Vattenanalys - vart skickar man?

bettysmatte

Trådstartare
Är det någon som kan rekommendera ett bra och prisvärt företag som gör vattenanalys? Vattnet i mitt nya hus innehåller en hel del järn och luktar även lite åt ruttna ägg hållet. Måste kolla varför, känner jag! Borrad brunn som har endast 6 år på nacken.
 
Är det någon som kan rekommendera ett bra och prisvärt företag som gör vattenanalys? Vattnet i mitt nya hus innehåller en hel del järn och luktar även lite åt ruttna ägg hållet. Måste kolla varför, känner jag! Borrad brunn som har endast 6 år på nacken.

Jag tror att du kan hitta det på din kommuns hemsida.
Jag gjorde nyligen en vattenanalys på ett hus i Värmdö kommun, jag hittade företaget som gör analyser på deras hemsida
 
Är det någon som kan rekommendera ett bra och prisvärt företag som gör vattenanalys? Vattnet i mitt nya hus innehåller en hel del järn och luktar även lite åt ruttna ägg hållet. Måste kolla varför, känner jag! Borrad brunn som har endast 6 år på nacken.
Ägglukten är mangan,inget farligt men luktar så man inte vill dricka vattnet.
 
Ägglukten är mangan,inget farligt men luktar så man inte vill dricka vattnet.

Nej, ägglukten är med största sannorlikhet svavelväte eller sulfid.
Företag som tex Alcontrol och Eurofins erbjuder dricksvattenanalyser. Behöver man mer råd om hur man ska åtgärdas med vattnet är det dock bättre att vända sig till kommunen eller vattenreningsföretag som ofta har rådgivning med i sina paket, även om de skickar sina prov till andra analysföretag.
 
@bettysmatte: Jag håller med @Angel vad gäller svavellukten, jag har varit in i några hus som luktat fruktansvärt pga att brunnen är borrad genom berg som innehåller mycket pyrit (FeS2). Frågan är om du har någon liknande situation? Järnet borde ju kunna komma därifrån också.
 
Jag läste någonstans att de som borrar ska göra en vattenanalys. Nu är den analysen i så fall för gammal ändå, men det hade ju varit intressant att veta hur det såg ut då. Jag har fakturan så jag vet vilket företag det var.
 
Mysteriet tätnar..... Har känt skum lukt i köket innan när jag varit där, så jag kopplade nu detta till vattnet. Avloppet är lite bubbligt och långsamt. Jag TYCKER verkligen att det är vattnet som stinker. Men så kom jag på att jag inte känt någon stank i badrummet. Sätter på kranen där i omgångar och kan "bara" känna järnlukt. Inga ruttna ägg.... :confused: Vad försigår?? Kan vattnet stinka på ett ställe i huset, och inte på ett annat?? I så fall, varför :confused:?
 
@bettysmatte: Jag håller med @Angel vad gäller svavellukten, jag har varit in i några hus som luktat fruktansvärt pga att brunnen är borrad genom berg som innehåller mycket pyrit (FeS2). Frågan är om du har någon liknande situation? Järnet borde ju kunna komma därifrån också.
Håller också med Angel.

Det som står här under är en "gissning" baserat på en väldigt rostig allmänkemi. Om någon med färskare kemikunskaper läser får ni gärna rätta mina reaktionsidéer om de är fel :angel

Jag gissar att det där med järnet en missuppfattning. Svavel brukar vara det som luktar så. Men det finns som @athena_arabians säger järn i det.
Det kanske kan vara så att FeS2 reagerar med några molekyler till FeO och H2S. Det förklarar lukten samtidigt som man hittar järnjoner i vattnet.
Det var uppenbarligen lite för länge sedan jag använde min kemi..
 
Mysteriet tätnar..... Har känt skum lukt i köket innan när jag varit där, så jag kopplade nu detta till vattnet. Avloppet är lite bubbligt och långsamt. Jag TYCKER verkligen att det är vattnet som stinker. Men så kom jag på att jag inte känt någon stank i badrummet. Sätter på kranen där i omgångar och kan "bara" känna järnlukt. Inga ruttna ägg.... :confused: Vad försigår?? Kan vattnet stinka på ett ställe i huset, och inte på ett annat?? I så fall, varför :confused:?
Men om avloppet är långsamt så är det väl skitigt bara?
Fastnat lite "äckel" på vägen ned?
Har du rensat?
Och även om du har det kan det ju sitta längre ned tyvärr.
 
Nej, jag har inte rensat avloppet ännu. Vi har inte flyttat in ännu, och det har inte slagit mig att det skulle kunna vara del av problemet förrän precis innan vi åkte därifrån igår kväll.
 
Är det någon som kan rekommendera ett bra och prisvärt företag som gör vattenanalys? Vattnet i mitt nya hus innehåller en hel del järn och luktar även lite åt ruttna ägg hållet. Måste kolla varför, känner jag! Borrad brunn som har endast 6 år på nacken.[/QUOTE

Vi använde oss av jms vattenrening som kom ut o tog prov vi valde mellan ett enklare eller ett mer omfattande vatten prov. Vi valde dr dtörre för att få koll på radon mm vid provsvar gick vi i genom analys svaret och vårt vatten är helt ok. Så det var jätte bra och dom ville inte sälja vatten filter till vilket pris som hälst. Mvh pudlan
 
Jag hade nog främst gissat på avloppet om det är lokalt i köket. Köksavlopp får ju stå ut med en del, och står det tomt och vattenlåset har lite vatten och mycket gegg torkar det ut snabbare.
Om man - bokstavligen - har låtit vattnet stå och rinna i närmare en timme, kan det fortfarande vara problem med vattenlåset då?
 
Nyfiken, hur vet man att vattnet innehåller mycket järn utan att ta vattenprov?
Ja det uppenbara att det blir avlagringar i vattenskålar och tvätten färgas gul har jag koll på.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
351
Senast: Lingon
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 231
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 071
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp