Vattna dammigt spån

Gretha

Trådstartare
Vi har för tillfället väldigt dammigt spån i boxarna. Funderar på att vattna det för att binda dammet lite. Det jag undrar över är att det kanske kan mögla eller bli dåligt på annat sätt om man vattnar? Kan man hälla med vattenkanna eller har ni några andra bra tips? Jag ska så fort jag kan åka och köpa annat spån såklart.

Sv: Vattna dammigt spån

Om det är för en kortare tid är det nog ingen fara, om du ser till att byta ut spånet allt eftersom så det inte blir liggandes för länge. Du kan använda vattenkanna med "munstycke" (ett sånt som har en massa små hål) till exempel, eller ta vatten i en hink, doppa en rotviska och "skvätta" ut. Alternativt sprätta med fingrarna. Det behövs inte mycket vatten för att binda dammet.

Kan inte tänka mig att du skulle göra ngn större skada om du vattnade det. Visst blir det dåligt om det ligger länge, men eftersom man ändå mockar varje dag och hästen "rör om" i bädden så tror jag inte att det hinner börja mögla.

Jag vattnar också min spångång varje gång den fylls på för att den ska lägga sig ordentligt och inte blåsa runt, har aldrig upptäckt ngt mögel eller ngt sånt.

Jag vattnar med slang och duschspruta eller bara med en vattenkanna.

Vill du bara binda det värsta kan du stänka vatten med en rotborste, men det är nästan bäst att använda om luften i stallet blivit väldigt dammig. Tar inte så mkt på själva bädden..

Lycka till!

Jag använder råspån som har en hög fuktighet om man jämför med kutterspån. Tidigare hade jag kutterspån och då vattnade jag det med jämna mellanrum för att få mer "tyngd" i bädden.

Jag vattnade med slang, har man för lite så är det bara ytskiktet som blir fuktigt och som binder dammet, när hästen kommer in och rör i bädden så blir det dammigt direkt upplever jag det som.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
697
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Senast: Brynja
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 571
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka