Växtverk???

sara_18

Trådstartare
Kan en hund ha växtverk?? Min syster har en Shäfer/rottwiler tik på 1 år och hon haltar som tusan när hon lekt eller sprungit för mkt. En gång skulle hon hoppa över ett dike men missa lite så hon fick totall stopp på frambenen. Efter det har hon små haltat till å från. Naturligtvis blir man ju orolig så vi va till vet. med detta problem å berätta allt, men då hade hon tydligen växtverk?? Kan en hund ha de?? Sen frågade vi strömholm om det och då sa dom att hundar kan inte ha växtverk:confused: Är det nån här som känner till detta eller har några idéer?? tacksam för svar

Sv: Växtverk???

Enligt Agrias sida där man kan fråga veterinären så kan dom ha växtvärk.
Min morbrors stora schäfer haltade lite emellanåt så han var till veterinären som sa att det var växtvärk, speciellt när han sprungit omkring ett tag.

Jaha okej, hmm tycker det är konstigt att strömsholm säger att dom inte har växtverk men hemma vet. säger de, och det är en ganska stor schäfer.
Men ska läsa om det.

Nej de är hon inte, därför vi hade kollat med strömsholm. Brukar man
göra det vid en viss ålder i vilket fall? Ja tror min syster hade tänkt röntgen men vet nån vad det kostar på ett ungefär?
Sen nu har våran andra hund fått sett en snyting av åskan, låg för nära en ledning stackars vovve som redan är åsk rädd:( å hon lukta bränt.. vet nån hur man ska hantera åskrädda hundar? vi försöker vara så lugna vi bara kan men man blir lite skraj när man hört den slagit ner å smattrar i ledningen 4 ggr!?

Schäfer och Rottweiler ska alltid AD och HD-röntgas mellan 12 och 18 månaders ålder. Det är nämligen ärtftliga defekter och alla hundar av dessa raser som sak gå i avel ska därför vara röntgade med godkänt resultat innan parning. Jag hoppas att tikens föräldrar är friröntgade. Även om inte hunden ska gå i avel ska man röntga för att se att hunden är frisk. Hund med defekt kan behöva speciell träning för att leva ett långt och smärtfritt liv. Simning är bra träning.

Röntgen kostar runt 1500 beroende på var man gör det. Själv betalade jag 1200, men det var några år sedan.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 662
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 404
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 412
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 564
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka