Växande ponny

A

Arsozah

Hej!
Har en 6 årig c-ponny som jag nu jobbar med att bygga upp. Hon är en hopponny och vi har stora framtidsplaner för henne men nu måste vi koncentrera oss på att bygga upp henne rätt så att hon orkar, har ni några tips på övningar och vad ska man tänka på? Tänker just då en bra träning och uppbyggnad för hoppningens skull...

:banana:

Sv: Växande ponny

Du kan klättra i backar :p Det ger träning för bakbenen. och galoppträna så hon får kondition, och arbeta henne i form, och hoppa lite stuts så hon blir kvick i benen o så :)

Bästa sättet att bygga upp en häst är vid uteridning, tycker jag. Som det sas ovan, så är ju klättring väldigt bra, men det är ganska påfrestande så gör det inte varje dag. Ett bra tips som jag fått en gång av en fälttävlansryttare, är att vid klättring nerför, göra halter då och då. Då måste hästen stanna med bakbenen under sig och "tvingas" till samling.

Var heller inte rädd för att rida utanför stigarna! Då den måste lyfta ordentligt på fötterna och sänka huvudet, bygger den ryggmuskler.

När du rider på bana, kan du trava cavaletti, med varierat avstånd. Travhoppning är också nyttigt, då måste den ta i mer med bakbenen. Rejäl styrketräning är att hoppa studs. Öka successivt antal hinder. Men, tänk även här att detta är jobbigt, så gör det inte för ofta. Hoppa mindre hinder kan du göra ofta. Gör anridningen från olika varv, i olika tempon, olika gångarter, rakt & diagonalt, på volter osv.

Gammal hederlig dressyrridning är naturligtvis en viktig del i ett uppbyggnadsarbete. Hästen ska gå i ändamålsenlig form, efter sin utbildningnivå. Se till att den verkligen går i form och inte bara knäcker av i nacken. Förvänd galopp är en bra övning, som stärker och balanserar. Många tempoväxlingar, öka och minska stegängder är nyttiga övningar, som du kommer att ha stor nytta av.

Omväxling är ledordet för mig! Även om din ponny ska bli hopponny, behöver den arbetas ordentligt i dressyren. Att hoppa lite naturhinder är både utvecklande och kul.
Jag skulle nog kunna hålla på hur länge som helst! mTycker det är så himla kul med unghästträning!
Lycka till!

Klättra e jätte bra, hoppa studs, markarbete m.m
Ställ 1-4 hinder (30-50 cm) på en volt å hoppa alla hindrerna...
De låter ganska enkelt men de e verkligen jätte svårt, ingen kan göra den övningen perfekt... :cool:
De e bra för kondisen... (troligen musklerna också)
Lycka till!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 456
Senast: Grazing
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 011
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar