Vattnat hö??

Sv: Vattnat hö??

Alltså, här verkar jag ha fel! Jag kan inte hitta någon uppgift som styrker att kolhydraterna skulle vattnas ur, däremot vissa elektrolyter (se inkopierad text av C Müller). Ville bara förtydliga det!

Nej det tror jag inte att du har. De vattenlösliga kolhydraterna som socker och fruktan måste om inte försvinna så i alla fall minska. Det är jag ganska säker på. Jag kan leta upp referens senare.

vi spolar av höet som ges inne till min ena häst. det är inte ett dugg dammigt men det finns små partiklar från stråna som han ibland reagerar på. om höet är fuktigt flyger inte dessa små frö omkring utan fastnar i stråna.

Nej det tror jag inte att du har. De vattenlösliga kolhydraterna som socker och fruktan måste om inte försvinna så i alla fall minska. Det är jag ganska säker på. Jag kan leta upp referens senare.

Ser fram emot referens! Jag har inte kunnat hitta någon och jag tycker att det borde stå omnämnt i de studier som redan hänvisats till i tråden?

Ser fram emot referens! Jag har inte kunnat hitta någon och jag tycker att det borde stå omnämnt i de studier som redan hänvisats till i tråden?

Jag har nog inte riktigt läst hela tråden jättenoga men här kommer en referens från den långa fångtråden.
Kapitel 10.7 i denna rapport
http://www.rirdc.gov.au/reports/HOR/08-062sum.html

vet inte om den fungerar börjar bli lite trött på min dator för tillfället
jag har hämtat den från inlägg 621 i den långa fångtråden

citat från rapporten som är skriven av Pollitt

"Sixty minutes of soaking and draining removed an average of 31% of the soluble sugars from 15 hay samples"

Länken är ganska lång att ta hem. Jag har den på papper hemma. Det kan vara jag som inte har tålamod att vänta.

Enligt denna är det ju inte hur mkt som helst som försvinner jag trodde faktiskt att det var mer. Jag har nog sett ngt annat ngn annastans - att man ska blötlägga det 2 x 15 minuter ung (alltså med vattenbyte emellan). Det tycker jag låter lite trevligare. Jag gillar inte riktigt allt smått som börjar vakna till liv med hö i vatten även om en timme inte är lång tid.

Senast ändrad:

Jag spolade igenom höet jag gav förra sommaren (tror jag det var) eftersom min häst började hosta lite av det.
Spolade då med vattenslang så det blev ordentligt blött och det hjälpte mot hostan.

Vi har en fd hosthäst i mitt stall,
han vistas mycket ute och får hösilage istället för hö,
och vi är jättenoga med att aldrig sopa när någon av hästarna är i stallet!

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
T
Foder & Strö När jag köpte min häst stod det att hans hö skulle vattnas innan han fick det. Okej tänkte jag, det blir ju inga problem, och sköt upp...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 912
Senast: Cinora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3