veckoschema

Eliseeh

Trådstartare
Hur ser ert veckoschema ut för din häst? :)
Gjorde bara ett random exempel här under, inte mitt schema ;)

måndag: dressyr
tisdag: hoppning
onsdag: uteritt
torsdag: vila
fredag: dressyr
lördag: longera
söndag: vila

Sv: veckoschema

Måndag: Dressyrträning
Tisdag: Vila
Onsdag: Barbacka skritt ut i snårskogen
Torsdag: Hoppträning
Fredag: Vila
Lördag: Intervallträning
Söndag: Vila

Mina veckor ser praktiskt taget alltid ut sådär. Beroende på jobb kan intervallträningen och dressyren byta dag. Min häst går ''sällan'' men går jävligt hårt när han går.

Intervallträningen tex är uteritt ca 1,5-2 mil med antingen långa galoppsträckor, riktiga intervaller eller övergångar så han jobbar hårt. Brukar variera. Men han kommer alltid in helt genomsvettig och flåsig.

Dressyren tar ca 2,5h att rida. 1h går åt att rida till och från ridhuset och sedan strax över en timme dressyr som är väldigt jobbigt för honom. Även där genomsvettig och ordentligt trött.

Hoppningen brukar vara rätt hård med övningar och sedan avslutas med bana.
Dagen innan hoppningen är vi ute och myser barbacka över kalhyggen och i snårskogen för att han ska få stretcha och använda kroppen, men avslappning för huvudet.

Så ser mitt upplägg ut för tillfället. Funkar bra på honom. Vill ha många vilodagar så han får ta igen sig riktigt då han tränas rätt hårt. :)

Jag kommer från travet så jag har mycket av upplägget från det livet. Jobba hårt och viktigt med vila. Inte nöta för mycket och flera dagar i rad. Kvalité istället för kvantitet. ;)

Senast ändrad:

Jag har inget schema för mån-tis osv. då jag pluggar på högskola.. har ibland stall jour osv.
Men min häst ska tränas 4-5 ggr i veckan.
Hon är 4år, islandshäst, inriden för ett år sen.. planerar att avelsbedömma henne i vår/sommar.
Hösten kommer bestå mycket utav att träna upp muskler och tempo på henne. Sen blir det mer "finlir" i vår.

1 dag i veckan kommer jag köra galoppintervaller
1 dag i veckan blir det uteritt
1 dag i veckan dressyr i paddocken
1 gång varannan vecka blir det hoppning
1 gång varannan vecka blir det longering
1 dag i veckan/en gång varannan vecka ska jag försöka ta mig till skolan (Wången) och rida på anläggningen nånstanns (där hon sen kommer visas)

Under hösten/vinter är min donnas schema såhär:

(Inte exakta dagar dock, det beror på vilka dagar träningarna ligger osv)

Måndag: Dressyr
Onsdag: Tömkörning
Torsdag: Uteritt
Lördag: Hoppning
Söndag: Uteritt

Jag tävlar distans upp tom 120 km med min häst. Men nu börjar vinterträningen. Eller rättare sagt snart eftersom jag blev utesluten i helgen på en tävling pga rörelsstörning (hälta) så ska hon vila ett tag. (ska till vet på torsd och kolla upp så det inte är något allvarligt)

Men vinter träningen ser ut såhär ungefär.
Från nu till December:
2 ggr/v ridbana hopp/dressyr Varav 1ggr träna för tränare
2ggr/v uteritt ca 1h alla gångarter. Bara lite små mysturer
Sen ska hon få 2-3 veckors helvila runt jul o nyår.

Januari:
Då blir det massor med skritt.
3-4 ggr/v skritt 1,5-3h
1-2 ggr/v hopp/dressyr träning för tränare eller själv

Februari:
Då börjar jag lägga in lite travpass.
blir nått sådanthär.
1-2 ggr/v skritt 1,5-3h
2 ggr/v travpass 1-2mil (börjar med korta sträckor trav som jag ökar succsentivt)
1ggr/varrannan vecka Lång pass på minst 3 mil mycket skritt o lite trav beroende på hur långt in i träningen vi kommit.
1-2 ggr/v hopp/dressyr träning även här för tränare eller själv

Mars:
Här börjar vi att galoppträna.
2-3 ggr/v travpass 1-2 mil
1 ggr/v galopp pass från 2km till 1mil ihållande galopp + upp värmning o nervarmning Kan även bli lite intervallträning på dessa pass typ 5 min galopp, 5 min skritt osv. beror lite vart vi tränar eller åker iväg och träna.
1 ggr/v Bland pass alla gångarter 2-4 mil
1-2 ggr/v Dressyr/Hopp träning för tränare eller själv

April:
Tävlingssässongen börjar då får vi se hur täningen blir

Har egentligen inget spikat schema till mina hästar, men jag har som mål att Fengur 17 år ska tränas 4-5 dagar i veckan och Bjarnarlaukur 4 år ska tränas 3-4 dagar i veckan.

Försöker variera med skogritter utan krav, handhästridning, dressyr på ridbanan, longering, träning ute i skogen (gångartsträning, styrka och kondis.)

Jag tror på att variation gör hästarna gladare och mer hållbara :)

Sen ser mina veckor sällan lika ut även fast min arbetstid är 7-16. Allt kan hända :)

Mitt schema kan se ut såhär ungefär, just nu.

Måndag: Ridning, skritt 10min.
Onsdag: Frihetsträning/miljöträning/klickerträning 30min
Torsdag: Skritt efter fyrhjuling 2-3km, med korta inslag av trav
Lördag: Promenad, främst i kuperad teräng 30min
Söndag: Vila

Häst: 3år, haft dålig infektionsbild under sommaren och gått
på behandling. Under inridning. :)

Just nu är min häst i slutspurten av sin konvalecens, så skrittas 20 min varannan dag. Normalt ser det ungefär ut såhär:

Måndag: Jogging. Antingen i paddocken eller ute i skogen
Onsdag: Dressyrpass
Torsdag: Skritt i skogen
Fredag: Markarbete/småhinder
Lördag: Hopp eller dressyrträning för instruktör
Söndag: Uteritt

Sen brukar det bli omplaneringar och det ser sällan lika ut vecka efter vecka. Hästen är 6 år :)

Kl

Häst 1. Halvblod 7 år
Mån. Vila
Tis. Hoppning (Bana och höjder)
Ons. Skritt
Tors. Bommar/Gymnastik-hoppning
Fre. Dressyrträning för instruktör
Lör. Skog, skritt/trav/galopp om inte tävling
Sön. Skog, skritt/klättra om inte tävling

Häst 2. Halvblod 16 år
Mån. Vila
Tis. Lösgörande bana
Ons. Hoppning (Bana och höjder)
Tors. Skritt eller vila beroende på vad som hoppades på ons
Fre. Dressyrträning för instruktör
Lör. samma som ovan
Sön. samma som ovan

Håller på att rida in min häst. Men hennes schema ser just nu ut så här:
Ridning (skritt i typ en kvart bara öva på att stanna, gå och svänga)
Promenad ( minst 1 timme ute i skogen)
Tömkörning ( också bara skritt än sålänge, försöka hitta en låg form att gå i träna på att gå, stanna svänga)
Vila
Sen löshoppning en gång varannan/ var tredje vecka

Så kommer oktober se ut för våran del. Sen kommer hon få lite vila och jag kommer göra ett nytt schema efter hur utvecklingen blir. Anpassar självklart träningen efter hur hon känns och jag prioriterar promenaderna mest.

Har inget spikat schema, men generellt brukar jag ha följande riktlinjer för vad jag ska ha hunnit med under en vecka.

- 2 tömkörningspass varav det ena iaf delvis ska bestå av volt-träning (han håller på att lära sig tömköras på volt i snabbare gångarter än skritt)
- Minst 2 ridpass (helst 3) varav ett ska vara "kravlös" skritt i skogen.
- En dag ska vara total vilodag.
- Övriga dagar är fria för det man har lust med, kanske en promenad för hand eller en extra tömkörningsdag, eller vila.

Jag har faktiskt inget riktigt veckoschema förutom hoppning onsdagar och dressyr fredagar då jag tränar. Men brukar se ut ungefär såhär:

Måndag: Tömkörning/Löshoppning/Lösgalopp
Tisdag: Vila/ Dressyr
Onsdag: Hoppträning
Torsdag: Vila/Dressyr/Tömkörning
Fredag: Dressyrträning
Lördag: Uteritt/kondition
Söndag: Markarbete/Hoppning/Uteritt/Tömkörning

Många alternativ eftersom jag jobbar så oregelbundet och rida ut får man passa på när det är ljust. Rider medryttaren får hon göra lite vad hon vill förutom onsdagar och fredagar som är "seriösa träningsdagarna". Kommer nog försöka lägga in lite mer konditionspass nu innan vintern då hästen behöver få upp flåset lite.

jag har inget veckoshema men en rid dagbok där jag skriver vad jag gjort hur det gått och vad jag behöver träna vidare på. dock så är det lite lagom hemskt nu då jag allt för långe bara rider ca 4 dagar i veckan och har på tok för dålig struktur i ridningen, det kan vara så här typ:
v1...................................................................v2
mån: dressyr med lösgörande arbete............vila
tis: vila............................................................skrut
ons:longering inspänd....................................dressyr + bommar
tors: markarbete med stuts och bommar........galopp intervall
fre: vila............................................................vila
lör: dressyr......................................................hopp liten bana träna på form och väg
sön: vila...........................................................trut

dvs väldigt oregelbundet med varierande träning efter hästens dagsform väder :p
trut=trav ut
skrut = skritt ut

Senast ändrad:

Schemat varierar beroende på underlag och väder men ser i storhet ungefär ut såhär en vanlig vecka.

Måndag: Longering eller promenad (ryggvila) -ca 30-40 minuter

Tisadag: Dressyr- ca 1 timme

Onsdag: Uteritt- Alla gångarter ca 1.5-2 timmar

Torsdag: Hoppning- Mycket gymnastik ca 1 timme

Fredag: Uteritt- Skritt ev lite jogg eller klättring, 35 min

Lördag: Dressyr- Lektion 30 min + Fram och av ridning

Söndag: Uteritt- Galopp tur!!

Jag låter min ponny nästan aldrig stå helt, hon behöver jobba mycket. Jag är väldigt noga med fram och avridning, skrittar ca 25 minuter innan jag kommer ut till skogen där jag rider och då kan jag välja om vi ska gå på hårt eller mjukt underlag. Brukar inte hoppa upp förräns hon har skrittat 10-15 minuter.
Skulle jag nu känna att hon kändes trött så kan jag ju självklart ge henne en extra vilodag. Dock så har hon vilo perioder under vintern, tex 1 veckas rygg vila, då går vi på promenader eller tömkör, longerar.

Intressant att se hur andra har lagt upp träningen :)

För oss är det väldigt olika, så det är svårt att ha nått ordentligt schema, både jag och mamma jobbar 5-skift ;)
Men det vi brukar försöka klämma in under en vecka är vanligvis 3 - 5 ridpass uppdelat på:
Lång uteritt (ca 1,5 - 2 timmar)
2 pass på ridbanan (dressyr eller markarbete, ibland lite hoppning (då snackar vi alltså typ ett hinder :p)
Skritt ute, ofta på skogsstigar (30 min - 1 tim)
Hoppning ute i skogen (typ en gång varannan vecka, mycket på grund av att vi inte vill rida sönder marken där vi har våra terränghinder)

Ungefär en gång i månaden så åker vi och tränar för instruktör med en eller båda hästarna.

Det blir minst 2 dagars vila varje vecka, vissa veckor fler, beror som sagt mycket på hur vi jobbar...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 264
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 577
Senast: ako
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka