Vatten rädd häst!

Om du läser ordentligt vad hon skrev så skulle du inse att hon knappast är rädd för vattnet.

Eller är det bara när märra äter havre som det går att tvätta henne??

Hon är nog knappast rädd utan fjompig och har nu bestämt att inte bli spolad.
Och då gäller det att vara bestämd tillbaka.

Om man inte åtskiljer olika moment utan tog det för vad det är skulle hästar trilskas mindre.

Borsta eller tvätta..samma sak.
Lasta släp eller gå in i box..samma sak.

tror mer att det är hästägare som förväntar sig problem..och då kommer dom som ett brev på posten.

Hon har ju själv genomskådat märra eftersom hon provat med havrehink med positivt resultat.

AM

En grön slang och ett väsande ljud = vad tror ni det är?

Jag fick axel trasig förra året när jag tvingade henne med slangen så i år tog jag hink & svamp :D tvålade in henne och när jag sköljde henne tog jag en 2 liters bunke och hällde sakta över henne och det gick superbra :D
Jag kunde t.o.m kasta upp vattnet under magen och i rumpan utan att hon rörde sig :D ända upp till öronen kunde jag hälla.
Att använda slang måste ta sin tid och vänja den vid att det inte är en Mamba som väser och ska hugga :D ;)

Inhyrningen jagade vi med vattenslangen och det resulterade i att både jag och äg. var dyngsura & trötta och hästen fortsatte springa :crazy:

Men alla sätt är nog bra men man måste se till hur hästen är i övrigt, är det en känslig och lite avvaktande häst kanske man inte ska tvinga på den Mamban utan sakta vänja till nästa dusch..

Jag kan inte direkt säga att jag har ngn lösning på problemet, jag kan bara berätta om min situation så får du bedömma om det skulle funka på din häst.

Min pålle kom till oss för ett år sen, han var då 3. Han var inte supermycket hanterad direkt och gillade INTE vatten. Försökte man spola benen på honom gjorde han som du beskrev, kastade upp huvudet, backade, skyggade osv. Vi lät honom vara över sommaren (spolade honom inte alltså).

Efter sommarbetet började vi komma igång med ridningen igen och spolade honom lite då och då på benen med MJUK stråle. Det har inte gått att spola hela honom.

Nu i sommar tänkte vi att nu ska vi banne mig ta tag i det här. Han SKA bli lättspolad. Så en dag när det var mycket varmt, och han inte hade rört sig på ett par dar så tog jag ut och longerade honom = lät honom springa av sig i egen takt, han hade mkt överskottsenergi och tyckte det var superskönt att få springa av sig.

När vi var klara var han VARM och rätt svettig. Då passade vi på att ta fram slangen och spola honom med ljummet, lite svalare vatten. I början trampade han runt lite, men snart kom han på att det ju var superskönt att bli spolad! Han bara stod och njöt! :love: Sen betade han lite osv. Gick hur bra som helst. Väldigt odramatiskt. Så löste vi det hela.

Lycka till med din häst! hoppas ni löser det hela! :)

Det är nog bara att fortsätta tragla på som du har gjort hittills! Min pålle var precis lika dan som din så det var med livet som insats som jag spolade honom! Det var bara att passa sig för flygande bakhovar...! Men efter några månaders traglande så har han upptäckt att det är riktigt behagligt faktiskt! :idea:

Försök inte att spola av benen helt på en gång om det är ett riktigt stressmoment för hästen.

Börja med att vänja henne vid att bara stå bredvid vattenslangen och höra vattnet som rinner, och när det går ok, så rikta strålen mot framhovarna endast. När det funkar hyfsat där så borde det gå att spola av hela frambenen, och vidare bakbenens hovar.

Tänk på att ha en ytterst liten och svag stråle, och se till att det inte stänker på hästen någon annanstans, det brukar de vara kinkiga med i början.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 304
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama