I

Isan

(flytta tråden om den ligger fel)

Hej, har problem med min häst och vattenfyllda diken? när det helt plötsligt tar tvärstopp vad gör man då? försökt med allt plus lite till??:confused::crazy:

Sv: vatten

Ha med en läromästare som KAN vatten ;) Öva tillsammans ofta med läromästaren...

Har hästen fått för sig att det är farligt och "vägrat" flera gånger kan det ta ganska lång tid att få till ett förtroende. Låt bli piskrapp eller "våld" eller ilska, försök att vara smart istället. "våldet" spär på hästens tvekan och det blir än mer självklart för den att DETTA är ju absolut farligt, här får man stryk ju.
Lycka till! :)

min valack var lite jollig i början och vi tog hjälp av en mycket stabil gammal skogsmulle.
Första gångerna satt jag av och hoppade före honom över diket - ville inte att han skulle få ett oväntat ryck i munnen när han seglade över som en helikopter.
nu för tiden är det aldrig några problem men han hoppar alltid men utan att krångla - det skulle nog inte falla honom in att ens prova att vada igenom :rofl:

(flytta tråden om den ligger fel)

Hej, har problem med min häst och vattenfyllda diken? när det helt plötsligt tar tvärstopp vad gör man då? försökt med allt plus lite till??:confused::crazy:

Honey är inget fan of vatten precis, men hon har blivit mycket mycket bättre!

Jag började träna från marken, med ett långt grimskaft och grimma. Gick med henne nära mig (hon ska gå lite snett bakom mig), och klafsade igenom vattenpölarna. Eftersom jag höll grimskaftet kort följde hon med mig.
Vid ridning gällde tålamod och övertalning. Red på flera ställen där det bara fanns ett alternativ för att komma framåt: lera och vatten. Ingen väg runt om. Stannar h*n, fine - låt stå. Backa - nej, flytta runt och flamsa - nej. Framåt eller stå still - OK.

Nu klafsar hon oftast igenom lera, vatten m.m. Är det en vattenpöl som man kan gå runt så fuskas det emellanåt :angel:

rider du med någon eller själv ? Om tex. hästen hade en kompis som inte var rädd för det så kunde ju den gå först . Men du får ju gå av & kanske tåla den stå inärheten , & sen försöka . Men om du bara försöker&försöker så kommer den ALDRIG att komma över det ..

Kan ni inte öva på småpölar med en läromästare framför som draghjälp? Och leda henne över i början om det inte funkar.
Vi har en häst i stallet som verkligen inte gick över vatten förut, det var tvärnit och spelade ingen roll om vi hade en läromästare framför eller om denne stod i vattnet och väntade på henne. Det gick bara inte. Men då började vi öva på småpölar på en äng, hade på longerlina så att hon kunde hoppa över om hon ville. I början funkade det inte alls, hon var förstenad. Men efter ett tag, med mycket tålamod och lirk började hon gå fram till pölarna, och så småningom vågade hon skutta över.
Tänk på att träna lite varje dag och gärna få in någon vardagsrutin som innebär vattenträning. Jag tycker att man ska ha lite samma tänk som när man transporttränar en rädd häst, öva successivt och lugnt i småetapper, utan att det krävs att hästen verkligen måste gå in. Dvs öva inte när det verkligen krävs att hästen går över vattnet, då kommer det bara leda till stress och obehag.
Hoppas det inte blev allt för svamligt nu...

rider du med någon eller själv ? Om tex. hästen hade en kompis som inte var rädd för det så kunde ju den gå först . Men du får ju gå av & kanske tåla den stå inärheten , & sen försöka . Men om du bara försöker&försöker så kommer den ALDRIG att komma över det ..

har ju hästarna hemma så om jag inte har nån som hälsar på så rider jag alltid själv, jag har försökt två gånger och förra gången hade jag nästan fått över henne när det kom en bil :/ och en gubbe kom ut och började prata och då ville jag lixom inte fortsätta med publik... men det är d som jag är rädd för att det blir fler misslyckade försök och sen kommer det aldrig funka...:confused:

Kan ni inte öva på småpölar med en läromästare framför som draghjälp? Och leda henne över i början om det inte funkar.
Vi har en häst i stallet som verkligen inte gick över vatten förut, det var tvärnit och spelade ingen roll om vi hade en läromästare framför eller om denne stod i vattnet och väntade på henne. Det gick bara inte. Men då började vi öva på småpölar på en äng, hade på longerlina så att hon kunde hoppa över om hon ville. I början funkade det inte alls, hon var förstenad. Men efter ett tag, med mycket tålamod och lirk började hon gå fram till pölarna, och så småningom vågade hon skutta över.
Tänk på att träna lite varje dag och gärna få in någon vardagsrutin som innebär vattenträning. Jag tycker att man ska ha lite samma tänk som när man transporttränar en rädd häst, öva successivt och lugnt i småetapper, utan att det krävs att hästen verkligen måste gå in. Dvs öva inte när det verkligen krävs att hästen går över vattnet, då kommer det bara leda till stress och obehag.
Hoppas det inte blev allt för svamligt nu...

men med småpölar har hon inget problem med längre... när jag köpte henne var hon livrädd för vattenpölar men efter mkt jobb och tålamod fungerar vattenpölar och tomma diken super just nu men ja... så det här med vattenfyllda diken borde ju vara nästa steg och det är inte mkt vatten alls där jag försökte få över henne, och botten var av sand och ordentligt stadig så det var inget hon kunde sjunka ner i...

Isf låter det som att ni är på rätt väg. Det är nog bara att fortsätta jobba med henne, uppvisa totalt lugn och tålamod, vänta på henne.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 162
Senast: Cambrie
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka