Vatten i huvudet på stegrande häst?

Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Ja han är ju lätt att få tag i.

Det var inte menigen som spydigt, jag trodde det skulle få dig att förstå det meningslösa i att påstå att jag känner den och de gör si och så. Helt meningslöst så länge det inte kommer från källan. Håller inte i rätten.

Jadu jag hade inte skrivit det här om jag själv inte hade erfarenhet av det..

Det är bara att gå fram och fråga honom när det finns tillfälle.. Jag har känt honom nära under en sådär 24 år i vart fall, liksom många andra genuina ryttare.

Du är rätt spydig i dina svar, när du själv föreslår en ganska farlig metod att bota hästar som reser sig på gränsen.. Samtidigt som du förkastar alla andras metoder..
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jag tror fortfarande inte på att det är en vedertagen metod, eller att det funkar för den delen, för att du säger det men det är rätt meningslöst att tjabbla om.

Jo det är en vedertagen metod som fungerar, det har man fått höra sen man växte upp. Tycker det är konstigt att du inte hört talas om det?
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Ja han är ju lätt att få tag i.

Det var inte menigen som spydigt, jag trodde det skulle få dig att förstå det meningslösa i att påstå att jag känner den och de gör si och så. Helt meningslöst så länge det inte kommer från källan. Håller inte i rätten.

Om jag inte minns helt fel så har Olgaklaras syster har varit ihop med Roffe i många år.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Självklart har jag hört talas om det, det har väl alla. Precis som råttan i pizzan eller att kvarka botas av en tegelsten med terpentin på.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Du hade ju ingen refarenhet av det, du vet andra som använt metoden, det är inte samma sak. Sen föreslog jag ingen metod, jag sa att det var mer logisk att komma åt hästen underifrån. Att den skulle vara farligare får stå för dig. Å andra sidan sa du själv att det inte finns nåt så farligt som en häst som reser sig så då borde väl alla metoder vara mer eller mindre tillåtna som inte faller under djurplågeri.

Du kan väl be Roffe maila mig och berätta vad han anser om metoden!
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Bara för att din syrra varit tillsammans med Roffe kan ju inte ta för givet att allt du säger dig ha erfarenhet kommer från honom. Eller det kanske jag kan förresten.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

KL

Om man nu inte bryr sig om att ta itu problemet på relationsnivå och få hästens tillit och vilja att arbeta IHOP med dig så är Elektrons sätt mer logiskt.
En annan metod som uppkom efter äggkläckar flugan var att ta ett rep och dra åt det runt magen istället för att smälla till under magen.
Logiskt är det av den enkla anledning att hästen (när den stegrar) blottar sina känsligaste delar/organ (dvs undersidan av buken) för faran och blir på så sätt sårbar.

Vad ska jag säga annat än att sucka djupt? Ser man hästen som ett sportredskap och inte som det flyktdjur hästen av naturen är så kommer du att ha många fler problem och problemhästar att skryta med i framtiden :angel::D
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

När jag haft hästar som rest sig eller försökt bocka av ryttare som ett problem så har det alltid varit en mycket djupare anledning till den enorma rädsla/otrygghet hästen har inför ryttaren/momentet, och det finns ingen bok man går efter, hästen är en individ och metoder/lösningar tillämpas därefter! Jag tycker att det är sinnesjukt att visst folk gör allt för att ta bort symptomen så fort som möjligt men struntar i att reda ut orsaken.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jo, jag förstår att du menar att man ska jobba med det på ett annat plan, jag menar mer rent konkret. Du rider, hästen reser sig. Vad gör du? I det ögonblicket
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Mja, ganska bra fråga. Har inte suttit på en stegrande häst på många år och då höll jag mig i manen för glatta livet och red inte den ponnyn på ett par veckor igen. Så jag kan inte egentligen svara på vad jag skulle göra. Har faktiskt svårt och tro att jag skulle hinna reagera nämnvärt mer idag eftersom det är ett problem jag så sällan mött (vilket inte beror på några fantastiska kunskaper jag har utan att hästarna som passerat inte varit såna som stegrat)
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Det beror på hur hästen stegrar givetvis! Men i stort sett kan jag rekommendera att man lutar sig fram, släpper stödet i tyglarna och är beredd att glida av på sidan om hästen skulle komma så pass högt och i obalans att den sätter sig på hasor med risk att den välter över. Men sånt inträffar inte om man har en bra grundhantering med hästen (dvs hästens tillit och respekt), jag sitter helt enkelt inte upp på en häst med problem innan jag har fått det jag kräver från marken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Det beror på hur hästen stegrar givetvis! Men i stort sett kan jag rekommendera att man lutar sig fram, släpper stödet i tyglarna och är beredd att glida av på sidan om hästen skulle komma så pass högt och i obalans att den sätter sig på hasor med risk att den välter över.

Tro sjutton man måste luta sig framåt utan stöd i tygeln, det säger väl sig självt, men det är många som inte hinner med det kan jag säga. Men om du försöker "glida av" i det läget när hästen sätter sig på haserna lär du få hela hästen över dig eftersom du stör hela balansen. När hästen väl är uppe på bakbenen och balanserar där så hinner du inte göra ett skit mer än att sitta blickstill och när hästen har landat på alla benen kan du försöka vända den. Du kommer inte hinna reagera överhuvudtaget för det går oftast blicksnabbt, det är ingen kafferast direkt när hästen står och balanserar där uppe...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 300
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: mars
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 165
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 825
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp