Vattenskalle

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mirrah
  • Startdatum Startdatum
Är väl samma som på människor. Det visste jag inte ens att hästar kunde få!!

Det innebär att de hålrum som normalt finns i hjärnan, ventriklar, är förstorade och innehåller en ökad mängd av den normala hjärnvätskan.

Det kan bero på :

A. stopp i de fina kanaler som förbinder hjärnkamrarna med utsidan av hjärnan och ryggmärgskanalen eller
B. försämrat upptag till blodbanan av vätskan.

Den första typen (A) kan orsakas av missbildningar eller tumörer. Den andra typen (B) ses vanligen efter hjärnblödningar eller hjärnhinneinflammationer.

Inte helt ovanligt. Hittade lite statistik på PubMed:

Equine congenital defects.
Crowe MW, Swerczek TW.

In a 13-year survey of equine congenital defects that resulted in death or required euthanasia in central Kentucky, necropsies were performed on 608 deformed fetuses or newborn foals. The following congenital anomalies were observed: contracted foal syndrome (33.2%), miscellaneous limb contraction (20%), multiple defects (5.3%), microphthalmia (4.6%), craniofacial malformations (4.3%), cleft palate (4.0%), heart defects (3.5%), umbilical defects (3.5%), and hydrocephalus (3.0%). Eleven less frequently occurring anomalies constituted the balance of the congenital defects in fetuses and newborn foals.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka