Veckoscheman el. liknande

Breccia_

Trådstartare
Har ni något sådant till era hästar?
Jag försöker sätta ihop ett bra schema för min stora häst nu som ska främja hans kropp och bygga upp honom nu ordentligt, det kommer bli mycket skog och klättring etc.

Hur tänker ni?
Jag har tidigare kört på 2-3 dagar dressyr 1-2 dagar något annat 2-3 dagar dressyr o.s.v. Jag ska prova på något annat nu hade jag tänkt och vill ha massor med tankar och idéer.

Vore spännande och kul att se hur ni planerar era veckor.

Vad ligger ni på för nivå?
Hur ofta tränar ni?
Hur ofta går de i skog?
Hur ofta vilar de om de vilar?
Får de någon slags alternativ behandling (kiropraktor etc) mer regelbundet?
Massage, magnettäcke? Och när de fått massage - rider ni på den?

Shoot :)

Sv: Veckoscheman el. liknande

Hur ofta tränar ni?
Hur ofta går de i skog?

Nivån för tillfället ligger på La5-La6. Jag rider för instruktör ca 2 dagar i veckan, rider ut i alla gångarter ca 1 dag i veckan, skritt ut 1 dag i veckan. Oftast brukar det bli 1 vilodag i veckan också. De andra dagarna brukar jag variera lite, longera, gå bommar, bara lite lätt jogg osv. Skrittar ut i skogen ca 15-20 minuter innan varje ridpass.

Använder inga alternativa behandlingar, haft ute equiterapeuten för någon månad sedan men hon hade ingenting att anmärka på, otroligt mjuk och rörlig i alla muskler.

Två av mina går MSVB och den andra är fyra.
Jga rider för tränare för det mesta en gång i veckan ibland två. Så ibland tränar jag inte nån av hästarna på nån vecka, unghästen rä riden ett år och honom har jag fortfarande inte tränat med.

Nu är det svårt att säga hur mycket och så någon ska gå på bana eller så. Men om du ska sätta igång din häst så rekomenderar jag mycket skogsridning, och att bara rida på banan ca 2 ggr i veckan
lägg en/två vilodagar i veckan också ( som också bara kan vara skritt på långa tyglar eller promenad.
Alla hästar är olika ju.
Mina vilar ca 1 gång i veckan.

Nej, kontrollerar dem regelbundet hos Jonas Tornell men ingen massör/kiropraktor, är av den läran att rider man hästen och där inte är några spänningar eller stora problem så ska det inte behövas.

Lycka till med igångsättningen!

Näe igång är han, det är mer ett långsiktigt arbete på ett nytt plan, svårt att förklara, och vill ha flera infallsvinklar och hitta några nya saker att knipa om någon kommer med något intressant, har en bra plan i huvudet med min rådgivare (läs: mamma :D) och så. Men det är intressant hur andra gör och så.
Vet eg hur jag ska göra men vill ha nya idéer hur man ska lägga upp det, man fastnar ju lätt i samma hjulspår = fungerar absolut inte på min häst.

Spännande med Tornell då han förespråkar kiropraktorer etc... Av vad jag uppfattat, jobbade ju nere i Skåne en sväng och där jag var jobbade de nära med honom och två olika kiropraktorer/equiterapeuter! Men men, spillerill!

Kanske uttryckte mig luddigt i första inlägget, vet inte riktigt, hästen har gått sen i maj ungefär, nu har mycket mer dock släppt. Har pratat med min vet. igår och hon tyckte vi skulle köra på ett tag till innan vi åker om - om vi ens behöver åka in. Det känns som ett litet ljus här i mörkret!

Senast ändrad:

Okej :) SÅ han har varit igång så mycket :)

Han har aldrig sagt att några av mina hästar skulle behöva det :9 Men jo jag vet för jag har träffat en av dem som jobbar med honom Mari** Hall****rg och hon kollade på min häst en gång när vi hade stora problem med sadel. ( men då är det ju just ett sådant fall då jag tycker det är bra att använda sådana, när det finns problem:))

Okej, vad har det varit för fel på han?
Annar är det bra om du rider o skogen och gör MASSOR med övergångar, gärna i backar o så också, stärker verkligen :)

Jag försöker sätta ihop ett bra schema för min stora häst nu som ska främja hans kropp och bygga upp honom nu ordentligt, det kommer bli mycket skog och klättring etc.

Hur tänker ni?
Jag har tidigare kört på 2-3 dagar dressyr 1-2 dagar något annat 2-3 dagar dressyr o.s.v. Jag ska prova på något annat nu hade jag tänkt och vill ha massor med tankar och idéer.

Vore spännande och kul att se hur ni planerar era veckor.

Hur ofta tränar ni?
Hur ofta går de i skog?

Vi tränar Lb-La änsålänge och tävlar Lc-Lb.
har ett 9årigt sto.
Jag lägger alltid upp scheman vecka för vecka, men försöker ha med 3 dressyrpass, 1 hopp/markarbetespass, 1 klättringspass och 1 lite lugnare uteritt. Varierar ngt men försöker få det till det. Hon vilar en dag i veckan. Rider för tränare 1-2 gånger i veckan som det ser ut nu, förmodligen bara 1 gång i veckan i vinter.

Denna veckan ser ut/har sett ut såhär:

Måndag: Dressyrträning för instruktör
Tisdag: Lugnare utetur
Onsdag: Markarbete/hopp
Torsdag: Dressyrträning för instruktör
Fredag: Vila
Lördag: Lugn utetur och ev. rida igenom programmen
Söndag: Tävling.

Klättringen föll alltså bort...
Men jag hoppade mkt studs och småserier igår så det fick bli styrkan denna veckan. Blir lite rubbat när det är tävling att tänka på.

Jag försöker tänka så att hon ska slippa göra samma sak 2 dagar i rad. Helst vill jag rida på banan varannan dag och ut varannan dag.
Hon går rätt mkt i naturen, skrittar alltid fram och av ute på grus/skogsvägar då jag har lite avstånd till ridbanan.
Då och då konditionstränar vi på fälten också, lite intervaller eller liknande men hon har väldigt bra kondis av den vanliga ridningen också så det är liksom inte direkt nödvändigt.

Ingen specialbehandling förutom stretching och kylning av ben ;)

Senast ändrad:

Gymnastikhoppning ska min drulle få börja med, bra att du skrev om det!
Hittills har vi hoppat en studs med två hinder, vi har kommit långt! :D

Jättekul att läsa!

Haha, men det är skojigt att hoppa studs!
Rätt skönt också eftersom hästen sköter det mesta själv när man väl kommit in i den:angel:

Fick tips om ett träningsschema som jag tyckte lät vettigt.

3 dagars schema kan man säga.
Dag 1 - lugn motion
dag 2 - hårdare
dag 3 -hårdast

sen kan man variera hur hårt hårt är osv.

Har ni skrittmaskin? skulle jag använda om det finns så att han får börja dagen med 30-45 min skritt på bra underlag.
Tycker det funkar toppen, de slappnar av och får igång kroppen.

Men sååå glad att höra att du får rida på!! :)

Ja han har ju flås och så, nu är det bara på med massor av silage så han har lite att bygga av och huvudet inte ska koka.
Idag såg passet ut som så; 1 h skritt i skogen, 10 minuter trav och galopp på ridbanan och avskrittning på hårt underlag 10 minuter.
I skogen är det bara upp och ner och upp och ner och upp och ner, det är många som frågar hur jag vågar rida ut på honom dock.

Men det är ju jättebra, tror jag vet vem du menar och har träffat henne i Skåne när jag var där, otroligt trevlig och sympatisk, bra inställning.

Vi vet ju inte riktigt vad problemet har varit, han har inte kunnat/velat gå i form ordentligt, han har inte kommit upp med ryggen o.s.v.
Han är röntgad u.a. nacke, rygg o ben, de hittar ingenting. Så jag försöker mig på en lugn dressyr igångsättning nu och fungerar det inte nu heller åker vi in, hade eg. tid på måndag men nu känns han oförskämt fräsh, spec idag efter att vi har bytt bett.
Ska ta ut equiterapeut och se vad denne har att säga, våran massör hittar inga som helst spänningar på honom.

Ponte: ja det är SÅÅÅ roligt! Han är såå duktig min fuxfara :love:
Idag var det alldeles fantastiskt, ville inte pressa honom heller när han gått hela tiden o skogen och bara sänkt sig, duttig.

Nej ingen skrittmaskin tyvärr, hade varit otroligt passande nu.

just nu ligger min nya pålle i hård träning.
han har gått från ca lc nivå till msv a, bortsett från att bytena är väldigt gröna, på bara 2,3 månader:idea:

rider för tränare 2-3 ggr i v.
vilo 1-2 dagar i v.
skogstur ca 1-2 dag i v.

jag brukar mkt sällan använda mig av kiropraktor. förra pållen mådde bra i ryggen av det, men den nya ser jag ingen vits med att beh.
massör, back-on t., magneter och annat lägger jag inte pengar på.

om min ridning inte fungerar för att få hästarna mjuka och trevliga så åker jag till vet. (btw. jonas t)

off topic men min förra pålle och min förr förra pålle mådde bra av kirro behandling men det var aldrig på inrådan av jonas. utan min ide.
mina pållar mår bäst av årlig helkropps service hos honom....

glömde skriva...

när jag fick hem han för ca 5 månader sen var han i princip avställd.
vi skrittade många veckor i skogen.
sen så började jag lägga in små trav snuttar. ca 3 månder började jag rida normalt... dvs. vanliga dressyr pass. innan var det mest korta joggingpass och mkt ute i skogen över stockar o stenar.
skrittade ca 1-2 timmar om dagen.. snacka om att jag hade ont i häcken... fick köpa en såndär gelesits till min hårda sadel. (appalosa/prestige hippos)

Jättekul tråd!

Den ena tävlar Msv B och Georg men tränar lite högre,
den andra ska precis börja tävla och till en början gå mest Msv/La men tränar piruetter, börjat m piaff passage osv och ska upp i klasserna,
den tredje går FEI ponnyklasserna men får träna lite högra för skojs skull.

Hur ofta tränar ni?
De tränas på bana ungefär fem dagar i veckan, men skrittas av och fram ute. Rider för tränare regelbundet med den ena stora, de andra bara ibland.
Oftast ganska korta men intensiva pass, mycket skolor, skänkelvikningar och jättemånga övergångar.
Ibland kan jag lägga in lite cavalletti någon av dessa dagar, har dem oftast i så låg form som möjligt. Ponnyn försöker jag däremot få mer fram med nosen, så där spelar det inte så stor roll hur hög formen är.
"Joggar" dem ganska ofta i passage som avslutning.
Det blir ju lite olika med de olika hästarna men det här är väl det som jag alltid gör.

Hur ofta går de i skog?
De får gå ut och klättra och skrittas ungefär två gånger i veckan, joggar och cantrar även ute.

De helvilar bara om jag är sjuk eller borta, annars skrittas eller leds, longeras de när de har vila.

En av dem har fått ha kiropraktor och akupunktör för att komma tillrätta med bakdelen. Det har hjälpt på en gång, och jag kommer använda det om någon får problem i framtiden med något.

Masserar dem om jag har tid med massageborste och så får de sola solarium nästan varje dag efter de har gått.
Magnettäcke får de ha om jag är hos mina tränare för då kan jag låna deras :)

Blev lite långt och jag har säkert glömt något viktigt!
Ska bli kul och se alla andras svar!

Jättekul med så långt och utförligt svar :bow:
Vi verkar tänka lite likadant dessutom!

Vad ligger ni på för nivå? Lb i nuläget ca, vi jobbar stadigt uppåt :)
Hur ofta tränar ni? 1 gång i veckan för tränare
Hur ofta går de i skog? ca 2 gånger i veckan
Hur ofta vilar de om de vilar? ca 1 gång i veckan
Får de någon slags alternativ behandling (kiropraktor etc) mer regelbundet? Equiterapeut (stavning:o) regelbundet
Massage, magnettäcke? Och när de fått massage - rider ni på den? Både massage och magnettäcke när et är ute men inte annars.

På en vecka ska jag hinna med:
-Dressyrträning 1 gång
-Vila 1 gång
-Bommarbete/hoppning 1 gång
-Uteritt inkl klättring 2 gånger
-Dressyr själv 2 gånger

Men schemat varierar mkt! Ibland lägger jag in en skrittdag i skogen, ibland 2 vilodagar, ibland mer uteritt osv....:)

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 763
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 158
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈