Sv: Växande ponny
Bästa sättet att bygga upp en häst är vid uteridning, tycker jag. Som det sas ovan, så är ju klättring väldigt bra, men det är ganska påfrestande så gör det inte varje dag. Ett bra tips som jag fått en gång av en fälttävlansryttare, är att vid klättring nerför, göra halter då och då. Då måste hästen stanna med bakbenen under sig och "tvingas" till samling.
Var heller inte rädd för att rida utanför stigarna! Då den måste lyfta ordentligt på fötterna och sänka huvudet, bygger den ryggmuskler.
När du rider på bana, kan du trava cavaletti, med varierat avstånd. Travhoppning är också nyttigt, då måste den ta i mer med bakbenen. Rejäl styrketräning är att hoppa studs. Öka successivt antal hinder. Men, tänk även här att detta är jobbigt, så gör det inte för ofta. Hoppa mindre hinder kan du göra ofta. Gör anridningen från olika varv, i olika tempon, olika gångarter, rakt & diagonalt, på volter osv.
Gammal hederlig dressyrridning är naturligtvis en viktig del i ett uppbyggnadsarbete. Hästen ska gå i ändamålsenlig form, efter sin utbildningnivå. Se till att den verkligen går i form och inte bara knäcker av i nacken. Förvänd galopp är en bra övning, som stärker och balanserar. Många tempoväxlingar, öka och minska stegängder är nyttiga övningar, som du kommer att ha stor nytta av.
Omväxling är ledordet för mig! Även om din ponny ska bli hopponny, behöver den arbetas ordentligt i dressyren. Att hoppa lite naturhinder är både utvecklande och kul.
Jag skulle nog kunna hålla på hur länge som helst! mTycker det är så himla kul med unghästträning!
Lycka till!