Sv: Vävning
Häromdan stod min 5-åring och vävde lite lätt, väldigt väldigt lite, men ändå.
Min häst i samma ålder har visat tecken på luftsnappning. Att det syns vid miljöombyte är typiskt, men man måste ändå ta tag i det innan det befästs.
Jag skulle inte våga flytta hästen till en egen hage, utan gissar att sällskap med artfränder är viktigare än fri tillgång på foder under utevistelsen. Fast om hon är hunsad i flocken kan det bidra till stereotypier (har jag läst) och då kanske man kan ändra flocksammansättningen?
På min häst har jag fått bort beteendet genom utevistelse i stor, kuperad hage med kompisar (skulle aldrig våga ha henne i en liten hårdgjord grushage), tillgång till både vanlig saltsten och himalayasten (ett experiment, vet inte hur mycket just det har betytt, men hon gillar sin himalayasten), jag satte upp en rotviska i boxen som hon kunde leka med (men den struntade hon i), och så får hon ha granris att gnaga på och pyssla med i boxen. Jag sågar nytt var tredje dag ungefär. När det blir vår får hon lövsly istället.
Man ska
inte ge dem en sån där boll med godis i, det stressar eftersom de inte fattar sambandet mellan när de får ut en matbit och inte. Enhällig forskning dömer ut dessa bollar. Öht ska man se till att yttre omständigheter inte utlöser ätreflexer, när hästen inte har mat till hands. Det är alltså dåligt om hästarna i stallet fodras vid olika tillfällen av sina ägare, tex, eller om de andra hästarna har såna godisbollar som låter (jag skaffade mig en ovän för livet i stallet när jag tog upp att ingen borde ge sin häst sådana).
Om hästen är fem år och jobbar 4-5 dagar i veckan skulle jag ge promenader vid en del av vilodagarna, gärna promenader i spännande miljöer så hon får något att tänka på. Då behöver du inte gå så länge heller, och det blir inte övermäktigt.
Jag skulle strö med halm om jag kunde. Jag brukar även strö ut en näve lucernpellets eller två i torvströet, så att hon har lite att pyssla med (hygienisk häst som bara skiter i ett litet hörn, och där lägger jag naturligtvis inte pelletsen).
Jag ger så mycket grovfoder som bara är möjligt under den del av dygnet hästen är inne.
Min häst har inte visat tecken på stereotypier sedan jag införde de här ändå rätt enkla åtgärderna. Det tar mig inte många minuter extra i veckan att fixa det här.
Lycka till!