nordtravare

Trådstartare
Hej hur mycket vecko/månadspeng får 15 åriga pojkar och vad måste dom prestera för det vad skall det räcka till :
 
Sv: veckopeng

Våran fjorton- och sjuttonåring får barn- respektive studiebidraget på 1050 kr. Från det dras genast 50 kr till bredbandet.

Resten ska räcka till kläder, nöjen, godis, dataprylar och andra saker de vill ha.

Vi betalar allt till fotbollsträningarna och hårklippning.
 
Sv: veckopeng

Min 15-åring (och min snart 14-åring) får sina barnbidrag på1100:-. Det ska räcka till kläder, klippning och fickpengar. Jag betalar tex avgifter för aktiviteter, fotbollsskor o dyl.
De gör egentligen inga speciella motprestationer, men jag förväntar mig att de ställer upp om jag behöver hjälp med hunden eller något i hemmet. De får hålla hyfsat iordning i sina rum också, men det är lite si och så med det...
 
Sv: veckopeng

Jag är 16 och får 800 kr i månaden, men då betalar mamma kläder och hästarna (har just nu fyra hästar så det kostar ju en hel del...). Så jag är supernöjd med vad jag får :bow:

Det ska väl räcka till... Ja det mesta, hårklippning står mamma för. Dock brukar det kosta en slant att färga mitt långa hår (1500) så det brukar jag betala det mesta av själv. Men ja, smink, extra utrustning till hästen (som jag köper bara för att jag vill och det inte behövs), bio, om jag vill åka någonstans (ex sthlm). Ja... Lite sånt :)

Hm nu är ju inte jag kille, men ja... ;P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: veckopeng

Jag fick hela studiebidraget när jag var 15 och det skulle räcka till alla prylar och kläder jag ville ha. Ibland kunde jag få en extra slant för att köpa typ vinterskor. Behövde inte "prestera" något men hjälpte väl till lite hemma ändå, speciellt på sommaren med typ gräsklippning, matlagning, ogräsrensning osv.
 
Sv: veckopeng

Glömde vad de hjälper till med hemma.

De städar sina rum själva. Städar övervåningen, dvs dammsuger och torkar golv var fjärde vecka. (Fyra barn delar på jobbet och gör det en vecka var.)

Sjuttonåringen tvättar och hänger sedan ett par månader sina kläder själv. Det var hans egen idé, och det fungerar superbra.

De hjälper företrädelsevis pappa mycket ute på helgerna.

De hjälper till med ur- och iplock i diskmaskinen när vi ber om hjälp, likaså med dukning.

Ibland är de med och städar hela huset, oftast när det är panik inför gästers ankomst!

De tar självklart ansvar för valpen och torkar upp eventuellt kiss, och slänger ut henne vid behov.

Sjuttonåringen fungerar alltmer som en extra vuxen i hemmet. Igårkväll gjorde han iordning köket på eget initiativ när mamma satt vid buke. :p
 
Sv: veckopeng

Min sextonåring får ingen veckopeng, han tjänar egna pengar genom att föma innebany. Han köper egna kläder och betalar sina nöjen. Glasögon betalar pappa, liksom om det är något annat extra dyrt som behövs.

Han sköter sin egen tvätt sedan drygt två år tillbaka och han ansvarar för matlagning och disk en dag i veckan, samt städar sitt rum.
 
Sv: veckopeng

Min son (fjortis) får inte ett skvatt i veckopeng eller motsvarande. Däremot får han betalt för att utföra hushållstjänster, tvätta, städa, klippa gräs med mera.
Sen är det i vårt hem självklart att man städar sitt rum, bäddar sin säng, plockar undan efter sig när man ätit, ser till att tvätten är sorterad rätt i rätt korg och så vidare. Utöver det har han inga "krav" men får inte heller några pengar utan att göra något för dem. Fungerar mycket bra hos oss, och han brukar jobba ihop ungefär 1500 SEK i månaden, ibland mer, sällan mindre.
 
Sv: veckopeng

Jag igen vad är en lämplig timmpenningför en 15 åring om pappa är jordbrukare ellermaskin entrepnör
 
Sv: veckopeng

Jag igen vad är en lämplig timmpenningför en 15 åring om pappa är jordbrukare ellermaskin entrepnör

Jag fick 68 kr/h när jag jobbade som lokalvårdare som sextonåring för 17 år sedan. Malungs kommun betalar sommarjobbare 89 kr/h och är tvåa i landet med den timpenningen.
 
Sv: veckopeng

*KL*
Våra barn , pojke 14, dotter 11, får 150:- i månadspeng.
Sen får de ca 25-30:- i veckan att handla godis för.
Barnbidraget är deras, men de får de inte i "handen", utan vi åker och handlar tillsammans, de får själva planera sina inköp (under viss påverkan,ja) för vad som behövs.
Vill någon tex köpa dyra skor så får man kanske spara en slant från barnbidraget till nästa månad.
Försöker alltså lära dem att planera sina inköp.
Motprestationen är att man sköter sina läxor, sina rum och självklart hjälper till med att duka, duka av bordet, tömma diskmaskinen osv.
Men, 14-åringen har fått börja med att åka och handla lite själv.
Och veckopengen ska INTE gå till snask.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 365
Senast: Imogen
·
Samhälle Here we go again ... https://svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ordet-pulla-friar-pojke-gota-hovratt-osaker-pa-ordet
2
Svar
33
· Visningar
2 137
Senast: gulakatten
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
430
Senast: Ponylove
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 466
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp