Växter som tål minusgrader

Idas

Trådstartare
Vilka växter kan jag ha på min balkong som håller sig någorlunda fina under vintern? De kommer att sitta i kruka och får inte vara alltför stora. Ljung? En? Andra barrväxter?

Har ni några tips? :)

Ljung, cypress, cyklamen tror jag fungerar, även prydnadskål tror jag går. Lämnar dock inga garantier :D

Vilka växter kan jag ha på min balkong som håller sig någorlunda fina under vintern? De kommer att sitta i kruka och får inte vara alltför stora. Ljung? En? Andra barrväxter?

Tror inte att det är särskilt många växter som klarar sig i kruka när det blir minusgrader... :( Eller, jo, kanske om du isolerar krukorna. Jag hade någon slags dvärgenar i krukor, men missade att isolera, och då klarade sig inte.

Lite beroende på var du bor så kan det nog tyvärr vara lite sent att sätta ut något på balkongen för den här vintern. Vissa levande växter kan hålla sig fina långt in på vintern på en balkong men bäst är ju att de är helt etablerade i sin kruka innan det blir alldeles för kallt. :)

Jag har ljung och en grå kvistig sak, inte silverek men liknande. Dessa håller sig mycket fina så länge man inte skakar ljungen. Silversaken har jag haft i två år, jag vet inte om den lever eller aldrig har levt, men den är lika fin fortfarande :up:

Ljugen byter jag ut till sommaren.

Om du bara vill att de ska stå över vintern och tänker ersätta dom till våren, går ljung och barrväxter jättebra. Vill du att de ska fortsätta fortleva så behöver du isolera dina krukor, för det som händer är att när växten står i en kruka kan kylan gå in från sidan och skada rötterna. När växten står i marken är rötterna skyddade på ett helt annat sätt än när de står i kruka. Om du söker på isolering och kruka får du nog upp massor av förslag om du är intresserad av det.

Om du kan plantera i stora krukor/urnor och beroende på var du bor så klarar sig klematis, murgröna, ljung, barräxter, en del kryddväxter mm men man får se upp när vårsolen kommer då de många gånger dör av törst om jorden fortfarande är frusen. De kan behöva täckas och vattnas trots minusgrader.

Jag har faktiskt lyckats övervintra en stor yuccapalm på min balkong en vinter, då bodde jag inom tullarna i Sthlm men det var ordentligt kallt.

Tack hörrni! Jag har främst tänkt mig ett par växter som ser fina ut vintern ut men sedan får bytas ut, så det gör inte så mycket om de inte klarar vårsolen. Ska investera i ljung och någon fin liten barrväxt! :)

Tuja har jag haft på balkongen (visserligen isolerade krukor) och planterat ut efter några år,
dom står kvar än i dag. (30-år senare)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ska flytta till årsskiftet och får då en jättestor balkong, i det soligaste läget. Jag vill såklart ha växter på min balkong och det...
Svar
8
· Visningar
675
Senast: Mia_R
·
Trädgård & Växter Min rabarber vaxer fortfarande, men det kommer inte manga nya blad och nu ar bladen jattelika och stjalkarna borjar bli tunna. Ar det...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: starcraft
·
Hemmet Jag förstår inte varför det är lagligt att röka på balkong så det kommer in i andras lägenheter. Vi har nu i ett par år haft stora...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
8 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka