Vattenkopp eller hink?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Mella_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 3 392
Sv: Vattenkopp eller hink?

Vattenkopp helt klart. Vattnet är alltid fräscht, det kan inte ta slut och det står inte och bllir varmt under sommartiden.

Dessutom så vill inte jag ha några hinkar uppsatta i boxen eftersom det trots allt finns en viss skaderisk med hinkar. De kan fastna i hinken, hinkarna kan gå i sönder vilket kan leda till vassa plastbitar i boxen.

Vattenkopp känns säkrare, och jag har iallafall aldrig varit med om en häst som inte lärt sig dricka ur den.

Vad använder du?Hink..
Vilket tycker du är bäst?Hink
Varför?vi använder hink till våra för att de alltid har haft de och för att de hur de dricker..

Väljer hink före kopp alla dagar i veckan.
Hästen dricker mer och jag har koll på exakt hur mycket hon får i sig.

Svara själv,

Vad använder du? Hink
Vilket tycker du är bäst? Hink
Varför? Hästen får i sig betydligt mer och jag vet hur mycket dom dricker.

jag använner hink för min ponny kom på att hon kunde stå och trycka utan att dricka det tyckte hon va jätte roligt så att hon stog och trycke i nåra immar å sen var halva boxen blöt :crazy::angel:

Vi har hinkar till våra hästar.
Har ingen erfarenhet av vattenkopp.
Med hink har jag koll på hur mkt de dricker.

Använder hink..

Först och främst för att det inte finns vattenledningar indraget i stalldelen... Vill inte heller göra det.

En annan anledning är att jag har koll på hur mycket de dricker..

Det blir inget kånkande av hinkar för min del.. I en annan del av samma byggnad finns vatten. Drar slang när det är dags att fylla på hinkarna.

Däremot blir det en del kånkande med hinkar till hagen nu vintertid...
Har hästarna i separata hagar och kan inte använda balja av den anledningen...

Vad använder du? Vattenhink
Vilket tycker du är bäst? Vattenhink
Varför? För att då vet man att och hur mycket vatten hästen får i sig

Vattenkopp eller hink?

Vad använder du?Hink.
Vilket tycker du är bäst?Hink.
Varför?
Det är billigare än att dra in vattenkoppar.
Jag ser vad hästen dricker.
Mina hästar står i princip bara på stall om det är något särskilt, annars så går de på lösdrift.
Och oftast så behöver jag då veta hur mycket som de dricker.
Det är lättare att tömma bajs ur hinken än ur vattenkoppen.

En trasig hink är bara 18 liter vatten i boxen.
En trasig vattenkopp är hur många liter som helst.

Vad använder du? Hink.
Vilket tycker du är bäst? Hink.
Varför? För att man kan hålla koll på hur mkt hästen dricker.

Har både vattenkopp och hink.
Ena hästen föredrar vattenkoppen medans den andra föredrar hinken.
Men båda har tillgång till båda alternativen.

både och, men eftersom hästen är lat så dricker hon ba ur hinken :p

Vad använder du?
Vilket tycker du är bäst?
Varför?

Jag använder hink, tycker att det är absolut bäst.. Har alltid haft hink även om vattenkopp funnits, och alla hästar har valt hinken i första hand...
Dels så vill jag ha koll på hur mkt hästen dricker, dels så säger ju de flesta kunniga på området att hink är att föredra eftersom att hästarna får i sig mer vatten på kortare tid (ett fåtal vattenkoppar som fixar de..), samt att de vill ha en vattenspegel.

Sen kan jag förstå att folk med 20 hästar i sitt stall inte vill gå och fylla vattenhinkar till alla varje dag.. Men den sitsen sitter inte jag i :)

Ja "egentligen" så anses det ju vara bäst med hink, så även om det blir lite extrajobb hade jag gärna haft det.
Men av erfarenhet sen i somras när vi var tvugna att använda hink eftersom det inte fanns någon vattenkopp så vet jag att min kuse och hinkar inte funkar så bra ihop :p han hade sönder minst 4 hinkar, hade varit fler om jag inte insett att man måste ha väldigt tålig hink... fast den gick också sönder till slut.
Eftersom hinken ALLTID var vält och skrapad på när hästen släpptes ut på morgonen så var allt ouppdrucket vatten uthällt i boxen = mer spån förbrukas och drygare att mocka.

Därav att jag har valt att inte ställa in en hink nu när vi har vattenkopp. Försöker komma ihåg att ge extra vatten i hink efter ansträngande träning istället. Lyckligtvis så får dom ju en del vätska från ensilaget också till skillnad från om de bara äter torrhö.

Är det någon som vet vart man kan få tag på en flottörkopp (blev det rätt nu? :p ) hyfsat billigt? Skrevs ju om att de skulle vara bättre vad gäller att få hästarna dricka tillräckligt med vatten.?
Om stallägaren tillåter hade jag tänkt köpa en vattenkopp själv isåfall och be dom hjälpa till att installera den, man tycker ju att do borde gå med på det iom att det blir en förbättring till åtminstone en eller två boxar som dom slipper stå för själva... :idea:

Den vattenkopp dom har nu är helt värdelös, det är en smal "pinne"/skruvliknande grej som dom ska trycka framåt, och båda mina använder insidan av näsborren för att trycka! :eek: borde kunna ge tryckskador i längden och vara allmänt obehagligt.

Senast ändrad:

jag har vattenkoppar men använder just nu hink då minishettisen inte når upp till vattenkopparna, annars har jag blivit väldigt bekväm med dem behöver aldrig släpa på vatten, förutom ut till hagen.

Hade vattenkopp i första stallet, hästen drack knappt alls inne utan drack mest ute i hagen. Såg honom aldrig dricka ur koppen och det var nästan aldrig blött under den.

I nuvarande stallet har vi hink, han dricker mycket mer inne nu, har till och med blivit tvungen att hänga in en hink till åt honom och det är glädjande nyheter eftersom han varit svår att få att dricka på sista tiden.

Visst är det jobbigare med vattenhink än kopp för hästägaren, speciellt om man som mej har väldigt ont i kroppen och inte kan bära tungt. Men jag tycker att hästen är viktigare, så jag får lösa det på annat sätt, genom att bära flera hinkar med lite vatten i och fylla på de i boxen till exempel.

Här hemma i mitt privata stall har jag vatten hinkar, tycker det är bäst då jag bara har 5 boxar, vilket "man orkar" fylla på 2 gånger om dagen, och man ser noga hur mycket hästarna dricker om dagen osv.

Därimot på skolanjag läser har hästarna vattenkoppar, jag vet att min gärna dricker i en sådan så det känns ok, men jag brukar även ha en hink inhängd i boxen, ifall att. Känns att man har så mkt mer koll :)

Liknande trådar

Hemmet Min brunn är tom och jag blir utan vatten i minst tre veckor. Brunnsborrning är beställd och jag prioriteras, men det kommer ändå att ta...
2
Svar
26
· Visningar
1 329
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 144
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
466
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka