Vatten rädd häst!

M

magda

Har ett sto som inte gillar att bli spolad, slår o kickar med bakbenen kastar upp huvedet o stressar o spänner upp sig. Nån som är i liknande sits som har litet tips till mig?
Tar det väldigt lugnt vänjer henne sakta med strålen lite mot benen först, men det hjälper inte!
Kan inte alltid svampa av henne nu på sommaren blir hon så svett!
Nån med lite tips!?! :confused:

Kör du med eller utan munstycke? Oftast är det ju ljudet de är rädda för. Ta av det ifall du inte gjort det.
Lycka Till!
/Lina

Körde utan först men det gick inte så bra, har testat med nu men märker ingen skilnad. Jag tycker själv att det är lättare med munstycke för att vi står ute o spolar av hästarna o det ä jobbigt när det sputar hela tiden samt att man kan reglera styrkan på strålen lättare.
Så det är tyvärr inte lösningen :(

Hur är det om du håller henne och spolar. Låt henne springa i cirklar ett tag, men ge inte upp. Håll långt ut på grimskaftet o låt det ta tid. Timmar om det behövs.

Förhoppningvis tröttnar hon. Hon går ju med på att du svabbar henne. Så vattenrädd är hon ju knappast.

Det är ju så himla olika ifrån häst till häst... :bump:

binder jag fast henne blir hon galen o slänge sig bakåt så jag håller henne alltid i handen men jag tycker det är så läskit när hon springer runt, runt är så rädd att hon trasslar in sig i sladden. testade en gång att ge henne lite havre samtidigt och det gick bättre då men det tog slut så snabbt så det var inte bra :D

Min häst var rädd för vatten när jag köpte henne... eller det var nog bara att hon inte var van.
Jag började med att spola ena frambenet upp till kotan varje dag. (godis när vi var klar). När det gick bar att spola det ena frambenet upp till knäet började jag med det andra frambenet. När jag även kunde spola det upp till knäet var det dax för bak... Det gillade hon inte. Jag fick spola frambenen till knäna och bak fick jag bara precis spruta på hovarna. Jag höll på med detta varje gång jag hadde ridit eller när jag tog in henne från hagen och ibland 2 ggr/dag. Antagligen så tröttade jag ut henne med vattnet. Det tog ca 4MÅNADER av spolning VARJE DAG innan jag kunde utan problem spola hela henne shamponera och spola igenn.Hon får alltid godis när vi är klar.

Det gäller att ha tålamod och ta det i hästens egen takt. Går du för fort fram kan du få väldigt kraftiga "bakslag" och i värsta fall får du börja om igenn.

jag får väll ha tålamod och försöka trötta ut, spola varje dag om det behövs.
tack alla

be någon hålla henne sen är det bara att spola, dom flesta hästar inser att det inte är något att fjanta sig för.

vad du än gör: prata inte lugnande med hästen!!!! Då undrar den ju vad det är som är farligt!!! Prata som vanligt, säg åt den att stå still, och hjälper det inte så får du säga till på skarpen. Det är ju trots allt bara vatten!!! :rofl:

Håller med. Egentligen är det bara att spola. Om du é lugn o inte oroar dig, lär hon sig snabbt att vara lika cool. Precis som med lastning, det är aldrig nåt problem om man inte gör det till ett.
Lycka Till!

Tycker det är lättare att börja spola på bogen först.

Sen kan du ju prova att stå ute och spola en dag när det regnar, då blir det inte så obehagligt för henne.

mvh jonte

Patsy var urfånig förut men jag fortsatte att spruta och nu har hon insett att hon inte kommer att smälta bort iaf. Sprutar hellre på bogen än benen först.

INSER NI INTE VAD NI SÄGER??? :mad:
Inte prata lugnande med hästen? inte ta i tu med problemet utan bara fortsätta på samma sätt i hopp om att det ska ge sig? kalla hästen fånig när den bara gör vad naturen har lärt den? Att fly från något som kan vara farligt är hur självklart som hälst för en häst, INTE FÅNIGT!!!
Jag tycker att du först ska ta reda på om hästen är rädd för vattnet, slangen eller ljudet.
Är den rädd för slangen kan man göra så här: ta en gammal kasserad slang och klipp en ca20 cm stor slang bit som hästen får nosa på och bekanta sig med. När du kan stryka slangbiten över hela hästens kropp så tar du en större bit och en ännu större bit o.s.v.

Förvänta dig bara inte att det ska gå på en eftermiddag. Att vänja av en häst med en rädsla tar lång tid.

Lycka till!!! :)

Håller med!!
Har haft en kuse som var paniskt rädd för vatten.
Det enda vatten han tolererade var det i vattenhinken :crazy:

Han tyckte helt enkelt att det var fruktansvärt, när det kom på benen. Till och med att pissa var ett företag för honom!
Började på sommarbetet, att träna honom att gå ner i sjön och bara fukte hovarna. Bara det tog nästan två år!!

Ska då upplysa om att han var hingst och vi brukade ha ett sto :d som draghjälp :devil: ner i vattnet och han gick ändå inte...

Men med tålamod, tillit och klappar och beröm och ABSOLUT inte för höga krav blev han tillslut 98% "säker" på vatten.
Det gick att simma utan problem, men däremot går det aldrig att få honom att hoppa eller galoppera ner i vatten.
Däremot gick det att galoppera när man väl var i vattnet och han blivit blöt om benen. :smirk:

Slangen gick det så småning om att få honom att acceptera oxå, men det tog TID!!!
Det var med fara för mitt och andras liv, om man hade försökt spola benen på honom i början. :crazy:

Idag kan han bara tycka att det är läskigt att just gå in i en vattenspilta, sen går det bra, och spolar man ute är slang-ormen lite läskig.... :love:

Ta god tid på dig, ställ inte för höga krav i början, och framför allt, håll inte på för länge åt gången.
Gör då hellre flera korta/dag och se till att sistgången alltid slutar positivt. Då kommer du garanterat att få en lugn och trygg häst att spola-så småningom....

Visst kan man hålla i och spola spola.... hästen ger sig tillslut för övermakten, men hur blir det med tilliten????

Min var precis som du beskriver.

Jag började med att svampa hennen med väldigt blöt svamp, så att det rann vatten över henne. Därefter så började jag spola henne medans en kompis höll samt så ställde vi en skottkärra med hö framför. Därefter band jag upp henne i spolspiltan samtidigt som jag höll i grimskaftet (hade en lugnande effekt av någon anledning). Nu kan jag spola allt utan ansiktet. Detta har tagit ca tre månader.

Lycka till//LG

Stoet jag kanske ska köpa gör likadant.
Hon undviker t.o.m vattenpölar i hagen och tvärnitar om hon får syn på en pöl på vägen. :smirk:

"Inte prata lugnande med hästen? inte ta i tu med problemet utan bara fortsätta på samma sätt i hopp om att det ska ge sig?"

Alla löser problemet på olika sätt, många gör det enkelt genom att fortsätta som vanligt. För hästen vänjer sig i sinnomtid och upptäcker att det inte är något farligt.
Hästar är flyktdjur, Ja. Men inte fan ska man behöva dalta med hästen på det sättet.
Kan man lära den att stå still bredvid motorvägen så kan man lära den att vatten inte är farligt. :smirk:

Jag löser problemet genom att köra på som vanligt. Och för min del har det aldrig varigt några problem med att lära hästen att spolning inte är något farlig. Mina hästar har iallafall varit vettiga nog att förstå samma dag att det inte är något att fjanta sig för.

Tja min häst står snällt nuförtiden, det gick ganska fort faktiskt.

Skulle det vara så farligt i hennes ögon är det bara att gå sin väg och det vet hon mycket väl.

Och sen råkar det vara så att jag är bossen i sällskapet och säger jag att inte är farligt så får hon lov att lita på det. Vi har umgåtts i drygt två år nu och än så länge lever hon så jag borde ju ha rätt, eller hur?

Jag gör på det "daltande" sättet för att det bygger upp mest förtroende.
Kallar ni det att "dalta" för att man tar längre tid på sig?
Jag tar mig tid och "daltar" hellre med hästen än tvingar den till något den är osäker på.

Om hästen får vänja sig vid det farliga i sin egen takt så vet den sedan säkert att "detta har jag undersökt, det är inte farligt!" eller om man har tillräckligt stort förtroende hos hästen "detta har husse/matte visat att det inte är farligt så då är det inte det!"

Till sist nåra ord till "patsyponnyn":
En häst FJANTAR sig aldrig den visar ÄKTA KÄNSLOR!
Det du kallar fjant är förmodligen rädsla!!!
Hästar är flyktdjur och det är inte människor så därför kan det vara svårt att förstå varför dom gör som dom gör och då kallar vi det gärna fjant men försök se längre än så.
Det finns alltid en anledning!!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 304
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama