Veka kotleder

M

morAkka

Min lilla nyfödda tjej har veka leder bak. Jag undrar varför det blir så?
Vet sade att jag ska ha koll så hon inte får skavsår eller blir värre. Annars rätar det ut sig så småningom.
/morAkka

Sv: Veka kotleder

Förtydligande:
Vad är det som är orsak när föl får veka kotor?
Brist på något,eller ärftligt?
/morAkka

Hej! ofta ser man det på stora & lång benta föl,det rättar nog till sig !Mvh Mia

Hejsan.
Mitt lilla föl var vek och det rättade inte till sig tillräckligt så vi satte på små plastskor.
Ser nästan ut som små miniskidor. :rofl:
Efter en vecka var det jätteskillnad och nu har hon rätat sig jättefint.
:)

Ju tidigare man åtgärdar desto enklare blir behandlingen.
Mitt tips är att du rådfrågar en hovslagare med erfarenhet av fölkorrigering.

Det bör göras inom de 60 första dagarna. (läst i tidningen R*sport)

Ja, veterinären sade att vi ska vänta och se. Inom två veckor ska det ha blivit bättre annars får vi skenor till bakbenens kotleder.
/morAkka

Det är många föl som föds med veka kotor eller hänger dom i knäna.
Regel efter 14 dagar så har det gått tillbaka, och dessa föl är hur normala som helst.
MEN du kan hjälpa ditt föl med veka kotor genom att hon får vara ute på hårt underlag, likaså att du strör med ett relativt tunnt lager halm i boxen så att det inte blir för mjukt.
Då rätat hon upp sig snabbare.

Lotta

Det är många föl som föds med veka kotor eller hänger dom i knäna.
Regel efter 14 dagar så har det gått tillbaka, och dessa föl är hur normala som helst.
MEN du kan hjälpa ditt föl med veka kotor genom att hon får vara ute på hårt underlag, likaså att du strör med ett relativt tunnt lager halm i boxen så att det inte blir för mjukt.
Då rätat hon upp sig snabbare.

Lotta

I din första mening håller jag med dig fullt ut.

Jag vill bara klargöra skillnaden mellan veka kotor vilket innebär att fölet föds med lite kroppslig "obalans" dvs skelettet är lite för kort utifrån kroppens muskler och senapparatur.

Ett föl som föds med upprätade kotor eller hänger i knäna (läs hänger framåt) är kroppen i precis motsatt "obalans" dvs skelettet är lite för långt utifrån kroppens muskler och senapparatur.

I båda fallen så gäller det att dessa föl under sina första 14 dagar "slussas" mellan rörelse och vila (dvs rörelse under ett par timmar,vila i box under ett par timmar osv.) och med rörelse menar jag frivillig rörelse i enskild hage med stot. All annan påtvingad rörelse kommer ofelbart att leda till trött muskelatur med mjölksyra som följd och därmed inte stärka fölet utan snarare utmatta det med ännu svagare muskelatur. Detta är ytters viktigt att komma ihåg!!!

Hårt underlag i hagen är klart bättre än mjukt, däremot så ska det absolut inte vara hårt underlag i boxen utan snarare lite för mjukt och anledningen till det är just skiftningen mellan hårt och mjukt underlag, rörelse och vila. Har man hårt underlag i boxen riskerar man att fölet inte vill ligga och vila där vilket är precis meningen att den ska göra för att avlasta sin redan påfrestade muskelatur. Står den upp i boxen så kommer muskelaturen även att avlastas avsevärt mer på ett mjukt underlag än ett hårt. Mjukt underlag är även mer skonsamt mot liggsår.

Slutligen så är det jättebra om hovis kommer ut tidigt och tittar på dagsaktuell status för att om fjorton dagar göra ett återbesök för att se om det går åt rätt håll. Att som hästägare ha den kollen brukar inte bli lika bra då man lätt efter daglig kontroll blir lite hemmablind. Däremot så ska hästägaren ha daglig kontroll och om ngn negativ avvikelse uppstår inom 14 dagar, snabbt ringa hovis och informera dags status.

Till T.S. Jag har i år haft två föl på samma stall där den ena föddes lite för kort i rocken och den andra lite för lång. Efter 14 dagar så va båda fölen helt normala så jag tror inte du behöver vara orolig, bara vaksam.

Lycka till.

Intressant!

Men förklara det där med "hänger i knäna"/"hänger framåt" igen, snälla, jag begriper inte riktigt...:confused:

//tina_tiger

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 869
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 577
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 558
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka