Vattenkopp eller hink?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Mella_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 3 392
M

_Mella_

Vattenkopp eller hink?

Vad använder du?
Vilket tycker du är bäst?
Varför?

Sv: Vattenkopp eller hink?

hink. för då kan de dricka så mycke de vill.eller det finns fullt med vatten.
nackdelen är väl att en hink går sönder lättare hehe :p

Jag använder hink och tycker det är bäst pga att jag då kan se om min häst dricker normalt.

Min häst har både och. Men han dricker mest ur vattenkoppen (åtminstone de gånger jag har tittat på under tiden.)

Hink.
Varje häst har två 20 liters hinkar i ganska ljusa färger, de dricker inte alls lika mkt i svarta hinkar...

intressant, vad tror du det beror på??

ts; jag har hinkar, vill ha kol på hur mkt dom dricker och vattenkoppar har oftast för dåligt flöde så hästen ger upp innan den fått tillräckligt..

kan förstå att man har vattenkoppor i riktigt stora stall men i mindre stall bör man vattna med hink. så mkt jobb är det ju inte.

KL

Vi ger våra hästar i hinkar. Funkar jättebra.

Däremot så är de svarta.. :)

Hink använder jag, har inte vatten indraget i stallet.

Om jag så hade det så skulle jag inte vilja ha vattenkopp, däremot skulle jag gärna ha flottörhinkar. Anledningen är att hästar dricker bättre (mer) ur hink, och föredrar att dricka ur större behållare.

Använder hink och föredrar hink, vill kunna se hur mycket min häst druckit under natten...

Min har både och men dricker nästan bara ur hinken, tycker att hinken är klart bäst, mest för att då vet man hur mycket de har druckit.

Jag TROR att det är en gammal instinkt som säger att man inte stoppar ner näsan mer än nödvändigt när man inte ser vad som lurar på botten. Känns fullt nödvändig i en vattenhink i sverige, men det skulle inte förvåna mig. Lila, rosa och babybkå hinkar har hästarna hos oss!

Vattenkopp eller hink?

Vad använder du? Både två. I stallet jag står ger vattenkoppn uppskattningsvis 1L/min...
Vilket tycker du är bäst? Hink.
Varför?
Föredrar hink eftersom det är naturligast och den inte ger en begränsad mängd vatten/minut. Står hästen på stall tycker jag att båda är att föredra för att slippa släpa mycket vatten.

Vattenkopp och hink...det är vad jag själv använde till min ponny.

Därför att, hon drack väldigt åligt, och vi ville ha koll på hur mycket hon drack. På vintern frös vattnet i vatenkoppen, inte i röret, men då drack hon inte.

Brukade fylla stor hink med ljummet vatten, så att det inte skue frysa under natten.

Började även ge henne salt i maten då hon drack dåligt (rörde aldrig stenen), och det hjälpt mkt!

Har hink och i en box både hink och vattenkopp (som hästen dock nonchalerar)
Tycker det är bra med hink så jag har koll på hur mycket de druckit, men har man ett stort stall är det förstås mera praktiskt med vattenkoppar. (jag har bara 3 hästar i stallet)

Vattenkopp eller hink?
Beroende på var och hur.

Vad använder du?
Hink i mitt eget stall.
Vilket tycker du är bäst?
En välfungerande vattenkopp.
Varför?
Så länge den ger tillräckligt med vatten så är den ju enormt arbetsbesparande när man har många hästar.

Men i mitt stall fryser vattnet ibland på vintern och då är det inte bra med vattenkoppar. Speciellt inte om de skulle gå sönder. Kan bli väldigt mycket vatten på fel ställe så att säga. Därför har jag hink även om det är mycket jobb med 20 hästar som ska hållas med vatten.

Vad använder du? Både vattenkopp och hink.
Vilket tycker du är bäst? Hink
Varför? Dåligt flöde på vattenkoppen och med hink ser man hur mycket vatten de får i sig.Kan också säja att båda mina hästar föredrar hink, använder aldrig vattenkoppen.

Hade hink förut det var nästan alltid tom. Plus att syrrans häst hade dem som huvudkudde. Även om hinkarna var gratis, behövde de rengöras. Pappa är i byggsvängen.
Så i nya stallet valde jag vattenkoppar, såna där som är till för hästar, fungerar för alla mina tre, de hade bara haft hink före det.
På sommarn har de badkar i hagen. Förra vintern hade de hink i hagen. Men drak inte ur den. Så den har de inte nu.
Tror de får i sig tillräkligt i stallet.

Jag föredrar hink till mina hästar, då har man koll på om de dricker eller inte

Min häst har hink. Han dricker ej ur vattenkopp & med hink kan jag kolla hur mkt han dricker.

Min hästa har hink. Har bara vatten indraget till en kran, skulle dessutom inte vilja ha någon vattenkopp, gillar att veta att han druckit normalt.

Förra ponnyn föredrog helt klart vattenkoppen! Men stängde av den och han fick 2*20-litershinkar istället, dels för att jag ville se att han drack tillräckligt och dels för att han stog och blaskade en himla massa med vattenkoppen ;)

Liknande trådar

Hemmet Min brunn är tom och jag blir utan vatten i minst tre veckor. Brunnsborrning är beställd och jag prioriteras, men det kommer ändå att ta...
2
Svar
26
· Visningar
1 329
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 144
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
466
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka