Vattenprover... Vilka är "obligatoriska"

Capel

Trådstartare
Ni akvarister....

Vilka prover gör ni på ert vatten samt hur ofta??

Jag menar alltså tex nitrat, nitritprovet osv.. Vilka anser ni är "obligatoriska" som man absolut behöver?

Sv: Vattenprover... Vilka är "obligatoriska"

Man behöver inget absolut. Däremot Nitrit, nitrat, pH och KH tycker jag kan vara trevliga att hålla koll på i sötvatten.

Så ofta som det behövs för att du ska veta var dina värden ligger. Förslagsvis 1-2 ggr i veckan i början om du är osäker.

Jag har hållit på aktivt med sötvattens akvaristik i över 20 år nu.

Har aldrig haft problem med vattnet eller tagit vattenprover i akvariet.

Vad man gör är att man kontrollerar vilka värden vattnet i ens kran har. Dvs med vattenverket om man har kommunalt vatten eller gör vattenprov i egna brunnen.

Sedan kör man med fisk och växtbestånd som trivs i de vattentyperna.

När man nyanlägger ett akvarium inreder man och planterar det först och låter det vara igång en 2-3 veckor UTAN fisk innan man köper fisk.

Dvs inte tetror om man bor i Skånes kalkrikare delar...

Nitrit Nitratprover behövs ytterst sällan om man gör delvattenbyten ibland och inte har sitt akvarium överbefolkat med fisk. Samt har mycket växter.

Så länge fiskarna växer och frodas och växterna växer och frodas är det grönt liksom....

/kt

Tyvärr är ju sällan genomsnittsakvariastens akvarium så blomstrande. Hur vet en nybörjare om akvariet är överbefolkat eller inte om de inte mäter nitraten tex?
Alla försök att lära sig mer om vattenkemi och om sitt akvarium tycker jag är bra.

det är jättebra att de vill lära sig och vill hålla bra koll på värdena i vattnet.

men jag själv har aldrig över huvud taget kollat värdena i mitt kar. jag har aldrig haft problem heller *peppar peppar* :p och det är väldigt lommigt och fint. allt växer bra. jag tro att om man bara får en bra balans så behöver man inte hålla på kolla värden och hålla på och mixtra en massa. men i början kan det ju vara bra att ha lite koll. men det är absolut inget jag skulle hålla på med i längden. isånnafall första veckorna.

Hur vet en nybörjare om akvariet är överbefolkat eller inte om de inte mäter nitraten tex?

Genom att läsa en bok om akvariefisk kanske :). I de flesta nybörjarböcker står rekommendationer om hur mycket fisk man kan ha per vattenenhet.

Det största nybörjarfelet är ju samlarmanin, man vill ha en av ALLT! Då blir det lätt för mycket. Tyvärr uppmuntrar många zoohandlare det också. Det är inte många som säger stopp vid fiskköp, eller ens frågar köparen om hur stort akvariet är och vilka sorts och hur många fiskar man redan har etc....

Jag har stått bredvid ( i väntan på egna köp) många gånger genom åren och hört zoohandlarna rekommendera de mest tokiga fiskkombinationer eller fiskar som behöver gigantakvarier till nybörjaren som just köpt sitt första 80-100 liters!

Handlarna blir inte så glada då när man litet försynt avbryter och säger tex:

"ursäkta du kan inte sälja dom neontetror när dom redan har scalarer, scalarer äter neontetror i naturen....men prova istället dom där borta i akvariet till höger...."

/KT

"ursäkta du kan inte sälja dom neontetror när dom redan har scalarer, scalarer äter neontetror i naturen....men prova istället dom där borta i akvariet till höger...."

/KT

:rofl: jag skulle vilja se den säljarens min :rofl: men helt rätt!! det är flera gånger jag velat göra samma sak - men vågar inte :(

Efter att haft uppehåll på många år har jag nu startat upp mitt kar igen. Efter att haft det igång i säkerligen över ett år har växterna tappat livsgnistan. Det är trist och inget växer längre :crazy: Från att behöva rensa ut växter varje vecka till att behöva rensa ut gulnande/icke livskraftiga växter :(

Jag har inte mycket fisk, lite guppy, algätare, kopparbarber. Byter rekommenderad mängd vatten varje vecka, bytt lysrör men inget verkar åtgärda problemet. Har givit gödning till växterna hela tiden men nu verkar det inte hjälpa alls?

Vatten tas från egen brunn men jag har inte tagit några prover på detta, skall prova med testerna som Gabbi föreslagit. (Har tagit nitrit och nitratprov och de är vettiga).

Någon som har tips på vad som kan vara fel??

Har i mina unga år pysslat mycket med akvarium och tog då aldrig prov på vattnet men nu går jag bet, har läst och försökt komma på vad som kan vara fel men hittar just inte rätt... nu hoppas jag Ni kan ge mig råd på åtgärder :laugh:

Genom att läsa en bok om akvariefisk kanske :). I de flesta nybörjarböcker står rekommendationer om hur mycket fisk man kan ha per vattenenhet.

/KT

Men DET säger ju ingenting. För det första så är ju fiskar olika tjocka per längdcentimeter. En khuliål på 8 cm skitar ju ner mindre än en guldfisk på samma längd, och sedan så vet ju inte ens zoopersonalen hur långa fiskarna blir, så alla räknar ju rena yngelstorlekarna per liter vatten, typ svärdbärare 3,5 cm, guldfisk 9 cm, när fiskarna lär bli rejält mkt större.

Ett måtty på nitrat per liter tex visar ju väldigt direkt om det är dags att byta vatten eller ej.

Oftast har jag inte använt några prover alls- då har jag haft akvarium hela mitt liv och sällan haft problem.
Nitrat har jag, och pH kan vara bra.

www.zoopet.com är en bra sida med kunniga akvarister, finns både mycket info och ett trevligt forum.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 820
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 486
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama