Vattenkoppar och varmvatten

B

babyfoal

Jag ska gräva in vatten i stallet :banana: och skulle vilja veta vilka vattenkoppar som ni tycker bäst om.
Material, utförande, självpåfyllning eller tryck metoden etc.

Sedan tänkte jag sätta in en liten 'sommar-stuge' varmvatten beredare.

Hur fungerar det om man vill koppla på så att vattnet inte fryser på vintern?
Hur stor tank lär behövas tro? Varmvattnet kommer endast att användas under årets kallaste månader.

Sv: Vattenkoppar och varmvatten

Flottör är att rekommendera framför "tryck-vattenkopp". Det finns också en speciell värmekabel som man kan lägger inne i vattenslangen för att det inte ska frysa på vintern.

Nu vet jag att det inte är frågan jag svarar på, men jag föredrar i alla fall att vattna i hink :D

Har iofs bara två hästar så det är överkomligt att bära hinkar, men skulle göra det oavsett antalet hästar. Vill kunna se hur mycket hästarna druckit, det är ju ofta det första tecknet jag kan se på att dom inte mår bra = mera vatten än vanligt kvar i hinken på morgonen.

Lotta

Vad ska du ha varmvattenberedaren till ?

Är det till vattenkopparna så finns det färdiga system att köpa där man värmer upp vattnet till sådär en +10 och sedan pumpar runt detta i en slinga där vattenkopparna sitter på slingan - då kan man ha sådär en -20 inne i stallet utan att vattnet fryser och hästar får alltid lagom drickvarmt vatten.

Är det till tappvarmvatten för att typ tvätta bett och hinkar så kan man istället sätta in en genomflödesvärmare, den sitter på röret utan någon tank och när man öppnar varmvattenkranen så värmer den på vattnet som går genom röret, det kräver mindre utrymme och man slipper ha vatten på "varmhållning".

Vattenkoppar med flottör hakar upp sig oftare än vad många vattenkoppar med avtryckartunga eller liknande gör, då får man lyxigt värre med inbyggd swimmingpool i stallet... det är också mera underhåll på flottörvattenkoppar.

Undvik kopparrör i djurstallar, dom tål varken frysning eller "rörmockande" hästar särskilt bra. Använd helst förzinkade stålrör med gängade kopplingar, dom rören tål nästan vad som helst.

Andrahandsalternativet är PEX-rör... PEM-rör är fult som f*n men det kan också funka bra, dock är kopplingarna (som självklart ska vara i mässing, plast använder man endast utomhus) på PEM-rör inte på långt när lika stryktåliga som stålrörens gängade kopplingar med lin.

Kom ihåg att ansluta vattenledningsrören till stallets potentialutjämningssystem som då i sin tur är anslutet till stallets jordning.

Vad ska du ha varmvattenberedaren till ?

Är det till vattenkopparna så finns det färdiga system att köpa där man värmer upp vattnet till sådär en +10 och sedan pumpar runt detta i en slinga där vattenkopparna sitter på slingan - då kan man ha sådär en -20 inne i stallet utan att vattnet fryser och hästar får alltid lagom drickvarmt vatten.

Är det till tappvarmvatten för att typ tvätta bett och hinkar så kan man istället sätta in en genomflödesvärmare, den sitter på röret utan någon tank och när man öppnar varmvattenkranen så värmer den på vattnet som går genom röret, det kräver mindre utrymme och man slipper ha vatten på "varmhållning".

Vattenkoppar med flottör hakar upp sig oftare än vad många vattenkoppar med avtryckartunga eller liknande gör, då får man lyxigt värre med inbyggd swimmingpool i stallet... det är också mera underhåll på flottörvattenkoppar.

Undvik kopparrör i djurstallar, dom tål varken frysning eller "rörmockande" hästar särskilt bra. Använd helst förzinkade stålrör med gängade kopplingar, dom rören tål nästan vad som helst.

Andrahandsalternativet är PEX-rör... PEM-rör är fult som f*n men det kan också funka bra, dock är kopplingarna (som självklart ska vara i mässing, plast använder man endast utomhus) på PEM-rör inte på långt när lika stryktåliga som stålrörens gängade kopplingar med lin.

Kom ihåg att ansluta vattenledningsrören till stallets potentialutjämningssystem som då i sin tur är anslutet till stallets jordning.

Tusen tack för ett utförligt svar! :bow:
Det var det där jag ville ha, det systemet som värmer upp vattnet och pumpar runt det i en slinga.
Jag får höra med dom som säljer kopparna.

:bump:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 818
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 118
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 706
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025