Vatten i lösdriften??

L

Lippy

Undrar hur ni som har hästar på lösdrift löst det med vattnet??:confused:

Vi har tänkt oss att vi ska ha vattnet inne i ligghallen för att vattnet förhoppningsvis inte skall frysa så lätt, då det kommer vara permanentbädd där inne.

Det är inte tal om att köpa en dyr uppvärmd balja, utan mer hur har ni dragit ut vatten dit eller hur har ni gjort??

Visa gärna bild oxå...

Tacksam för tips....

Sv: Vatten i lösdriften??

Ett billigt alternativ är att lägga ett vedträ eller en boll eller nått i badkaret med vatten. Eftersom det guppar runt hela tiden bildas inte is lika lätt.. har inte prövat detta själv men många tycker att det fungerar helt ok

Oki.. ska kanske förtydliga min fråga lite mer...

Drar ni ut en slang och fyller på med eller har ni grävt ner en slang i marken? har ni elslinga i slangen om den är nedgrävd? Var har ni på/avstängningen på vattnet? Vad för balja har ni? skiter hästarna i baljan??

Hola,
På vintern har jag bara en rund, svart 90 litersbalja av någon sorts hård plast. Finns att köpa på de flesta hästställen och en del byggvaruhus för nån hundring.

Jag vattnar 1-2 ggr om dagen beroende på väderleken. Är det så det inte fryser så räcker det en gång om dagen. Fryser det så får de vatten vid två tillfällen. Jag försöker hålla ungefär samma klockslag.
Hästarna lär sig detta och "kan klockan själva", är de törstiga så drar dom sig till vattenbaljan och väntar in mig til eftermiddagsvattningen.

Fördelen med dessa baljor är att de är tåliga, lätta att slå ur is ur och hästarna kan sparka i dem för att slå hål på ev ishinnor utan att de går sönder.

Jag har en slang som jag rullar ihop och förvarar i tvättstugan mellan vattningarna. Skulle den ligga ute så skulle den frysa sönder.

mvh Eva

Glömde, har en utkastare på husknuten.
Och nej, mina skiter inte i vattnet.

Thermobar har vi.

Men jag kom på en annan lösning som är billigare - om den fungerar men det trodde min sambo att det nog skulle göra. Om man har ett större kar så kan man köpa en pump. En sån som man har till utedammar som inte får frysa. De kostar inte alls lika mkt som en thermobar, drar inte mer el, låter inte mycket (de finns säkert olika bra på den punkten) och de håller dessutom vattnet i rörelse vilket gör att vattnet hålls fräscht längre. Dessutom håller sig vattnet kallt, uppvärmda vattenkoppar gör vattnet så varmt att det blir ohygieniskt. Och alla hästar kan dricka ur ett kar där vattnet är i rörelse, i början reagerar de säkert men när de vänjer sig vid att det är så hela tiden kommer de snart att bortse från det. Vatten som rinner naturligt är också i rörelse.

Är man orolig för den saken kan man låta vattenslangen ligga och fylla karet nu på sommaren och se om de dricken trotts den rörelsen. Min erfarenhet är att de gör de till slut även om vissa hästar tvekar till en början.

Denna lösning ska iaf jag prova om jag startar ny lösdrift där det ännu inte finns ngn thermobar. En sån pump får du för några hundra och du kan kanske använda ett vanligt vattenkar om inte det är för grunt (beror kanske på vad för pump du hittar). Däremot vet jag inte om det är ok att vattennivån blir för låg. Det får man också kolla upp och anpassa karet efter det. Värt att kolla upp iaf.

Thermobar har vi:bow: Men så har jag tävlingshästar och är jättenoga med att det alltid ska finnas vatten.

Annars är alternativet att lägga en boll i vattnet också bra.

Vi har 4st sådana vattenbaljor. De fungerar jättebra. Är även lätta att ta ur isen ur.

Hur många hästar har du på 1 balja??

Vi har 8hästar på 4baljor....

Tack för tipset, ska kolla upp det. Verkar som en bra lösning.

Vi funderar på att gräva ner en vattenledning så där finns vatten ute, och man slår till vattnet i stallet, så slipper man dra ut vattenslang i snöstorm...:cool:

Thermobar har vi:bow: Men så har jag tävlingshästar och är jättenoga med att det alltid ska finnas vatten.

Annars är alternativet att lägga en boll i vattnet också bra.

Svar till både Presto och anno2:

Boll är nog inget alternativ, då två av hästarna är ganska lekfulla av sig, den kommer nog ligga mer på marken än i vattenbaljan...:D

DET kan jag säga, är en STOR investering. Det är faktiskt tidskrävande att dra runt på långa slangar och dessutom kan det vara svårt att förvara bra (om man inte är flitig och har plats att bygga en smart förvaring). Ffa jag, som inte bor på gården, tycker att det känns väldigt skönt på sommaren när slangen som är nedgrävd redan ligger kopplad ut till karet. På vintern är det ett evinerligt bärande, släpande och virande (lååång slang). Dessutom går den bärbara slangvindan sönder stup i ett. :crazy: Bläää.

Jag röstar för permanenta kopplingar. Det är det absolut första jag ska ordna när jag köper egen gård.

DET kan jag säga, är en STOR investering. Det är faktiskt tidskrävande att dra runt på långa slangar och dessutom kan det vara svårt att förvara bra (om man inte är flitig och har plats att bygga en smart förvaring). Ffa jag, som inte bor på gården, tycker att det känns väldigt skönt på sommaren när slangen som är nedgrävd redan ligger kopplad ut till karet. På vintern är det ett evinerligt bärande, släpande och virande (lååång slang). Dessutom går den bärbara slangvindan sönder stup i ett. :crazy: Bläää.

Jag röstar för permanenta kopplingar. Det är det absolut första jag ska ordna när jag köper egen gård.

Nä, för oss är det ingen stor investering. Då vi köper slang, kopplingar mm till inköpspris och gör allt jobbet själva. Att det är tidskrävande att gräva ner är en annan sak, men gör man fö allt annat själva så spelar det ingen roll...

Tror de kommer bli denna lösningen, men frågan är hur man ska få det att fungera vintertid, utan att de fryser sönder...

Iofs så är det inte frysgrader så många dagar på året här, men man vill ju ha det så enkelt som möjligt ialf...

Med stor investering menar jag inte kostnadsmässigt, jag menar att det är något ni inte kommer att ångra. :) Det är absolut värt det tycker jag.

Gräver du ner slangarna enligt konstens alla regler (med rätt sorts slang) så bör det ju inte frysa? Annars kan man ju använda värmekabel, men det kostar en del och jag vet inte hur långt ni ska dra slangen.

Det beror litet vilken årstid och hur varmt eller kallt det är.

Höst och vår går det mindre vatten, då klarar jag tre hästar på en balja. På vintern när det är fruset ute, inget att knapra i hagarna och de äter mycket hö så går det 2 hästar på en balja. Har jag flera hästar än två så ställer jag ut flera baljor.

På sommaren när det är varmt räcker en balja KNAPPT på två hästar så då har jag badkar för att det inte skall bli så tidskänsligt.

Jag har aldrig ägt mer än 2-4 hästar samtidigt så större flockar än så, i eget stall, har jag inte erfarenhet av.

mvh Eva

Ok! då missförstod jag dig :)

Det är väl ca 20m vi behövergräva, så det är ju inte så jättelångt...
Det gäller nog gräva ganska djupt, så det garanterat är frostfritt...

Jag har bara haft "tempererat" vatten i form av "uppvärmt", dvs vattenkopp. Thermobaren värmer inte upp vattnet det minsta hos oss. De dricker mycket hellre ut thermobaren än ur vattenkoppen. När vi hade kopp så väntade de tom med att dricka tills de kom in och fick kallt vatten i hink istället.

Så jag vet faktiskt inte vad de skulle välja om de fick ngt mittimellan.

Vi har en vattenslang vid lösdriften så det är bara att fylla på. Det kollas 2-3 ggr om dagen så det hinner inte direkt frysa. På sommaren har hästarna i den hagen även ytterliggare en balja med en flottör - bara att göra rent baljan ett par gånger i veckan så håller det sig hygieniskt och fräscht! Funkar superbra.

Vi har själva tillverkat en balja liknande termobar. Vi köpte en stor vattenbalja (tror det är 90 liter), virade värmekabel runt den och satte ned den i en trälåda isolerad med frigolit. Den håller vattnet isfritt och kostade inte mer än någon tusenlapp.

Vi kör vatten med bil i dunkar, eftersom vi inte har vatten vntertid till hagarna (de ligger iaf 500 m bort).

Att ha i bollar fungerade inte särskilt bra, de fryser fast snabbt alternativt flyger iväg och ligger utanför karet.

Men tror du inte att de dricker mer i thermobaren därför att de hellre dricker ur balja än kopp? Många undersökningar visar ju att de tröttnar på vattenkopparna om de inte har tillräckligt bra flöde, och går därifrån innan de har hunnit dricka riktigt så mycket som de ska. Jag ser samma sak hos mina, de vill hellre dricka ur balja.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 638
Senast: Enya
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka