Inte? Vad är problemhästar för dig då? Galna lejon i hästform? Problemhästar är lika mycket häst som andra hästar, och snälla du, läs bättre vad jag skriver, jag skrev tidigare att det INTE finns någon bok man ska följa utan man behandlar VARJE problem olika i kombination med hästens personlighet, bakgrund och mentalitet! Du får det att låta som om alla "problemhästar" är en typ av häst och fungerar på samma sätt. Skulle du försöka dig på din "äggkläckarmetod" på 2 av hästarna jag haft så kan jag garantera dig att det skulle slutat mycket tragiskt.
Ang hantering- Fungerar hästen från marken så är det mycket mycket lättare och säkrare för människan att sedan lösa problemet från ryggen. Det är även oerhört viktigt att man känner sig trygg och i harmoni när man handskas med hästen, hästar, speciellt känsliga/ängsliga problemhästar, reagerar OERHÖRT starkt på människans psykiska och fysiska självkänsla. Starkare än vad många är medvetna om. Hoppar du upp med ett ägg i handen så är jag säker på att hästen redan från marken fattar att någonting extra läskigt/otrevligt håller på att ske.
nej, allt är inte svart eller vitt, för att ALL hantering hänger ihop när man handskas med ett djur.