Växtperiod

Indigo15

Trådstartare
Jag har äntligen listat ut att min åring är i stora växtperioder, detta med tanke på hans humör, han bits, vill inte stå still osv. Går knappt o rykta honom under hans perioder.
Hur länge brukar perioderna hålla på? Det är dag 4 nu, saknar min luuuuugna häst😅
Han har varit så här tidigare, och då har ja märkt i efterhand att han haft en växtperiod.

Jag har äntligen listat ut att min åring är i stora växtperioder, detta med tanke på hans humör, han bits, vill inte stå still osv. Går knappt o rykta honom under hans perioder.
Hur länge brukar perioderna hålla på? Det är dag 4 nu, saknar min luuuuugna häst😅
Han har varit så här tidigare, och då har ja märkt i efterhand att han haft en växtperiod.

Det är olika för olika hästar men låt honom vara i fred. Han behöver vila och växa.

Vad gör du med honom? Hästar i den åldern behöver få leka med jämnåriga och växa i kropp och knopp. Ett sådant beteende skulle kunna vara en reaktion på att hästen är överhanterad och behöver få vara ifred.

Vad gör du med honom? Hästar i den åldern behöver få leka med jämnåriga och växa i kropp och knopp. Ett sådant beteende skulle kunna vara en reaktion på att hästen är överhanterad och behöver få vara ifred.
Det kan finnas en poäng i detta med när det ändå kommer på tal.

Jag gör i stort sett inget med min just nu. Kan leka lite i hagen med kontakt och samspel, ge plättlätta kommandon korta korta stunder, som följa efter vid sidan, halter, backa, beröring (kligosmys) och bara hänga med varandra. Ger tillskott och träffas lite, mysigt att se henne varje dag. Går promenad eller tar in extremt sällan, så gott som all vård kan ske löst i hagen och går mycket smidigt så det knappt upplevs som ett ”projekt”. De gånger vi tar oss ut är hon väldigt rar och tar för sig till fullo, aldrig en sur min faktiskt, älskar rykt. Tänkt att bli min framtida körponny så ser väldigt positivt hur hon bjuder till och visar att hon verkligen vill, så det vill jag gärna förvalta och nöter inget nu när hon visar att det är precis lagom som det är! 🥰

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 882
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar