Vattnat hö??

Sv: Vattnat hö??

Ang hur länge det ska ligga så ska man helst bara duscha det. Dvs det ska ej ligga i blöt, utan bara bli dyblött. Men detta är vad jag hört! Dvs hästen skall äta det direkt efter.

Detta har jag också hört. Det är eftersom mögelsporer börjar bildas otroligt fort efter att höet har bötts ned.

Jag har också läst någonstans att det inte ska ligga för länge då det bildas
bakterier, tror jag det var .
Det började med mina fångisar, när man blöter höet minst en timme så försvinner mycket näring ur det, vilket jag då var ute efter .
Mitt hö är alldeles för kraftigt för mina hästar och jag har inte fått tag i nåt annant .
Iom att jag även har en hosthäst, så har jag fortsatt att blöta det och hästarna har inte mått dåligt av det .
Det kan ibland lukta lite surt, då tar jag bort det .
Jag byter självklart vattnet flera ggr om dagen .
Jag tror det är värre med hö som ligger kvar ute i hagarna och möglar som hästarna gårt och äter av !
Hej från hambo

Jag har också en dammkänslig häst, och när min hostade fick jag stränga order från vet att den inte får lov att hosta, då kan det bli mycket värre - kroniskt.
Därför är jag jättenoga, ger inte hö om jag inte måste, och måste jag (t ex på sommaren) så vattnar jag det. I förebyggande syfte.

Kanske din stallkamrat fått liknande förhållningeregler?

Skulle iofs inte stalla upp min häst alls där det inte finns silage.

...om ni vet var jag kan läsa om fakta/ undersökningar och liknande så säg till.

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/Rapport småbalsensileringpdf.pdf

Rapporten handlar eg. om småbalsensilering, men på s 21 skriver Cecilia Möller så här;

Många hästägare vars häst är en så kallad ”hostehäst”, dvs en häst med COPD, försöker reducera mängden respirabla partiklar genom att fukat eller blöta dammigt/mögligt hö. Enligt Moore-Colyer (1996) skall hö läggas i blöt helt under vatten och genomfuktas ordentligt 30 minuter för att mängden respirabla partiklar skall reduceras med ca 90 %. Med denna blötläggning följer också förluster av natrium, kalium och fosfor. Längre blötläggning (upp till 12 h) innebar inte en större reduktion av mängden respirabla partiklar, men däremot större förluster av natrium, kalium, fosfor och även magnesium. I ytterligare ett försök med att reducera mängden respirabla partiklar jämfördes blötläggning av hö i 0, 10 och 30 minuter samt ångning i 80 minuter (Blackman & Moore-Colyer, 1998). Efter ångning hade 96 % av det respirabla dammet försvunnit liksom efter blötläggning i 30 minuter. Blötläggning i 10 minuter medförde att 93 % av de respirabla partiklarna försvann. Behandlingen med ånga gav lägst mineralförluster.
Raymond et al. (1997) undersökte också mängden respirabla partiklar i olika vallfodertyper för hästar och visade att torrt hö innebar betydligt mer respirabla partiklar än blötlagt hö eller hösilage.

Detta var ju intressant !
Då stämmer det alltså att det funkar att blöta höet i minst en timme för fånghästar ! + att hosthästar BÖR ha vattnat hö !
Tack för ditt jobb att skriva ner detta !

hej från hambo

Blötla höet åt min hosthäst när han blev dålig, och visst blev han bättre. Han slutade i stort sett att hosta. Men det som verkligen hjälpte var att byta till hösilage, sedan dess har han aldrig hostat. Fick tillfälligt slut på hösilage en vår och gav honom då ordentligt genomblött hö, och hostan kom tillbaka direkt. Så inget mer hö i några former för den hästen.
Dessutom är det så mycket bekvämmare att ge hösilage, inte en massa blötande/vattnande och krångel. Plus att blött hö blir tungt att bära om man t.ex. ska ha med det ut i hagen.

I den undersökning jag läste stod att vattna med vattenkanna eller slang inte hjälpte alls pga att höet behövde suga upp en viss mängd vatten för att det skulle vara göra någon som helst nytta.
Men från det ena till den andra.
Det är jag som fodrar hästarna och eftersom jag tex lägger in hästarnas mellanmål i boxarna (som de får när de kommer in) så kan jag inte vattna hö på morgonen som hästarna äter på kvällen.
Hur trevligt är det att äta blött hö ute i minusgrader? Risk tycker jag för att de skulle kunna vara negativt.
Hästen har inte hostat på de senast 3 åren. Så mycket vet jag. Den får hö av bra kvalitet och är ute hela dagarna. Bra foder och mycket utevistelse är det bästa förebyggande man kan göra för sin häst tycker jag. Om den hade hostat hade det varit en annan sak, men som sagt. Hästen visar inga tendenser på hosta öht.

Är det någon som läst den nyare undersökningen?
Den var publicerad i Ridsport, men jag minns inte när. Är det ett år sen? två år sen?
NÅGON SOM VET?

Jag har en höskottkärra ! Då blir det inte tungt ! + att jag kan lägga kvällsfodret i den till den som matar på kvällen .
Hej från Hambo

Av mina erfarenheter så blöter folk höet till sina hosthästar i tron om att det ska hjälpa. Visst det slutar damma eftersom vattnet tynger ner det, men det försvinner ju inte. Ingen av dessa hosthästar blev av med hostan på det sättet. Vet någon som gått över till hösilage varpå det slutat.

Så jag förstår inte anledningen till att vattna egentligen.:confused:
.

Jag håller med dig om de för vi har två damm känsliga hästar och vetrinären sa att vi skulle blötalägga höet men de blev bara värre de slöt med att min häst inte kunde andas så vi fick sluta blötlägga de och nu funkar de mycket bättre utan att blötlägga de:):)

När det gäller att vattna hö till känsliga hästar så verkar det vara mkt prat från folk ang att vattna hö vad jag märkt, att många är emot det i stallen, om de själva inte har känsliga hästar, men även dom som har känsliga hästar...
Men har man en häst som är/har varit dålig så vill man vara extra försiktig.
Jag har själv haft hästar på lösdrift som har reagerat på hö!
Och som har blivit bättre med blött hö, även om dom inte har blivit helt bra.
(svårt att blöta det ordentligt)
Var i ett stall där mögligt dammigt hö gavs glatt, men ingen reagerade.:mad:
Nu har vi äntligen fått tag på hösilage och min häst mår mkt bättre :)

När det gäller minusgrader blir det ju lite svårare..
När vi gav blött hö så var vi tvungna att vattna det kvällen innan med, men gick bra så länge det inte frös i stallet. Men var det för kallt fick vi helt enkelt ge torrt hö iaf.

Till min hosthäst har det inte fungerat med att vattna höet. Jag har provat olika metoder.
// Linda

Kan inte svara på vad vetenskapen säger, utan svarar utifrån egen erfarenhet. Min häst har haft problem med hosta när han ätit hö. Det hela urartade en vinter när det kom in fukt på höskullen och förstörde det hö som varit jättefint när vi tog in det. Tyvärr upptäckte vi inte att så skett förrän min häst började hosta. Han fick jätteproblem med hosta, andades tungt vid ridning osv. Att vattna höet/lägga i blöt och allt vad vi provade i detta läge hjälpte inte alls, mögelsporerna fanns ju där ändå. Då fattade vi beslutet att börja med ensilage = dammfritt samt ej samma risk att bli skadat av fukt (finns visserligen andra risker men de hör ju inte till hosthäst/damm/vattnadiskussionen). Problemen har upphört helt och både häst och matte är glada. Med ensilage som grovfoder kan han till och med stå på halm, något som var omöjligt när han var som känsligast. Det tackar mattes plånbok för!! :)

Våran ponny hostade alltid till några gånger på ridlektionerna. Sedan vi började duscha igenom höet strax innan han skulle äta det slutade han med det!

Detta var ju intressant !
Då stämmer det alltså att det funkar att blöta höet i minst en timme för fånghästar ! + att hosthästar BÖR ha vattnat hö !
Tack för ditt jobb att skriva ner detta !

hej från hambo

Hur då menar du? Under det akuta skedet är det inte fel att begränsa åtminsotne saltmängden, men varför skulle det vara bra att uteluta K, Na, Mg och P ur foderstaten? Har jag missat nåt får du gärna uppdatera mig!

När man badar höet försvinner en del kolhydrater. Hur stor mängd eller vilken betydelse det har för näringsvärdet vågar jag inte uttala mig om.

Alltså, här verkar jag ha fel! Jag kan inte hitta någon uppgift som styrker att kolhydraterna skulle vattnas ur, däremot vissa elektrolyter (se inkopierad text av C Müller). Ville bara förtydliga det!

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
T
Foder & Strö När jag köpte min häst stod det att hans hö skulle vattnas innan han fick det. Okej tänkte jag, det blir ju inga problem, och sköt upp...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 912
Senast: Cinora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3