Vattkoppor - för andra gången?

emma74

Trådstartare
Sonen fick vattkoppor för ett par veckor sen inget oväntat eftersom han inte hade haft det innan - men jag trodde nästan att han hade haft det "i smyg" eftersom han hunnit utsättas för smitta på dagis och skola och sin lillasyster som hade det för några år sen utan att bli sjuk... men som sagt jag var ju 10-11 år själv när jag fick det så inget konstigt där...

Det som däremot är konstigt är att dottern som hade vattkoppor när hon var 1,5 år fick utslag på rumpan för någon dag sen... men jag tänkte att det var för att jag provat ett nytt tvättmedel eller något annat - barn får ju utslag... i går morse så reagerade jag på att hon hade något som jag tyckte såg ut som början till en vattkoppa... men som sagt... hon hade det ju när hon var mindre... men idag finns det inget tvivel - lika självklart som att hon hade vattkoppor när hon var 1,5 år - så har hon det som 4-åring nu med!!

Ja - jag ska såklart ringa barnläkaren och fråga...

Sv: Vattkoppor - för andra gången?

Man ska väl bara få vattkoppor en gång?

Kan det vara svinkoppor?

alltså... hur ser svinkoppor ut? för det här är så typiska vattkoppor det bara kan bli!! precis som första gången... och hon är täckt av dem ser jag nu :eek: (hon ligger och sover bredvid mig) det konstiga är att hon sa halv 5 i morse när jag insåg det att det inte kliar...

Jag har för mig att man kan få det igen om man bara haft det lindrigt.

Jag hade ungefär tre vattkoppor när jag var liten... Den enda barnsjukdom jag haft på riktigt är mässlingen. Gissa om att jag kan få precis vad som helst... Det visade sig att jag var mottaglig för rubella också när jag var gravid.

Kan man vaccinera sig mott vattkoppor? Jag gör det lätt om man kan...

Vissa vaccin måste man ju göra minst två gånger för full effekt. Det kan nog vara så om man bara smittats lindrigt också av t.ex. vattkoppor... (???)

Vissa vaccin måste man ju göra minst två gånger för full effekt. Det kan nog vara så om man bara smittats lindrigt också av t.ex. vattkoppor... (???)

Enligt en del av de siter jag hittade när jag googlade på vattkoppor nu på morgonen så finns det ett vattkoppsvaccin... (men jag orkar inte ta reda vilken det var :))

Enligt barnläkaren jag pratade med så kunde man absolut under inga omständigheter få vattkoppor 2 ggr... så uppenbarligen måste det ha varit något annat första gången (sen hur läkarna kan vara så säkra eftersom de vägrar ta emot barn med vattkoppor det är ju en annan fråga :angel:)

Jag vet några som har haft vattkopper två gånger, så det kan man ha även om det inte är så vanligt. Mamma hade det som barn och fick det senare också, hon jobbade inom vården och fick då bekräftat av läkare att man kunde få det två gånger.

Båda mina tjejer har haft det två gånger! Båda hade rejält med koppor båda gångerna. Det är konstaterat vattkopper på båda av läkare. Annars brukar det vara så säger de att har man haft under tio koppor så har man inte utvecklat tillräckligt med motstånd o då kan man få det igen. Men som sagt mina tjejer hade fler än tio båda gångerna... :D

Jag har för mig att man kan få det igen om man bara haft det lindrigt.

Jag hade ungefär tre vattkoppor när jag var liten... Den enda barnsjukdom jag haft på riktigt är mässlingen. Gissa om att jag kan få precis vad som helst... Det visade sig att jag var mottaglig för rubella också när jag var gravid.

Jag hade bara påssjuka som barn.
När jag var 30 fick mina barn vattkoppor. En kväll satt jag och kliade på nåt i pannan, dan efter hade jag hela ansiktet och halsen fullt, även i öronen :mad:
Enda stället jag inte fick var mellan näsan och munnen. Det var hemskt när det började klia, men baddade med bikarbonat och vatten. Fick 3-4 ärr men det var jag tacksam mot med tanke på hur jag såg ut :cry:

Tja mina syskon blev ju som prickikorvar. Då skulle man ju undra vad jag fick... Det var jag som tog hem det eftersom min kompis var sjuk.

Jag minns att vi hade en läkare hemma som tittade på mina prickar.

Men jag har ju inte fått det igen så. Men jisses vad jag oroar mig för det :( Framförallt om jag får massor av ärr i ansiktet. Noja jag har...

Jo jag ser ju framför mig hur de kommande åren kommer att vara för mig :rofl: Har jag otur får jag gå igenom allt... Jag är ju inte vaccinerad mot MPR eller så. Eller röda hund var jag och tog nyss.

Min kusin har haft diagnostiserat vattkoppor 2 ggr, det var många läkare inblandade i hennes sjukdom innan det konstaterades, så visst kan man i sällsynta fall få vattkoppor 2 ggr.

Båda mina barn har haft konstaterade vattenkoppor två gånger så visst kan man få det.

Nej du vill inte vaccinera dej, om man får vattenkoppor som vuxen så är det tufft, men du slipper vara rädd för att få bältros eftersom man måste ha haft vattenkoppor innan man kan få bältros.
Förr trodde man att man fick bältros som vuxen om man blev smittad med vattenkoppor men man vet nu att man måste haft vattenkoppor innan. Ofta lite koppor och smittan finns kvar i kroppen, om man då vaccinerar sig så måste ju risken att få bältros bli större.

Fast jag har haft vattkoppor. Typ tre stycken :o Jag kanske är immun. Kanske inte. Alltså borde risken för bältros vara större för mig om jag inte är immun...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 594
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 536
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar