Det är du som har bestämt dig.
Men visst spelar det roll för t.ex. Amazonas, om det äts soja av djur här eller ej.
Dels så är det en andel soja som inte behövs, men framförallt så skapar man ett exempel på att det går att jobba på annat och mer hållbart sätt.
Men vadå "påminner om fabriker", blir det bättre för mjölkkorna, om det inte finns en mekanisk mjölkningsanläggning menar du? Ska vi börja handmjölka, blir det mindre fabrikslikt då? Är det det faktum att det finns tekniska hjälpmedel och foderbord i metall och sådant som stör dig?
Kan du inte konkretisera dina observationer lite mer, kanske ge ett exempel, för jag förstår inte vad du syftar på, i synnerhet vad avser mjölkgårdar.
Hur vet du att förekommer så väldigt mycket elände i samband med transporter och slakt (I Sverige), i relation till antalet slaktade djur?
Det verkar vara så att det på senare tid förekommit några tråkiga och egentligen oförlåtliga händelser vid två utpekade slakterier, ett kycklingslakteri och ett grisslakteri.
Det stora flertalet slakttransporter av nöt, lamm och gris är relativt korta, och sker på ett fullständigt OK sätt.
Till skillnad från hästar, så är inget av dessa djurslag "naturligt klaustrofobiskt", så de har inget emot att gå in i en lastbil.
Är det någon form av djurtransporterande som borde beläggas med stora restriktioner, och där det borde finnas ett krav på utbildning och licensiering, så är det alla former av transport av häst.
Alltför många har alldeles för dålig kunskap och liten erfarenhet, för att kunna lasta, lasta av, och köra häst i transport på ett säkert sätt, ända får vem som helst köra häst hur långt som helst, förutsatt att man har bil och släp tillgängligt.
Jag är utbildad, har sett mycket djurhållning både privat och under utbildningen. Jag tycker inte att sättet som djuren hålls på, för det mesta, är speciellt trevligt.
Jag har sett många djurtransporter som går tveksamt till. Och jo, resorna kan bli långa.