Vattnat hö??

bigganl

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet kring vattnat hö?
Jag minns själv hur vi vattnade hö till hästar med hostproblematik på ridskolan för många år sedan, men minns också att det inte hjälpte. Det enda som hjälpte var mera utevistelse.
Jag vet att jag läst undersökningar om detta men kommer inte ihåg vart? Om någon vet så tipsa gärna. Det framgick hur man skulle blöta för att det skulle ha någon effekt och hur man inte ska göra för att det inte ska bli negativa följder.
Anledningen till min fråga är att en av hästägarna i stallet vill att hennes häst ska ha vattnat hö i fortsättningen. Detta pga att han tydligen varit hosthäst förr. Här har han bara stått i ett drygt halvår och han har inga hostproblem nu. Jag känner att om jag ska blaska med vatten mitt i vintern så vill jag veta att det blir rätt och verkligen är meningsfullt.

Dela gärna med er av era erfarenheter i ämnet och om ni vet var jag kan läsa om fakta/ undersökningar och liknande så säg till.

Sv: Vattnat hö??

Av mina erfarenheter så blöter folk höet till sina hosthästar i tron om att det ska hjälpa. Visst det slutar damma eftersom vattnet tynger ner det, men det försvinner ju inte. Ingen av dessa hosthästar blev av med hostan på det sättet. Vet någon som gått över till hösilage varpå det slutat.

Så jag förstår inte anledningen till att vattna egentligen.:confused:

Av mina erfarenheter så blöter folk höet till sina hosthästar i tron om att det ska hjälpa. Visst det slutar damma eftersom vattnet tynger ner det, men det försvinner ju inte. Ingen av dessa hosthästar blev av med hostan på det sättet. Vet någon som gått över till hösilage varpå det slutat.

Så jag förstår inte anledningen till att vattna egentligen.:confused:

Ja det är precis den erfarenheten jag har också. Vårt hö är dessutom av bra kvalitet och dammar inte. Det känns som blött hö inte kan tillföra något positivt. Risk för bakterier borde det finnas med blött hö och hur trevligt är det i minusgrader. De äter ute 3 ggr/dag. Igår hade vi -14 grader. Hästen har ju dessutom inte hostproblem nu. Bra hö och är ute från tidig morgon till sen kväll. (från vår-höst har de varit ute dygnet runt)
Nej jag känner inte för att börja med detta alls, men samtidigt vill jag ha så mycket fakta som möjligt innan jag pratar med ägaren.

På min häst verkar det funka iallafall.
Glömmer jag att blöta höet en dag, så hostar hästen dagen efter.

I vårt stall finns det 2 hästar som är damm känsliga. Både hö och box vattnas(när ny torv lagts dit) Och som cOpyright skrev. De hostar direkt om höt ej är blött!

Samma för mig, allt hö lägges i blöt minst en timme !
Morgonhöet ligger hela natten .
Jag har en stor fyrkantig plastbalja där jag blöter det
Hej från hambo

Jag blöter mitt hö för att annars sätter en av hästarna det i halsen. Han har inge problem med hösilage lr krafften, bara höet. Det är inte av dålig kvalite.

Har varit medryttare på två hästar som slutade hosta när vi började blöta höet.

Det hjälper på våra hästar och dom hästarna jag träffat som får vattnat hö.

Dom slutar kanske inte hosta helt men hostar betydligt mindre!

Vi har fått nytt hö hit till stallet precis och har fodrat med det i nästan en vecka snart uppblandat med det gamla höet...
I förrgår hostade en av hästarna som aldrig hostat förut så sen dess blöter vi höet som läggs i boxarna, till alla hästar.

Min häst doppar sitt hö i vatten oavsett men ja, det skadar inte.

Och "blaska omkring med vatten mitt i vintern" har jag en bra kommentar till: Köp en vattenkanna från tex lantmännen.
I vårat stall blaskas ingenting och vi dränker ju inte höet utan just vattnar det. Vi har spån i boxarna och även under höet (fast lite mindre där) som suger upp vatten så det inte blir isgata i boxen om det skulle vara kallt i stallet :idea:

Fast vi har isolerat stall så aldrig minusgrader inne....

Min gammeltant slutar hosta då jag vattnar höt. Det räcker sen att jag misssar att vattna en gång, så hostar hon i ett par dagar. Nu har jag iof övergått helt till hösilage (gav hö under natten tidigare), och nu hostar hon inte alls. Övergick oxå till torv pga hostningen. Sen går iof våra hästar ute minst 7-21. Hosthästar brukar ju få det värre om de står inne mkt. Men vi har inga problem av det längre, jätte skönt!

Samma för mig, allt hö lägges i blöt minst en timme !
Morgonhöet ligger hela natten .
Jag har en stor fyrkantig plastbalja där jag blöter det
Hej från hambo

Nu skulle jag vilja ha den där undersökningen jag läste. De menade att man måste vara noga med hur länge höt ligger i blöt. Det var ett visst antal minuter för att det skulle göra nytta öht, men låg det för länge. Mer än 10, 15 minuter eller liknande så var det klart negativt. De tryckte också på hur viktigt det var att höt ska ätas upp direkt. Det fick absolut inte ligga. Nu skulle jag vilja läsa hur det låg till med detta, men jag minns verkligen inte när jag läste det. Tror det var i Ridsport, men när???

FÖRTYDLIGANDE

Hästen i fråga hostar alltså inte. (ifall jag varit otydlig)

Det är vel jättebra att man som hästägare agerar i föregående syfte!
Så kan man slippa att få ta ut veterinär eller riskera att hästen får kronisk bronkit..

Om hästägaren vill vattna höt så låt denne göra det. Det stör vel ej dig?

Ang hur länge det ska ligga så ska man helst bara duscha det. Dvs det ska ej ligga i blöt, utan bara bli dyblött. Men detta är vad jag hört! Dvs hästen skall äta det direkt efter.

Intressant tråd! Ska bli kul att följa då vi vattnar hö (o box) till en häst med luftvägsproblem som dock aldrig hostat. Just nu är det lite för tidigt att säga någonting alls om eventuella effekter då han stått under medicinering fram till helt nyligen. Men som sagt, ska bli intressant att följa tråden.

Kanske borde specificera lite mer... på sida 12 står det mer specifikt om tider o.dyl. om du inte vill läsa igenom hela rapporten!

Citat ang. ämnet från länken ovan:

One method to reduce the amount of respirable particles in hay is to soak it in water before feeding. Moore-Colyer (1996) found that soaking hay for 30 minutes reduced the amount of respirable particles present in dry hay by about 90%, and Blackman & Moore-Colyer (1998) showed that soaking hay for 10 minutes, or steaming hay for 80 minutes, reduced the amount of respirable particles in dry hay by 93%. However, the procedure of soaking hay is labour-intensive and leads to nutritional losses (in particular P, K, Mg, Na and Cu), even if they are small when the hay is not “oversoaked” (e.g. soaked for longer periods than 30 minutes) (Moore-Colyer, 1996; Blackman & Moore-Colyer 1998). The steaming procedure was found to be very expensive in relation to soaking (Blackman & Moore-Colyer, 1998). As it is not known what actually happens with the mould spores during soaking or steaming, the safety of these procedures can be questioned. Soaking of hay also provides possibilities for other microorganisms to start growing, and hay that has been “oversoaked” may be questionable from this perspective as well. Also, if mycotoxins are present in mouldy dry hay, it is not known whether they remain in the hay or in the water after soaking. Mycotoxins produced by Fusarium spp. are well known health hazards for horses (Asquith, 1991), but intoxication of horses by e.g. Aspergillus spp., Penicillium spp. and Stachyobotrys spp. toxins has also been reported (Aller, Edds & Asquith, 1981; Asquith, 1991; Vesonder et al., 1991; Ocholi et al., 1992; Barnett et al., 1995; Le Bars & Le Bars, 1996).

*kapar tråden en smula*

Jag har själv ingen erfarenhet av vare sig hosthästar eller vattnat hö. Däremot hade jag för många år sedan en "stallkamrat" som vattnade ur höet till sin ponny pga att den hade/hade haft fång. De kallade det att "laka ur" höet och påstod att vattningen "drog ur" stor del av näringen i höet och iom detta skulle fångrisken minska. De blötte alltså inte bara på höet, utan det fick ligga rätt länge i vattenbad som de bytte vatten i ett par ggr.

För mig låter detta totalt knasigt, gör man verkligen så och gör det verkligen ngn som helst nytta? Jag kan förstå om man duschar på ett dåligt hö (varför man nu inte väljer att byta till ett hö av bättre kvalité kan ju bli en annan fråga) och sedan genast fodrar med det, men detta vattenbadande?

Förlåt Bigganl för kapningen av din tråd men jag kom att tänka på detta nu när jag läste tråden och passade på att "tjyva" lite svar på min fundering, den var ju iaf inte helt OT :o

När man badar höet försvinner en del kolhydrater. Hur stor mängd eller vilken betydelse det har för näringsvärdet vågar jag inte uttala mig om.

När man vattnar hö - alltså med vattenkanna - så binder man dammet till höet. Det gör att hästen får mindre besvär från luftvägarna i samband med utfodringen. Om höet är dammigt är det oftast mögelsporer i det. Inte alltid, det kan ju ha legat och samlat damm också, men oavsett vilket anser jag att det är otjänligt som hästfoder. Genom att vattna och binda partiklarna - läs mögelsporerna - förhindrar man inte att hästen äter upp eländet, med ökad risk för tarmstörningar; kolik, fång osv.

Ett dammigt hö är ett skithö och ska slängas, inte vattnas!

Om man prompt vill ge hästen höet iallafall, ska det badas. Alltså ligga i blöt under en halvtimme ungefär. På så vis sköljer man bort sporerna (men även en del kolhydrater).

Hästar som är känsliga i luftvägarna (t ex efter en infektion eller direkt efter byte från dåligt foder och stallmuljö) kan reagera på damm utan att det eg är en allergisk reaktion. Där kan det vara en poäng att vattna ett hö av god hygienisk kvalietet. Pågår hostande under en längre tid bör man fortsätta att leta efter orsaken och åtgärda den.

Källa föreläsningar m C Möller.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
T
Foder & Strö När jag köpte min häst stod det att hans hö skulle vattnas innan han fick det. Okej tänkte jag, det blir ju inga problem, och sköt upp...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 912
Senast: Cinora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar