växlande förtroende?

Spirit

Trådstartare
Jag kan gå ut i hagen när min valack ligger ned och kela med han, kan även sätta mig ned brevid och vi båda tittar på bilarna som kör förbi. Jag har en gång lagt mig ned på rygg & blundat och upptäckt att även han har lagt sig helt ned på sidan och halvsover. Jag kunde inte låta bli att vända på huvudet och ge han en puss på mulen, han vaknade till, surnade till & reste sig sen.
Han var ju så söt med en hängande underläpp :love:

Förra helgen så halvlåg han och slappade i hagen när jag en kompis gick ut för att hämta hästarna för en ridtur.
Jag gick fram och hälsade, kliade han lite och han låg lungt kvar. Jag väntade på att han skulle resa sig så jag kunde sätta på grimman.
Tyvärr så reste sig slappisen inte och jag helt sonika satte på han grimman när han låg ned. Han låg lika lungt kvar, och gjorde en djup suck.
Fick smacka och dra lätt i grimskaftet innan han reste sig.

Kan även borsta han när han ligger i boxen, han bara myser.

Men så fort det gäller att rida ut själv eller om han tycker att saker är läskiga så litar han inte på mig utan blir stressad och "blockerar" sig. Då står det bara STALLET i pannan på han. Jag åker av som en vante. Men har slutat bli arg utan sitter upp igen och fortsätter med det jag gjorde.
Börjar nog bli van efter ett år. :angel:

Finns det något sätt att ta med sig det förtroendet han visar mig hemma när man lämnar gården eller vid farliga situationer. Eller om man kan spinna vidare på det på något vis?

Han litar på mig innerst inne men inte vid "farliga" situationer. Hade jag fått samma förtroende alltid så hade vi varit nästintill oslagbara...

tips eller råd?

Mvh spirit

Sv: växlande förtroende?

Att du får komma honom nära har inget att göra med att han ser dig som en trygg ledare som bevarar honom från alla faror. Det kan dock mycket väl betyda att han tycker om dig och ser dig som snäll och ofarlig. Men som sagt när det gäller att vakta sig för vargarna så litar han mer på sig själv. :smirk:

Det är min tolkning.

Hur skall du ändra det - jo visa ditt stora mod. Om du kommer till ställen du tror han skall bli rädd så kliv av och gå med morska steg mot det farliga med honom efter dig och förbi och visa din stora nonchalans för det farliga. Visa att du minsann inte är "rädder för vargen".

När han själv blir rädd och du sitter på ryggen, så skall du aldrig tala lugnande till honom och smeka. Det kan man göra för att visa sig liten och ofarlig inför ett rovdjur - för att blidka det. För att göra hästen trygg så slappnar du av i hela kroppen och pratar ärtigt och piggt. Viskar inte och smyger inte runt som om saker är farliga.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Håller med Stopek, med tillägget att det hjälper att vara konsekvent och behandla hästen på samma sätt - varje dag.

Tänk också på att en häst kan uppleva det (svårt hitta ordet) "oförskämt" om du har för mycket kroppskontakt.

Titta på hästarna i hagen så ser du hur de beter sig, av det har jag lärt mig mycket. :banana: :banana: :banana:

När en häst ligger i hagen är ett gött tecken..Då är dom trygga i sig själv och litar på sina omgivning och flocken är i harmoni!

Så det är bara att suga åt sig av det och bli superglad=) :banana: :bump:

Jag är jätteglad över att jag har fått hans tillit. Ponnyn går ibland att komma nära när han ligger ned men det uppskattas inte lika mycket.

Ja när jag ser min häst ligga ner på sommaren(hon ligger inte ner på vintern) så blir jag superglad...
Brukar gå fram och klappa henne men efter ett tag måste jag putta upp henne för jag ska ju rida :D

Jag brukar klia han på manken och tala lugnande när han håller på att explodera av någon anledning.
Jag tror det är från min sida ett sätt att minska "utbrottet" och försöka blidka han. Många gånger sitter jag av och sätter mig på det farliga och viftar nonchalant på fötterna, hade jag haft en morot eller något så hade jag helt enkelt knaprat på den oxå.
Kommer han självmant fram så får han smaka en godbit som belöning för han vågade.

Jag gör kanske fel?
Pressar jag han så exploderar han, genom att stergra sig och slänga sig åt sidorna. Lirkar jag & ber han så blir reaktionen inte lika våldsam.

För det mesta så är det inte OM han exploderar utan NÄR!

Jag gillar hans temperament, men hade gärna viljat få han kolla in VAD det är INNAN han får ett utbrott. Det hade reducerat MÅNGA flygturer.

/Spirit

Prata inte lugnande då låter du rädd. Prata glatt.

Ge inte heller för mycket uppmärksamhet till det "farliga". Visa att du inte ens bryr dig om det. Pressa aldrig en rädd häst utan hoppa av och ta honom med dig istället. Förbi med god marginal istället för till det. Att nonchalera det "farliga" avdramatiserar det. Blir ju då något som matte inte ens bevärdigar med en blick, då kan det ju knappast vara farligt.

Framförallt så andas, andas och andas... och slappna av i din egen kropp. Alla djur - du med - håller andan då de lyssnar efter något farligt, så om du andas så lurar du både dig själv och hästen att du är lugn.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag skall prova dina råd. dom verkar vara vettiga, hitentills så har dom råd jag fått av andra förståsigpåare varit väldigt dåliga och orsakat ett frustrationsutbrott från oss båda.

Mvh
spirit

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 730
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 297
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar