i ridningen? På vilken nivå kan dom hållas eller fungerar dom inte alls som ridhästar!? Vad gör ni för att underlätta för dom? Skoning på något speciellt vis? Benskydd? Speciell träning? Eller annat.....berätta för mej om era 'veka kotor hästar'.

Sv: Veka kotor & hållbarhet

Långa veka kotor ger större risk för senskador, kotledsinflammationer och gaffelbandsskador.

Jag har bara dåliga erfarenheter av hästar med veka kotor. Har fått ta bort två stycken pga hälta.
Den ena var halt till och från när hon var 8 år gammal, dumt nog tog vi föl på henne och sista tiden under dräktigheten blev hon väldigt björnfotad och ville helst inte röra sig. När så fölis var 6 mån bar det iväg till vet där hon blev utdömd direkt. Visserligen var hon väldigt rakhasig också och det gjorde ju inte saken bättre.
Andra pållen blev bara 7 år och hon var också vek i kotorna bak men om det var det som gjorde henne så halt lyckades aldrig vet få svar på.
Jag försökte på alla sätt och vis hjälpa dessa två pållar med skoning, bandagering men jag tror inte att det kan hjälpa fullt ut utan bara "förlänger" hållbarheten på dom.
Hoppas att du fick lite svar iaf!;)

Jag har haft en travhäst med veka kotor, hon var inte halt en dag tills hon fick en hovbensfraktur på ett framben under sin fjärde tävlingssäsong. Aldrig ansträngd i senor eller gaffelband över huvud taget.

Däremot fick man skydda henne med speciella skydd för att hon nötte ner sporrarna tills det blödde om hon sprang fort utan skydd.

Var det stoet eller fölet som blev utdömd direkt , om det var stoet , ärvde fölet mammans veka kotor?

Tack för era svar....hör gärna mer erfarenheter....

Jag kanske skrev lite luddigt:angel: Det var stoet som fick tas bort och ja fölis fick också veka kotor men inte lika allvarligt som sin mamma. Som sagt var hade vi vetat vad vi vet idag så hade vi aldrig tagit föl på stoet.

Hellre en häst med veka kotor än en som tenderar till upprätade kotor!!! Veka kotor gör ju i alla fall att leden fjädrar medan upprätade kotor gör att belastningen blir "stum" så att säga... Hoppas detta blev förståeligt för jag är hemskt dålig på att uttrycka vad jag menar:D !!

Min pålla har veka kotor på pappret,nu 18 år gammal,enligt uppgift tävlat 1,40 hoppning.
Har inte slagit igenom på hennes fölingar så vitt jag vet.
Kan tyvärr inte bifoga bild,då jag inte vet hur man gör :)
Inte varit halt en dag i sitt liv.

Har ett arabsto med veka kotor. Och det enda som jag gör för att underlätta för henne är att alltid hålla tårna korta. Hon är idag 18 år aldrig varit halt haft 4 föl visst går hon ner på kotorna när hon är dräcktig men det är bara att verka lite oftare och med lite kortare tår och högre trakter än när hon inte har föl.

Gått galopp som ung. Har aldrig märkt att det skulle vara sämre att hästarna har veka kotor än raka snarare tvärt om.

Har aldrig använt skydd eller linder på henne.

Ärftligheten på benställning är väl ganska så låg om jag inte tar helt fel (54 %). Har läst någon undersökning på just ärflighetsfaktorn av olika saker (tex trav, huvud, ben, skritt osv). Så om hästen inte har problem pga de veka kotorna så borde det inte vara en katastrof att avla på en häst som har visat att den håller.

Däremot kanske man skall undvika hingstar som också har veka kotor.

Mvh

Tora

Tack för alla svar....men vill gärna veta mer..

Vi har haft ett arabsto med veka kotor. Hon fick opereras för lösa benbitar i ena framkotan eftersom hon trampat igenom och "sprängt av" små benbitar.

Jag tror jag har en bild på henne någonstans. Här:

alida.jpg

Annars har jag mest hört att man ska undvika mjukt och djupt underlag med "veka" hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Har en liten fråga! Jag har en triangelmärkt häst, en riktigt fin hopphäst som skulle gått em och lite till!! hon har kissing...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 479
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 579
Senast: MiaMia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025