Vattenkopp eller hink?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Mella_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 3 392
Sv: Vattenkopp eller hink?

Min har både vattenkopp och hink. Går ju att köpa mätare och sätta på vattenkoppen om man vill veta hur mycket hästen har druckit;)

Har båda vattenhink och vattenkopp. Anledningen är väl att vattenkopp är inbygt men jag anser att inte vattenkoppen räcker,så därför får hon en hink också, lättare att hålla koll på hur mkt hon dricker osv ..

Hink helt klart. Man kan se hur mycket de dricker och dessutom så dricker hästar mer ur hink än ur vattenkopp. Bäst är att ha både hink och vattenkopp, dricker hästen ur vattnet i hinken så har den fortfarande fri tillgång till vatten.

Vad använder du? Vattenkopp (hink om det är fruset)
Vilket tycker du är bäst? Vattenkopp
Varför? För jag inte orkar fylla på hinkar varje dag.

Vattenkopp eller hink?

Vad använder du?
Vilket tycker du är bäst?
Varför?

Har bara vattenkopp till mina har dock upphängare i boxen för hink men båda är lite fippliga av sig och välter ner dom (med vatten i) för att det är kul så då får dom klara sig med vatten kopp, står i stort stall (30 hästar) har värme kabel i vattnet så det är alltid ljummet det som kommer i vatten koppen med bra flöde i förra stallet så var det för mkt flöde så det sprutade åt alla håll när min ena skulle dricka.

Bäst e att ha både och när vatten hinken/arna tar slut så har hästen alltid vatten ändå genom vatten koppen, har dock varit med om folk som inte gjort rent vatten koppen och har haft en hink som fyllts på 1 gng dag kan säga att den hästen va törstig när den fick vatten för vatten koppen lukta apa :(

Både och till damen. Dock är hon lite bortskämd och dricker endast vatten ur hinken om vattnet är ljummet ;) Men hon använder även vattenkopp.

Unghästen står på lösdrift och har vattenkopp där.

Hade jag eget stall skulle jag vattna i hinkar, det är lättare att hålla koll på hur mycket vatten de får i sig.

Mvh Jordgubba :)

Jag föredrar hink och använder sådan till alla mina hästar eftersom det är visat i vetenskapliga studier att hästar dricker större volymer om de serveras vatten ur hink. Vattenkoppar har ofta för lågt flöde vilket leder till att hästen tröttnar på att stå och sörpla = dricker för lite = hälsorisker.

Om jag hade haft vattenkopp hade jag kontrollerat vattenflödet med jämna mellanrum (tryck på nippeln under en minut och samla allt vatten som rinner över i en hink. Mät).

Vad använder du? Har både hink och vatten kopp

Vilket tycker du är bäst? Jag föredrar hink och även hästen.

Varför? Jag satte in en hink när jag flyttade till stallet. Med en hink kan man lätt hålla koll på hur mkt hästen dricker. Vatten koppen kan jag tycka är rätt bra sålänge man har en hink oxå. OM vattnet skulle ta slut i hinken är det ingen panik då det finns i vattenkoppen oxå:)

Hink.
Varför?
1.Jag ser att hästarna dricker
2.Jag vet att de dricker då det är vanligt att de lessnar om en vattenkopp ger för lite vatten.
3.Blir svårt med vattenkoppar i stallet då hästarna står inne så lite & det är så kallt att det bara skulle frysa, jag hade fått hålla stallet varmare än vad hästarna behöver.
4.Tycker det är mer hygieniskt med hinkar som jag kan ta in & diska ur ordentligt.

Jag föredrar hink, för att kunna hålla koll på hur mycket hästen dricker.

Sedan trivs vanligtvis hästar bättre med att dricka ur hink då de kan bälja i sig mer vatten som de skulle gjort om de var fria. En vattenkopp spolar bara lite vatten i taget.

Vattenkopp eller hink?

Vad använder du? Hink
Vilket tycker du är bäst? Hink
Varför? Jag vet hur mycket de dricker.

Jag har vattenkran i varje box så det är inget släpande på vatten:love:

När vattenkopp fungerar är de ju bra (alltid fri tillgång på vatten) om man har mätare på dem, men tyvärr så fungerar de ju sällan optimalt. Det är också svårare att rengöra en kopp ordentligt, en hink är ju enkel att diska!

Absolut hink. När jag flyttade till eget stall så var första åtgärden att riva ut vattenkopparna.
Hinkarna är lättare att hålla rena, man ser hur mycket de dricker och vid kallt väder kan man servera ljummet vatten, vilket mina hästar verkar uppskatta

Min häst går på lösdrift där de har vattenkopp med flotör (tror det heter sånär den fyller utan att de trycker). Men jag brukar bjuda ur hink med när jag är där, och då dricker han alltid ca 5 liter ur den med.

Tycker egentligen hink/tunna är bäst. Och helst thermobar/liknande skulle ju vara bäst på vintern så det inte fryser.

Varför? För att jag tror att de dricker mer ur tunna/hink. Min häst brukar sällan stå kvar vid vattenkoppen och vänta tills den fyller upp mer än någon gång.

Har hink, 2 st halvstora. Ska byta ut en till en stor eftersom gubben dricker mkt om natten.
Föredrar hink. Eftersom jag har koll på hur mkt han dricker, den fryser inte. Sen tröttnar gubben på att trycka på vattenkoppen, det gjorde han i förra stallet med enbart vattenkoppar i boxen. Hade en vattenhink på golvet då. Men stallägaren tog alltid bort den, sa att det räckte gott och väl med vattenkoppen:mad:... Trög vattenkopp, man fick trycka läänge för att få den full.:mad:
Men nu står vi i ett stall med enbart vattenhinkar.

Vad använder du? Har både hink och vatten kopp
Vilket tycker du är bäst? Hink
Varför? vill vet hur mycket de dricker.

Jag använder hink för att se hur mycket hästen har druckit och för att det är naturligare för hästar att dricka ur vattenhink..

Jag väljer hink framför vattenkopp, så har man koll på hur mycket de får i sig. Dock lite jobb när man fått kånka vatten till alla boxar, men ska absolut skona kroppen när vi flyttar o bygger stall - att dra vattenkran till varje box så man kan fylla på vattnet direkt efter man diskat ur den.

Har både hink o kopp. Tycker det är bäst för då kan han välja vilken han vill dricka ur och sen har han hinken om koppen fryser:smirk:

Vad använder du?
2 hinkar en på 10 l och en på 20 l

Vilket tycker du är bäst?
Hinkar utan tvekan

Varför?
Fräschare, du vet hur mkt hästen dricker, hästen behöver inte stå o trycka för att få vatten och dricker då indirekt mer.

Liknande trådar

Hemmet Min brunn är tom och jag blir utan vatten i minst tre veckor. Brunnsborrning är beställd och jag prioriteras, men det kommer ändå att ta...
2
Svar
26
· Visningar
1 329
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 144
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
466
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka