vattning i hagen! hur gör ni?? (vinter)

W

Wilda82

Hej

Ni som har hyresgäster i erat stall,
hur gör ni med vattning av hästarna på vintern??

har lite bekymmer med hur jag ska göra med mina.. som det är nu så hackar jag i hinkarna varje dag, men det känns såå onödigt o stå o svettas :smirk: i 20 min innan man får bort isen för sen tar det bara en timma så är de fruset igen :mad:

här finns det ju snö i allafall så dom borde ju äta det eller???

tålamodet mitt höll på o fara åt fanders nu på morgonen när jag stog med högaffeln i 20 minuter :devil: o försökte få sönder isen som var säkert 25cm tjockt :devil:

hoppas jag får någon liten hjälp i den här fråga...
:bow: :)

mvh//W

Sv: vattning i hagen! hur gör ni?? (vinter)

Jag hade nog övergått till att "vattna" hästarna regelbundet.

Eller köpa en sån där vattenho med värmeslingor.

Hacka 25 cm is är ju inte rimligt!

När jag bodde i hälsingland gjorde vi upp ett schema, hyresgästerna och jag. Varje kväll vid insläpp togs även vattenhinkarna in och ställdes i den uppvärmda sadelkammaren (där även vattenkranen finns). På kvällen fylldes alla hinkar (dubbeluppsättning för varje häst) ifall strömmen skulle gå för då blev även sadelkammaren utkyld och vattenledningen riskerade frysa. Vi garderade oss även med några dunkar. Sen åkte vi i skift och bytte hinkar i hagen. Hästarna stod på fri tillgång på hö så det behövdes inte lunchas utan det var bara vattnet som vi bytte regelbundet några gånger om dagen. Det funkade utmärkt! Ofta var det ju alltid någon som skulle rida/köra och då kollade vederbörande också hinkarna och bytte om det var igenisat.

Det är inte bra för hästarna att äta snö. Om hästarna inte får i sig tillräckligt med vatten är det stor risk för kolik. Jag har numera en uppvärmningsbar vattenbalja, värt varenda krona. Innan jag skaffade den hällde jag på varmvatten tills isen smälte i vatten baljan. Mina hästar uppskattar också lite varmare vatten när det är minusgrader ute

Det där med att äta snö är bara en myt, hästarna gör av med mer energi av att äta snö/smälta snön, än de får av vätskan som kommer därifrån:crazy:

Skaffa en Thermobar, jag funderar starkt på det, men eftersom jag kommer ha 3 olika vinterhagar kan jag inte skaffa åt alla så det kanske blir den hagen det är mest hästar i.

Nu bär vi hinkar, funderar på ngn förenkling där, som att fixa ngt man kan ställa upp hinkarna på & rulla så man slipper bära.

Fylla på med varmt vatten. Om inte hästarna dyker ned i vattenspannen på morgonen hade jag tagit hett vatten. Efter en stund blir det drickbart ändå. Hett vatten i större balja (90liter) höll ungefär 8 timmar för mig i cirkus -15 grader.

Min gamleman älskar ljummet vatten, fördubblar sin vattenkonsumtion då. Ngn som har kommentarer om det.

Så här gör jag.

Har ett fyllt badkar med vatten som står intill en stall vägg. Runt badkaret har jag en gammal skumgummimadrass fastsatt runt som isolering. Över natten när hästarna kommer in så lägger jag ett isolerat lock över vattnet efter jag tagit bort all ev. is. PÅ morgonen tar jag bort all is som bildats, blir dock inte så tjockt då jag har lock över, och häller i två hinkar med kokhett vatten.

Vattnet håller sig relativ i fritt under dagen och hästarna har storsett tillgång till vatten dygnet runt. Men detta är i södra sverige och här är det oftast inte så många veckor med minusgrader. Hadde jag bott i norr sverige hade jag införskaffat en thermobar.

Eftersom vi har få hästar är det enkelt. Hinkarna tas in när hästarna kommer in och hinkar med isfritt vatten läggs ut när hästarna läggs ut. Om det är så kallt att vattnet fryser under dagen (eftersom hinken varit inne tar det ett tag innan det fryser även om det är kallt) byts den ut samtidigt som hö ges.

Mina hästar går ute dygnet runt och jag släpar ut vatten två ggr om dan. Kalljummet vatten eftersom jag läst om foskning som säger att varmt vatten fryser fortare än kallt! (fanns en tråd på Senior om det)
Skulle inte satsa på det där med att hästarna äter snö...

Det fryser i såna fall bara snabbare för att vattnet ångar i kyla & det blir mindre mängd vatten kvar, fyller man mer varmvatten i en hink än kallvatten i en annan så fryser inte varma vattnet först:angel:

Oj, då har inte mitt vatten fått reda på det ännu. phuh
Mitt heta vatten håller tills jag kommer hel från jobbet, medan taget direkt från brunnen är fruset.

hästar kan inte äta snö, dom måste ha tillgång till vatten!

jag sätter ut hinkar när dom går ut, sen tar jag in dom på kvällen igen... om jag låtit nåt vattenkar stå ute över natten så vänder jag det upponer och sparkar på det så all is blir borta. sen fyller jag med nytt vatten.

man ska inte bara plocka bort isen, då är vattnet redan för kallt att drickas.... dessutom fryser det jättesnabbt igen.

Vi har i ena hagen en 40 l's tubtrug till två hästar, i den andra en likadan + en modell mindre, (ca 20 l. tror jag den rymmer) till tre hästar.
Vi fyller hinkarna på morgonen med kallt vatten vid utsläpp, alt. fyller vi på med hett vatten på morgonen om det är mer än -10. Har tyvärr bara kallvatten i stallet fn. så det varma vattnet måste forslas dit med bil.

Dessa tubtrugs är lätta att sparka ur isen från eller bara sparka sönder isen om det ff finns vatten kvar i hinken. Har också ett gammalt durkslag hängades vid hagen så man kan håva upp den sönderslagna isen.

För att köra ut vattnet från stallet till hagen har vi tagit en gammal barnvagn till hjälp! Hinkarna vi kör vattnet i är höga, fd. tvättmedelshinkar med lock!

Hade tänkt hinna med att tillverka en isolerad låda att ställa hinkarna i, men tyvärr höll inte min planering! Får väl bli ett projekt för sommarens soliga dagar kanske! :)

Ska man ha vatten i hagen så är eluppvärmt det enda rimliga alternativet.... antingen eluppvärmd tunna typ Termobar eller eluppvärmd vattenkopp med eluppvärmd rörledning framdragen.

Även om det kostar nån tusenlapp så är det värt varenda krona, det är inget roligt att stå och försöka få ur en massiv isklump för att kunna fylla på nytt vatten när man är försenad till jobbet på morgonen och det är -15 och snålblåst :smirk:

Att hästarna skulle klara sig på att äta snö tror jag lika mycket på som jultomten och påskharen...

Vi har åtta hästar. Kör ned vattentunnor till hästarna på morgonen samt mitt på dagen om det har frusit. Då håller det sig iaf. drickbart kring de tider då hästarna äter som mest. Är det vändigt kallt kör jag ned varmvatten och häller i.

Hästarna går ute 8-21 på dagarna och har alltid vatten inomhus.

Än så länge i år har det räckt med att ställa ut hinkar. När/om hinkarna fryser så byts de ut frammåt eftermiddagen mot två nya tinade hinkar.
Det är bara två hästar i stallet denna vinter. Alltså är inte vattenfrågan något stort problem.

Tidigare vintrar serveras uppvärmt vatten från stor balja... Det har inte ännu behövts i år.

Mina hästar går på lösdrift och jag har ingen mäjlighet att få el till hagen (alltså kan jag inte ha eluppvärmt vatten).

Så jag vattnar hästarna 1-2 gånger om dagen, fyller på vattentunnorna (rymmer 90 liter) med ljummet vatten efter jag slagit hål på isen och tagit bort den.

Enklaste lösningen jag kommit på hittills är att slå hål på isen med slägga och sen försiktigt knacka med släggan runt kanten så isen lossnar. Sen tar jag en spångrep (en ren sådan) och tar upp isbitarna med den. Sen fyller jag på med varmt vatten.
Förra vintern hände det två gånger att hästarna var törstiga när jag kom med vattnet, så denna metod fungerar för min egen del.

Har man vatten i hink så är det ju enkelt att ta in hinken i stallet över natten så isen släpper från kanterna så ställer man ut hinken igen på morgonen.
Skulle själv inte vilja behöva vara utan vatten en hel dag, så jag vägrar låta mina hästar vara det.

/M

Jag hade nog övergått till att "vattna" hästarna regelbundet.

Bra idé. Så gjorde vi i början av 2006, då var det neremot 20 minusgrader här i ett par veckor (mycket ovanligt att det blir så kallt här annars)

Immer

Jag har en sån där stor hink med handtag som är mkt böjbar, jag tror det är en lövhink som jag köpt på granngården finns i olika färger. Den är bra då det går mer vatten i den än vanlig hink. Jag fyller den nästan full på morgonen och sen tar jag en vattenkanna med varmt vatten och häller i så att det blir lite ljummet. Jag fyller på den igen vid lunch. Mina hästar dricker mkt mer vatten än ute än inne och föredrar när det är lite ljummet. VIKTIGT att de har vatten ute eftersom de kan få kolik annars. " Detta är även ett råd av veterinär" många kolikhästar på vintern just p.g.a vätskebrist! Varför en del inte ger sina hästar vatten på vintern om de står ute 6-7 timmar har jag svårt att förstå, men tyvärr så förekommer det.:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka