Vegetariska helfabrikat - vilka är bra?

MML

Trådstartare
Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två sakerna tillsammans, gör att vegetariska helfabrikat kan vara intressanta för oss. Inte så att vi enbart vill äta sådant, men i bland är det just det snabba och enkla som lockar mest.

I dagsläget köper vi i bland korv från Peas Of Heaven, och vegobullar från Anamma. Jag tycker att de är helt okej, men jag är ju inte så van med alla olika vego-produkter som finns och kan därför inte riktigt uttala mig om hur bra de är. Finns det bättre korv och vegobullar att testa? Det bör ha en "snäll" smak, d. v. s. inte för kryddig korv eller så.

Utöver korv och vegobullar, har ni några favoriter som är snabba att bara slänga i stekpannan eller ugnen för att ha middagen klar snabbt? Finns det bra vegofärs? "Skinka" eller liknande, som pålägg, på pizza, i sallader o. s. v.? "Bacon"? Nuggets?

Givetvis finns det mycket bra mat som är vegetarisk redan från början också. Just nu är det dock inte sådant jag funderar på, utan just sådant där "kött-substitut".

Ikeas vegobollar tycker jag är bäst och anammas vegofärs och deras formbar färs är oslagbar.
Qourns rökta skivor är goda att ha på pizza, smälter dock om man har det i sås, men på pizza och smörgås fungerar det bra. Något annat som är gott på pizza är rökt tofu.
Qourns nuggets är goda, även mamma som vanligtvis inte gillar qourn gillar dom.

Jag använder mycket vegofärs, tycker att både anamma och Garant är bra. Blir superbra i tacos, bowl och allt möjligt annat.

Vet inte om falafel går som "köttsubstitut" hos er, men jag värmer dem ofta i airfryern och slänger i en sallad eller med ris. Tycker att hälsans kök är godast.

Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två sakerna tillsammans, gör att vegetariska helfabrikat kan vara intressanta för oss. Inte så att vi enbart vill äta sådant, men i bland är det just det snabba och enkla som lockar mest.

I dagsläget köper vi i bland korv från Peas Of Heaven, och vegobullar från Anamma. Jag tycker att de är helt okej, men jag är ju inte så van med alla olika vego-produkter som finns och kan därför inte riktigt uttala mig om hur bra de är. Finns det bättre korv och vegobullar att testa? Det bör ha en "snäll" smak, d. v. s. inte för kryddig korv eller så.

Utöver korv och vegobullar, har ni några favoriter som är snabba att bara slänga i stekpannan eller ugnen för att ha middagen klar snabbt? Finns det bra vegofärs? "Skinka" eller liknande, som pålägg, på pizza, i sallader o. s. v.? "Bacon"? Nuggets?

Givetvis finns det mycket bra mat som är vegetarisk redan från början också. Just nu är det dock inte sådant jag funderar på, utan just sådant där "kött-substitut".
Pärssons tunna skivor har vegetariskt pålägg som jag tycker är trevligt, men är nog ganska olikt skinka/korv om man är van att ha det på mackan.

Jag tycker sojafärs (från anamma) är bäst, men familjen som äter kött gillar formbar ärtfärs bäst, dom tycker den liknar kött mer och jag tycker den smakar unket 😁.

Våra barn gillar nuggets från Hälsans kök, jag tycker mest de är smaklösa och tråkiga. Men det är väl så nuggets är? ;) Jag gillar schnitzlar bättre, även fast de nog är i stort sett samma sak.

Vegetariskt "bacon" har jag aldrig testat brukar göra "bacon" på tofu istället.

1732193606962.webp

Bärta är bra mat! Jag gillar framför allt burgaren men är inte så förtjust i deras rökta grejer. Sen yipins rökta tofu och deras tempeh såklart. Det är visserligen inte "köttsubstitut" men jag använder det ju ändå lite så, typ rökt tofu i "korvstroganoff".

Hälsans kök vegobitar och nuggets är riktigt goda!
Mannerström köttfria köttbullar är de godaste köttbullarna.
Anamas hamburgare var goda, om de inte ändrat recept så som de verkar ha gjort på färsen...

Vegobullar kör jag: Ikea eller Dafgårds(Leifs)
Sen gillar jag Hälsans kök filet pieces om jag ska göra gryta.
Färs har jag ingen direkt favorit, men det brukar bli anammas.
Ica har ett biffar, spenat&ost samt blomkål&ost som jag gillar.

• Gilla
Reactions: MML
Jag gillar falafel är enkelt att ta från frysen, steka och äta med till exempel sallad,ris och färdig sås. Alternativt dela dem i mindre bitar efter stekning, lägga i dem med sallad och sås i pitabröd. Brukar då gilla något som gör det lite krispigt som tunnt skivade rädisor till exempel och någon slags groddar. Hattings pitabröd tycker jag är goda dessutom bra att ha i frysen bara att värma från fryst och följa instruktionerna på paketet.

Jag tycker att Anammas korv är bra också. Den är lite grövre i konsistensen vilket jag tycker om.

Hamburgerfavoriten i hemmet är just nu Garants burgare. Också lite mer "grovmalda".

Vi har haft Anammas sojafärs som favorit under långt tid men nu tycker jag att det kommer en hel del bra alternativ. Framförallt sådant som är gjorda på svenska ärter vilket är sympatiskt ur ett miljöperspektiv.

• Gilla

Anammas vegofärs och formbara färs är godast tycker jag!
Pålägg gillar jag mest Pärsons vegopålägg både den vanliga och den som ser ut som salami. Botanisera i vegokylen och hyllan och prova dig fram. Bacon tycker jag nog Tulip eller Hälsans Kök är godast.

Numera finns i princip all typ av helfabrikat i en vego variant.

• Gilla

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 722
Samhälle Var snäll och beskriv djurindustrin tack? Har du besökt en djurindustri? Vilken då? Hur ser sådan ut? Vill du stödja nedhuggen...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 749
Senast: Nahar
·
Mat Känner att vi måste börja äta bättre här hemma och tänkte införa mer vegetarisk mat. Men har dålig koll på vad man kan göra, yngsta...
Svar
3
· Visningar
576
Senast: Mirre
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 063
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross