Vegetariskt husdjur... Kanin m.m

Hoppelhase

Trådstartare
Jag och pojkvännen funderar pa att skaffa barn, eh, djur menar jag. (Känns som lika stort ansvar) Skulle gärna ha en katt eller en hund, men vi har kommit fram till att vi vill ha nagot som inte äter kött. Kanin känns da som det bästa valet, har jag haft förut och tycker de är jättemysiga. Fast inatt drömde jag att jag hade tva marsvin sa nu är jag sugen pa det. Men marsvin hade jag ocksa förut och jag tyckte att de var mycket svarare att fa kontakt med. Manga djur som faglar, sma hamstrar och annat tycker jag känns som att de är alltid bara livrädda för en och kan aldrig själva fa nagot utbyte av det hela (rätta mig om jag har fel!).

Rattor tycker jag verkar helmysiga, men min syster säger att de är jättesvara att fa rumsrena. Jag vill ha nagon som kan vara lös i lägenheten och inte sitta i en bur hela tiden (därför vill jag inte ha nagot pyttelitet djur heller, rädd att det skulle "försvinna"). Nagon som har nagra andra idéer? Hur stor är egentligen en minigris? Kan man ha en sadan i en lägenhet (ca 50m2) Vad äter de, vad behöver de för skötsel etc? Fast det är nog mest praktiskt att ha nagot lite mindre da jag vill kunna ta med den pa planet när jag flyger hem en/tva ganger per ar.

Sa just nu känns det som att utgangspunkten är en kanin :love:! Det var väldigt manga ar sedan jag hade min. Kan nagon ge lite allmän info och tips? Vad finns det för olika sorters kaniner? Vad äter de egentligen? Vad använder man som bädd i buren? Ungefär hur mycket kostar det att ha en kanin, med maten, strö etc. Ska de vaccineras eller liknande? Avmaskas? Hur gamla ska de vara innan man tar dem fran mamman? Ska man skaffa en eller tva? (Det kommer vara nagon hemma större delen av dagen.) Nagot annat särskilt man ska tänka pa? Berätta!! :bump:

Jag ska bli mamma! :love: ;) Jag tror han far heta Pingu. :)

Sv: Vegetariskt husdjur... Kanin m.m

Råttor är helt och håller uteslutet ändå när det gäller vegetariska djur, för råttor behöver kött ;) Fast rumsrena ska visst inte vara spec svårt med de. Jag tycker iaf det är väldigt enkelt, enda problemet jag stötte på här var att gamlingarna (som jag bara hade på den tiden, ha ju utökat en hel del nu men aldrig försökt igen) gärna ville sova i toahörnan :angel:

Tror nog att även minigris är uteslutet, de ska också ha kött om jag inte missminner mig.

Skaffa snäckor, de rymmer inte i första taget ;) :angel: :D

Om det är viktigt att få ta med den hem så kolla med "ditt" flygbolag först. De är rätt hysteriska då det gäller att ta med marsvin på flyg. Kanin KAN gå. Minigris är enligt min uppfattning inget "förstadjur". Det är som att ha en hund av ej alltför foglig ras, tycker jag.
Dessutom så är grisar inte vegetarianer utan allätare, samma med råtta, hamster m m.
Katter kan inte klara sig utan köttprotein (men du kanske inte alls funderar på katt). Hundar KAN klara sig, men det är inte vad de mår bäst av. Kanin och marsvin är däremot veggisar! Men som sagt, flygbolagen nobbar i de flesta fall marsvin...de tror tydligen att de ska rymma ur buren och gnaga av varenda kabel i kabinen... :confused:

Glömde... kaninens och marsvinets basföda är hö, fri tillgång till hö av god kvalitet. Enligt min uppfattning så klarar sig en icke digivande kanin på enbart hö, om det är ett bra hö. Men givetvis sticker man ju åt den en morot rätt ofta :love: Kaninen har känslig mage och just morötter brukar de alltid tåla, mina kaniner är dock vana vid allt möjligt grönt så de tål även vitkål, sallad m m. Kraftfoder är egentligen onödigt till en icke digivande kanin som bor inomhus (däremot en utekanin behöver det under de kalla månaderna), det är vanligt med alltför feta kaniner. Jag ger dock ½ dl pellets per kanin och dag, trots att jag inte tror det behövs (vi har ett bra hö, som de får äta obegränsat av).
Marsvinen däremot behöver faktiskt en del kraftfoder, mina får ½ dl per djur och dag alltid. De behöver också C-vitaminrika grönsaker - mina har fri tillgång till vitkål.

gul_zebra skrev:
Råttor är helt och håller uteslutet ändå när det gäller vegetariska djur, för råttor behöver kött ;)

Jag kom pa efter att jag skrivit inlägget att de nog äter kött. Men jag är ända nyfiken för jag tycker de är sa härliga. Att vi ville ha en vegetarian är mest för att pojkvännen tycker kattmat luktar sa äckligt sa han kan inte mata det. Om de äter sadant som inte luktar sa mycket skulle det nog ocksa ga bra, även om jag personligen helst vill ha ett djur som inte äter andra döda djur.

Nidorina skrev:
Om det är viktigt att få ta med den hem så kolla med "ditt" flygbolag först. De är rätt hysteriska då det gäller att ta med marsvin på flyg. Kanin KAN gå. Minigris är enligt min uppfattning inget "förstadjur". Det är som att ha en hund av ej alltför foglig ras, tycker jag.
Dessutom så är grisar inte vegetarianer utan allätare, samma med råtta, hamster m m.
Katter kan inte klara sig utan köttprotein (men du kanske inte alls funderar på katt). Hundar KAN klara sig, men det är inte vad de mår bäst av. Kanin och marsvin är däremot veggisar! Men som sagt, flygbolagen nobbar i de flesta fall marsvin...de tror tydligen att de ska rymma ur buren och gnaga av varenda kabel i kabinen... :confused:

Hmm... bäst att kolla upp det alltsa. Det är rätt viktigt att kunna ta med da det inte finns nagon här jag riktigt litar pa att ta hand om min bebis i nagra veckor. Kanin är nog det bästa alternativet ända. Jag har haft djur hela livet (inkl. hund av ej alltför foglig ras ;) ) sa det vore nog inte problemet med en minigris, men det känns ända inte helt rätt. Katt och hund funderar vi inte ens pa just pga av maten, även om vi bada egentligen helst vill ha en katt.

Kaniner har jag just nu, två små sötnosar som bor i stallet. Dels tycker jag man måste ha två. Jag har haft kaniner i par, flock och ensamma, skulle vilja säga att de blir gladare ju fler de är, och dom går ihop om dom bor tillräckligt stort. Vi har haft fyra honor tillsammans i en hästbox. De trivdes jättebra och lekte och gosade tillsammans hela tiden. När tre av kaninerna dog (en hund lyckades ta sig in) blev den som var kvar aldeles apatisk och slutade att äta. Vi skaffade kvickt en kompis åt henne (vilket sägs vara omöjligt, att en ung och en gammal kanin skulle kunna gå ihop sådär) och nu är båda glada och nöjda, trots att de bor ganska smått för tillfället.

Orkar inte skriva mer, tog bara med det alla andra missar. :p

Ehhmm... nagon som vet vad chinchilla heter pa tyska?? :confused:
Jag känner ingen som har chinchilla sa jag vet inget alls om dem. Hur är de som husdjur da? Kan man ha dem lösa i lägenheten? Blir de rumsrena? Vad äter de? Nagon sa en gang att chinchillor har sa skört skelett sa man kan inte lyfta upp dem annat än i svansen, stämmer det?? Som sagt, vet inget alls om chinchillor... Berätta gärna!! :bump:

Senast ändrad:

Köp en råtta eller två!
De blir oerhört tillgivna om man håller på lite med dem, och enligt min erfarenhet inte alls så svåra att få rumsrena.
Dessutom behöver de inte äta äckelluktande köttmat (typ kattmat) utan har väl som basfoder vegetariskt, med lite tillskott av kött ibland, om jag inte minns fel (var ett par år sen jag hade råttor nu, är kattägare numer å de går ju inte så bra ihop ;) )

Läs på sidorna jag länkade. Dom kan vara lösa till viss del, gnager på ALLT, så man får passa på sladdar och så. Och så vill dom ta det lungt i buren på dagarna.

Dom äter hö och chinchillapellets. :D Och grenar. I princip inget annat, förutom lite russin, rosenknoppar eller havregryn som godis. Ca 3 msk pellets/dag, max 1 tsk "godis", fri tillgång på hö och gnaggrenar (fruktträd, inte stenfruktträd (t ex plommon)). Chillor har väldigt känsliga magar! Ingen saltsten, den kan gnagas upp på några minuter = inte bra. Fri tillgång på vatten såklart.

Mja, man kan lyfta dom i svansen, men man stödjer bröstkorgen också. Bara man är försiktig så. Rumsrena går de antagligen att få, vet inget om det.

Buren ska vara rätt stor och framförallt hög. Med flera hyllor och tjocka grenar som dom kan klättra på. Och sandbad är nödvändigt, till exempel en stooor hundmatskål (keramik, annars gnags den upp) med nästan mjölliknande fin sand, nödvändigt för pälsens skull. Man kan sätta in ett hjul, som till hamstrar fast större.

Chillor vill ha fasta rutiner och lungt omkring sig på dagarna.

Hoppelhase skrev:
Jag kom pa efter att jag skrivit inlägget att de nog äter kött. Men jag är ända nyfiken för jag tycker de är sa härliga. Att vi ville ha en vegetarian är mest för att pojkvännen tycker kattmat luktar sa äckligt sa han kan inte mata det. Om de äter sadant som inte luktar sa mycket skulle det nog ocksa ga bra, även om jag personligen helst vill ha ett djur som inte äter andra döda djur.

Ok.
Jo de är väldigt goa de små liven! Har 10 st här hemma själv, underbara :love:
Kött ska de visserligen inte ha så ofta, utan max 2 ggr/vecka. Blir för mycket protein annars (ska vara max 15%). Kattmat är smaskens för råttor men det är definitivt inget de behöver så. Mina har iaf aldrig ätit kattmat (däremot har de fått torrfoder för hundar när jag fått tag i gratisprov... Är så dyrt annars, lägger hellre de pengarna på deras barnmat som de får varje söndag. Visserligen inte nödvändigt det heller men de älskar ju sin barnmat och det är ju så nyttigt så... :D)
Du kan ju kika här vetja: http://groups.msn.com/r8 :-)

gul_zebra skrev:
Ok.
Kött ska de visserligen inte ha så ofta, utan max 2 ggr/vecka. Blir för mycket protein annars (ska vara max 15%). Kattmat är smaskens för råttor men det är definitivt inget de behöver så. Mina har iaf aldrig ätit kattmat (däremot har de fått torrfoder för hundar när jag fått tag i gratisprov... Är så dyrt annars, lägger hellre de pengarna på deras barnmat som de får varje söndag. Visserligen inte nödvändigt det heller men de älskar ju sin barnmat och det är ju så nyttigt så... :D)
Du kan ju kika här vetja: http://groups.msn.com/r8 :-)

Vad för slags kött är det de behöver da? Sidan var intressant... jag skulle jättegärna ha en ratta (ok, tva alltsa!). Fragan är ju om de blir rumsrena, för jag vill ha ett djur som kan vara löst i hela lägenheten hela tiden utom när vi bada inte är hemma (nagon timme i veckan). Dessutom är det just med ett sa pass litet (och kvickt och busigt) djur som rattor är jag rädd att de lyckas smita ut genom dörren/fönstret/balkongen eller hoppa in i tvättmaskinen och bli kvar där... Och far man inte ta marsvin pa flyget sa har väl rattor ingen chans?!

Chinchillor är verkligen söta och verkar jättemysiga men tror ända inte att det är helt rätt för oss. Pojkvännen är hemma pa dagarna t.ex och da vet jag inte om de far den lugn och ro de behöver. Och sa lever de 10-15 ar! Det är väl egentligen positivt eftersom det är jättehemskt när ett djur dör, men det känns ända lättare att binda upp sig att ta hand om en ratta som lever nagra ar, än ett djur som kommer leva tills jag blir 40 och antagligen flyttat runt hela jorden ett par ganger...

Äsch, hur jag än vrider och vänder pa det sa känns nog kanin bäst. Lagom stor, lagom gosig, lätt att fa rumsren, väldigt renliga, luktar inte osv...

Hoppelhase skrev:
Vad för slags kött är det de behöver da? Sidan var intressant... jag skulle jättegärna ha en ratta (ok, tva alltsa!). Fragan är ju om de blir rumsrena, för jag vill ha ett djur som kan vara löst i hela lägenheten hela tiden utom när vi bada inte är hemma (nagon timme i veckan). Dessutom är det just med ett sa pass litet (och kvickt och busigt) djur som rattor är jag rädd att de lyckas smita ut genom dörren/fönstret/balkongen eller hoppa in i tvättmaskinen och bli kvar där... Och far man inte ta marsvin pa flyget sa har väl rattor ingen chans?!
råttor kan äta vilket kött som hälst så långe det int förstarkt kryddat. rumsrena är väl ganska lätt att få dem har en liten låda i rummet där de brukar vara lösa så. håller man bra koll på dem och så så tror jag det inte är så stor risk att dem hinner smitta innan du får tag på dem. hur det är med rått och flyg vet jag int. hoppas mitt svar kan hjälpa dig lite

det var därför jag skrev köp en råtta eller TVÅ.. syftade då på det sista, annars hade jag bara skrivit köp en råtta.
kanske lite skumt uttryckt bara, får man skylla på att jag är lite seg i skallen efter nattens äventyr.. :angel:

Jag jobbar hemma på dagarna i samma rum som mina chillor sover och de blir inte störda när de väl vant sig. De sover lugnt och vaknar vid 16.00.

Mina är ute runt två timmar per dag, oftast längre. Det går ganska lätt att lära dem vad de inte får tugga på (sladdar, tapeter mm.), mina kissar även på låda.

Trevliga, intelligenta djur som är ett bra alternativ till katt, jag finner stora likheter de djuren emellan.

Sen är de helt luktfria, det tycker jag är en stor fördel. Och vegetarianer.

Mer info kan du inhämta på SCAF , Svenska chinchilla avelsföreningen.

Jolie_Madame skrev:
det var därför jag skrev köp en råtta eller TVÅ.. syftade då på det sista, annars hade jag bara skrivit köp en råtta.
kanske lite skumt uttryckt bara, får man skylla på att jag är lite seg i skallen efter nattens äventyr.. :angel:

Aha :idea:
Var det du som skrev på U om din sjuka råtta förresten *glömt* Hur gick det med den isf?

Hoppelhase skrev:

Chinchillor är verkligen söta och verkar jättemysiga men tror ända inte att det är helt rätt för oss. Pojkvännen är hemma pa dagarna t.ex och da vet jag inte om de far den lugn och ro de behöver. Och sa lever de 10-15 ar! Det är väl egentligen positivt eftersom det är jättehemskt när ett djur dör, men det känns ända lättare att binda upp sig att ta hand om en ratta som lever nagra ar, än ett djur som kommer leva tills jag blir 40 och antagligen flyttat runt hela jorden ett par ganger...

Äsch, hur jag än vrider och vänder pa det sa känns nog kanin bäst. Lagom stor, lagom gosig, lätt att fa rumsren, väldigt renliga, luktar inte osv...

De äter allt, och så gäller inte f-regeln (fågel, fisk, fläsk) eftersom de tuggar så pass noga så benflisor i halsen är ingen risk. Även kryddat kan gå, men enligt mina är det inte så gott :D
Rumsrena är rätt lätt att få de tycker jag, men det beror ju på råttorna också. De flesta kan, men alla blir inte det. Annars är det rätt lätt att undvika ändå... Känner man precis under svansen på de (extra tydligt på grabbarna då, väldigt praktiskt) så kan man känna kluttarna om det är på G. Piss är ju lite svårare men att torka är ju inte så jobbigt om det inte skulle gå.
man får råttsäkra helt enkelt ;) Eller så får du ha ett speciellt rum eller så om ni måste ha ytterdörrar och annat öppna. Det värsta scenariot jag kan komma på är om de skulle komma in under badkaret, därför håller jag de borta därifrån tex (eller ja, om de inte ska badas men då har jag ju stenkoll och är med hela tiden iom at alla utom en är rädda för det)
Det finns flygbolag som kan ta med råttor har jag för mig, men jag minns inte vilket. Det är bara att kolla upp innan. De flesta tar nog inte med råttor men det är aldrig omöjligt att hitta något :-)

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 152
Senast: startpompe
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 944
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka