Vatten på vintern??

M

Mia78

Hej ni med kaniner utomhus.

Hur gör ni med vatten till dom på vintern?
Har ni något bra råd?

Jag har mina kaniner ute och vattenflaskan har börjat frysa.
Tycker att det det blir lite blaskigt med vattenskål då mina kaniner har en förmåga att vilja möblera om. :crazy:

Alla råd mottages. Mia

Sv: Vatten på vintern??

Jag använder skålar till mina kaniner, även fast min ena kanin välter skålen lite titt som tätt jag kollar ändå om vattnet har frusit och ser till att det får vatten två ggr om dagen minst iallafall.
Annars finns det ju skålar som man kan hänga upp i gallret och sen kan du ju knyta fast den.
mvh Carro

vattenskål som sitter fast på burdörren kan visserligen vara lite bökigt att få loss den när det är kallt ute.

har aldrig varit med om att min kanin lyckats flytta på skålen även fast han nog skulle kunna göra det.

Jag brukade ge min kanin ljummet/fisvarmt vatten så fryser det inte lika snabbt, och sedan får man ju kolla vattnet minst ett pat gånger om dagen. Serverade vattnet i en skål som hängde fast i burgallret.

macbeth skrev:
Jag brukade ge min kanin ljummet/fisvarmt vatten så fryser det inte lika snabbt, och sedan får man ju kolla vattnet minst ett pat gånger om dagen. Serverade vattnet i en skål som hängde fast i burgallret.

Mina kaniner får ljummet vatten året om, för vad jag har hört och lärt mig så mår kaninernas mage bäst av ljummet vatten framför kallt vatten (rätta mig gärna någon om jag har fel).

Jag använder metallskålar som jag hänger upp på gallret. Har praktiskt metallringar med krokar som jag sätter fast en avtagbar skål i. Ger dom ljummet vatten morgon och kväll

På vintern är det nog allra bäst att ge dom ljummet vatten men på sommaren kvittar det då vattnet håller en "naturlig" temperatur

Hade vanlig kattmatskål i plast men om du inte kan ha lösa skålar så får du kanske sätta fast en hållare till skål på sidan av buren.
Fisljummet vatten, jag hade dessutom en liten gummiboll i skålen så vattnet rörde på sig hela tiden.
Jag hade kaniner ute endast en vinter, det vart omöjligt att ha kanin ute när hanen skulle kastreras, han fick inte stå på spån eller halm utan jag var tvungen att ha typ tidningar el. dyl. -grattis när det går mot -25 :crazy:

vi brukar tina vattenflaskorna på morgonen och hälla i ljummet vatten..
sedan på kvällen brukar vi göra samma sak.

om vi är hemma hela dagen brukar vi göra så en gång på eftermiddagen också.

Men dom fryser väll sönder, gör dom inte det?

Sen var det någon som använde metallskålar, jag skulle vara klart orolig över att kaninerna skulle fastna med tungan i skåler *ryser*. Ännu större risk med vattenflaskor och metallkulan som dom ska slicka på för att få vatten.

Jag använder GB glassburkar och sätter fast dom med klädnypor i gallret. det fungerar jättebra.
Dels så sviktar plasten i glassburkarna så dom fryser sällan sönder. Om dom skulle frysa sönder (någon burk går alltid per vinter, men så är det nästan 20 kaniner också!) så är det inte någon kostnad att byta burk.

Sen är det lätt att dunka ur isen pga den lite mjukare plasten. div olika matkoppar i hårdplast är ju omöjliga att få ur isen i (om man inte tar in dom och tinar koppen.)

Jag ger ljummet vatten till dom en gång om dagen och sen har jag en liten skål med snö i buren också som dom kan äta lite av imellan.

vacasso skrev:
, det vart omöjligt att ha kanin ute när hanen skulle kastreras, han fick inte stå på spån eller halm utan jag var tvungen att ha typ tidningar el. dyl.

Rådde veterinären dig till det? Min kaninhane (hermelin) Fick gå på "naturligt" underlag dvs. Kutterspån.

aramis skrev:
Men dom fryser väll sönder, gör dom inte det?

En bra och ny vattenflaska ska inte frysa sönder..
För någon dag sedan hade jag dock en flaska som spruckit av att vattnet frusit, men den flaskan var gammal och skulle ändå bytas ut...
Dessutom var det en lite "äldre modell" av vattenflaska med mycket mjukare plast än de som är nu.

Det största problemet brukar nog egentligen inte vara att flaskan fryser sönder utan att kulan fryser fast i metallröret tämligen omgående... Då får djuret ändå inget vatten fast vattnet i själva flaskan inte är fruset.

rattalskare skrev:
Rådde veterinären dig till det? Min kaninhane (hermelin) Fick gå på "naturligt" underlag dvs. Kutterspån.

Jo -jag gillar inte tidningar för jag har fått för mig att trycksvärtan är farlig, så jag använde gamla lakan och annat tyg :crazy: :D
Jag blev ordinerad att ha så ca en vecka.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
830
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 103
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023